Tjuvåka på tåget?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nja, har inte för avsikt att förneka något. Den här stora konspirationsteorigrejen är det ni som driver, och det är ganska larvigt. Jag tror att folk från alla håll och kanter kan vara dumma i huvudet.

Jag var mest nyfiken och är inte övertygad än. Skulle vara intressant att se domen.

Det du bör fundera på är varför man inte kunde döma gärningsmannen för hatbrott.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S

Jag själv tycker det är skrämmande att ni är så många som sitter med foliehattar framför datorn och tror att hela världen styrs av en judekonspiration i någon form. Den gör inte det, och ert självvalda avståndstagande är ett problem.

Om du seriöst inte blir övertygad av den förra länken så hjälper det väl inte att säga att domen i sin helhet finns på Flashback heller?

OM det skulle vara så att den förra länken var falska uppgifter, tror du inte att det skulle ha tagits bort så här länge efteråt?

Det finns ju folk som inte gör annat än sitter och letar fel på alternativsidornas nyhetsrapporteringar och försöker hitta bevis på att dom ljuger.

Ytterst sällan hittar dom något som inte stämmer.

Välkommen tillbaka! Har du gömt dig i SD trådar alla år eller har du bara varit less? Nu är det bara att hoppas att nyreggade försvinner så allt kan vara som 2005 igen.

Jag tycker bara att de tar en ton som är lite märkligt. Lägger ju in en del berättande i historien så att man verkligen ska förstå hur onda araber är. Hur barnet gråter och så vidare. Dom rör sig i en gråzon mellan journalistik/fabler och allmänt tyckande. Att polisen inte får så mycket svar på dörrknackningen är ju olyckligt. Gissar att det är samma stuk på många platser i Sverige.

Det du bör fundera på är varför man inte kunde döma gärningsmannen för hatbrott.

Kan man inte dömas för hatbrott om man är rasifierad? Ärligt nyfiken. Hade gärna sett att de frågat åklagaren mer om det. Intressant aspekt.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag själv tycker det är skrämmande att ni är så många som sitter med foliehattar framför datorn och tror att hela världen styrs av en judekonspiration i någon form. Den gör inte det, och ert självvalda avståndstagande är ett problem.



Välkommen tillbaka! Har du gömt dig i SD trådar alla år eller har du bara varit less? Nu är det bara att hoppas att nyreggade försvinner så allt kan vara som 2005 igen.

Jag tycker bara att de tar en ton som är lite märkligt. Lägger ju in en del berättande i historien så att man verkligen ska förstå hur onda araber är. Hur barnet gråter och så vidare. Dom rör sig i en gråzon mellan journalistik/fabler och allmänt tyckande. Att polisen inte får så mycket svar på dörrknackningen är ju olyckligt. Gissar att det är samma stuk på många platser i Sverige.



Kan man inte dömas för hatbrott om man är rasifierad? Ärligt nyfiken. Hade gärna sett att de frågat åklagaren mer om det. Intressant aspekt.
Ja den är mycket intressant, antagligen är inte alla lika inför rätten.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Välkommen tillbaka! Har du gömt dig i SD trådar alla år eller har du bara varit less? Nu är det bara att hoppas att nyreggade försvinner så allt kan vara som 2005 igen.

Jag tycker bara att de tar en ton som är lite märkligt. Lägger ju in en del berättande i historien så att man verkligen ska förstå hur onda araber är. Hur barnet gråter och så vidare. Dom rör sig i en gråzon mellan journalistik/fabler och allmänt tyckande. Att polisen inte får så mycket svar på dörrknackningen är ju olyckligt. Gissar att det är samma stuk på många platser i Sverige.

Jag har bara varit allmänt less på det här forumet.

Det är ingen hemlighet att araber hatar afrikaner och tvärtom.

Dom två senaste programmen från uppdrag granskning om först judehatet och sedan om muslimhatet bevisar ju precis hur toleranta dessa utsatta grupperingar är mot varandra.
Dom lyckades ju ringa upp någon skånsk grisbonde som dom hittat i något gammalt arkiv över skinskallar, men i övrigt var det muslimer som stod för judehatet och kristna syrirer och afrikaner som stod för muslimhatet.

Men visst håller jag med om att artikeln var vinklad, inte nödvändigtvis osann för det, men definitivt inte mer än dom traditionella medierna vinklar åt andra hållet av missriktad "godhet".

Numera läser jag alltid båda sidors vinkling och bildar mig en egen uppfattning.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Absolut, man får utbildning för att ta hand om personer.

Den utbildningen säger att man först ska tala med personen. Det funkar nog dåligt på denna killen.
Har man sedan blivit tillsagd av polis att kvarhålla personen eftersom den är efterlyst så får man göra detta med våld.
Detta våld ska vara propotionerligt mot vad personen gjort. Sparkas, bitas och spotta på en tjänsteman resulterar i en hel del våld tillbaka. För att inte tala om att ungen var efterlyst som sagt.

