Tjuvdrar?

Disciple

www.heavenisopen.com
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
Fireblade
Tjena!

Jag har problem med min gamla Blade. Det är något som drar ström. Batteriet laddas ur. Spelar ingen roll om man kör eller om den står stilla.

Jag har bytt batteriet. Mäter man över batteriet när hojen är igång så ligger spänningen på ca 14,7V. Så troligtvis är det något som ligger och drar ström. Alternativt att det är ett periodiskt fel med laddning. Kan det vara statmotorn som drar ovanligt mycket ström?

Måste hitta felet så man vågar sig ut i sommar!

Tacksam för alla tips!

Disciple skrev:
Tjena!

Jag har problem med min gamla Blade. Det är något som drar ström. Batteriet laddas ur. Spelar ingen roll om man kör eller om den står stilla.

Jag har bytt batteriet. Mäter man över batteriet när hojen är igång så ligger spänningen på ca 14,7V. Så troligtvis är det något som ligger och drar ström. Alternativt att det är ett periodiskt fel med laddning. Kan det vara statmotorn som drar ovanligt mycket ström?

Tacksam för alla tips!

kollat generatorn så den inte är paj eller laddar dåligt?

wdac skrev:
kollat generatorn så den inte är paj eller laddar dåligt?

Hej! Har du något tips om hur man kan kolla upp det? Jag har kopplant in voltmeter när motorn är igång. Kanske skulle man tejpa fast den på tanken och se i fall den slutar att ladda.

Men jag tror snarare att det är något som ligger och drar. Kabelhärvan som går till de olika elektronikboxarna, relä mm bli varma. Det tycker jag inte att dom borde bli.

Tack för hjälpen!

Disciple skrev:
...(1) Kanske skulle man tejpa fast den på tanken och se i fall den slutar att ladda.
... (2) Kabelhärvan som går till de olika elektronikboxarna, relä mm bli varma.
1. Visst kan man t'nka sig att den upph;r att ladda i vissa situationer men det l[ter verkligen l[ngs;kt.

2. Det 'r intressant. Kabelh'rvan ska definitivt inte bli varm, allts[ l'ge att b;rja s;ka efter fel i kabelstam etc. Skavda kablar eller annat som kan leda str;m till jord.

Eftersom det enda som är konstant anslutet till batteriet är generatorn är det förmodligen en diod i magnetiseringsslingan som är kortsluten alternativt laddregulatorkretsen - beroende på hur generatorn är uppbyggd.

Disciple skrev:
Tjena!

Tacksam för alla tips!

andersbrink skrev:
Eftersom det enda som är konstant anslutet till batteriet är generatorn är det förmodligen en diod i magnetiseringsslingan som är kortsluten alternativt laddregulatorkretsen - beroende på hur generatorn är uppbyggd.

Ok, sitter dioden i magnetiseringsslingan i generatorn? Kan den lämna 14,7V om den är trasig?

Kan man laga laddregulatorkretsen, eller är det bara att köpa nytt?

Tack!

Robban_C skrev:
1. Visst kan man t'nka sig att den upph;r att ladda i vissa situationer men det l[ter verkligen l[ngs;kt.

2. Det 'r intressant. Kabelh'rvan ska definitivt inte bli varm, allts[ l'ge att b;rja s;ka efter fel i kabelstam etc. Skavda kablar eller annat som kan leda str;m till jord.

Problemet började i slutet av förra sommaren, då stod den ute mycket när det regnade, vet inte om det kan ha kommit in vatten i någon kontakt som ligger och kortsluter..Skall hem och reva ner och kolla

Disciple skrev:
Tjena!

Tacksam för alla tips!

Vid vilket varvtal mäter du 14,7 Volt?

Disciple skrev:
Tjena!

Tacksam för alla tips!
Lossa på pluskabeln till batteriet.Mät mellan pluskabeln och pluspolen på batteriet med en amperemeter(likström).Den skall då visa 0,0A.Gör den inte det så prova å plocka ur säkringarna en efter en tills mätaren visar 0,0.Då har du ivf ringat in felet lite grann beroende på vart säkringen gick du plockade bort när mätaren sluta å göra utslag.
Lycka till.

Disciple skrev:
Ok, sitter dioden i magnetiseringsslingan i generatorn? Kan den lämna 14,7V om den är trasig?

Kan man laga laddregulatorkretsen, eller är det bara att köpa nytt?

Tack!

Den laddar med full spännings trots att dioden är paj. Däremot klarar den inte av lika hög belastning som tidigare så när du slår på lyset lär spänningen skjunka markant (mer än en 1/2 volt) efter en 5 - 10 minuter.

Dioden sitter i generatorn. Om den är inbyggd med regulatorn och ingjuten i epoxy eller lödd lös vet jag inte. Du lär kika i verkstadsmanualen (som du får tjuvkika i hos din lokale Yamma-handlare - om du frågar snällt).

Det var laddningsregulatorn/likriktaren som var paj. Kostade 2000kr att byta. Nu funkar den!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...