Tjuvluft? Tomgången stegrar.

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Nu kanske man blir bannad och kölhalad men jag tar chansen.. Ja, jag vet att det finns moppeforum, men motor som motor :tungan

Sonen har en moppe som strular. En Yamaha DT, nittionågonting.
Startar skitbra, går bra i ca: fem min varefter den bara dör. Går då att starta igen om man chokar varpå den dör igen efter några sekunders körning. Därefter är det lögn i h_vete att skrämma liv i den. Väntar två-tre minuter så går den igång igen.

Låter man den därefter gå på tomgång börjar varvtalet efter ett litet tag att gå upp och ner. Ibland ökar den bara, går alltså inte ner i varv av sig självt. Trycker man i choken lugnar den ner sig lite ett tag.

Har bytt kolvringar, topplockspackning, insugspackning/membran och rengjort förgasaren.

Någon som kan komma med en gissning på vad som kan vara på tok? Jag gissar att den tar in tjuvluft ngn stans. kanske via den anslutning som skickar in olja för smörjning i cylindern?

:rolleyes::rolleyes::rolleyes::confused:

Låter som tjuvluft tycker jag.
Hur såg kolven ut?
Prova spruta startgas på insugspartiet, samt topp/cylinderpackningen, och se om den vandrar iväg.

Låter som stopp i soppa-kranen, nån soppa-slang eller möjligtvis flotör-ventilen som strular i förgasaren

Går den med tanklocket borta ? Isåfall är luftningen till tanken täppt eller en slang klämd. Eller som sagts tidigare....stopp i soppakran , risig flottör , en bensinslang som ligger för nära cylindern o orsakar ånglås.

Låter som tjuvluft tycker jag.
Hur såg kolven ut?

Såg just ut, något skrapmäke på ena sidan av kolven som verkar uppstått av en felkatigt istoppad kolvring någon gån för länge sedan.

Låter som stopp i soppa-kranen
Soppakranen är ok, den har jag checkat.

Ska testa med startgas samt att plocka av tanklocket i helgen ,då moppen står på landet.
Tack //T

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...