Många kommentarer frågar sig varför de inte bara satte handfängsel? Det kunde de gjort, dock är handfängsel SISTA utvägen för alla väktare/ordningsvakter. De åker på om personen är så farlig att någon riskerar att skadas. De måste dock normalt sett tas av så fort personen lugnar ner sig, och det måste skrivas ner ett speciellt papper exakt hur allt gick till. Därför undviker man att sätta fängsel om det inte verkligen behövs.

Helt enkelt, det absolut bästa sättet att handskas med en sån här person är att lägga honom ner, låsa fast honom så han inte kan fortsätta bitas/slåss/sparkas/spotta. Och hur gör man det på bästa sättet? Jo på rygg (det är betydligt skönare än mage+låg risk för kvävning), och en hand på huvudet för att antingen täcka för munnen, eller vinkla huvudet åt sidan (precis som han gjorde)

Hade ordningsvakten INTE haft de där extra kilona så hade filmen visat en brutal brottningsmatch, inklusive batongslag, följt av handfängsel. Nu behövdes inget av det, ändå gnälls det.

Nu vet jag inte om du syftar på mig eller om det är menat rent generellt, men jag tror att en stor del av anledningen till att det blir så starka åsikter gällande sådant här är att man sällan får hela sanningen presenterad för sig. Det är ju lite svårt att bilda sig en uppfattning om vad som är rimligt och rätt när man bara får se en liten del av händelseförloppet. Som PeteR1 varit inne på så kan man väl dessutom utgå ifrån att media klippt och skurit i filmen för att visa den sida de vill ha fram.

Personligen har jag alltid svårt för våld, oavsett om det är "befogat" eller ej och ställer mig därför ofta per automatik i försvar på mottagarens sida. Jag säger inte att det ungarna gjort är rätt på något vis, men jag hade väl önskat att det fanns en mindre våldsam lösning på situationen. (I en perfekt värld där alla är snälla mot varandra och ingen någonsin blir orättvist behandlad. :krama :rolleyes:)
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Du behöver inte vara svensk för att dömas för hatbrott. Den enda som inte kan dömas för hatbrott är om offret är en "etnisk" svensk eftersom hatbrott endast gäller minoriteter på nationell nivå, vilket skapar lite lustiga fall.

- Ett offer som är en mörkhyad person men som är svensk medborgare sedan generationer kan vara grund till ett hatbrott.
- En "etnisk svensk" person som bor i något av våra miljonprogram där han eller hon med stor sannolikhet tillhör en minoritet kan aldrig vara offer för ett hatbrott

Vad gäller konspirationsteorier tror jag inte heller på dem, konspirationer däremot sker hela tiden... Lite överdrivet men det börjar gå troll i medias förmåga att glömma vissa detaljer. Ge oss en rak och ärlig rapportering så dör hela debatten. Skulle nu alla våldsutövare heta Muhammed och alla offer Anders (vilket inte är fallet) så skulle skillnaden i opinion vara marginell. Vi har en nyhetsrapportering som utgår från att alla svenskar är sovande nazister som kan brisera ifall vi bara får en för stor dos "sanning". Stödet till SD växer redan så en objektiv nyhetsrapportering lär knappast ändra något, eller för att citera Galenskaparnas parodi på Schlagerfestivalen: -"Applådera inte, ni kan påverka juryn i en neutral riktning".

Vad gäller vakter och det berömda fallet. Det är lätt att klaga på vakter men vi talar om människor som tjänar marginellt mer än en städare för att ta hand om allt slödder vi vill slippa. Enligt "dödsknarkarrasistmedia" hade ungarna sparkat mot och bitit andra passagerare, vem här hade tagit på sig batiktröjan och snällt pratat tillbaks dem till HVB-hemmet?

p.s
Markus: Jag är besviken -min ärkekonservativa kompass här på SH börjar svaja betänkligt. På bäg att bli medelålders? :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Markus: Jag är besviken -min ärkekonservativa kompass här på SH börjar svaja betänkligt. På bäg att bli medelålders? :)

Vad FAn snackar du om, har du sett min avatar? :mad:

Att jag tycker väktare är kräk? Jag tycker också Stasi var kräk. i Texas finns inga väktare. Riktiga länder har Sheriff och beväpnade medborgare, möjligen medborgargarde. :fakta

- - - Updated - - -

Numera läser jag alltid båda sidors vinkling och bildar mig en egen uppfattning.

Ditt jävla rasistsvin!!!!!!!!!11111111111
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du behöver inte vara svensk för att dömas för hatbrott. Den enda som inte kan dömas för hatbrott är om offret är en "etnisk" svensk eftersom hatbrott endast gäller minoriteter på nationell nivå, vilket skapar lite lustiga fall.

- Ett offer som är en mörkhyad person men som är svensk medborgare sedan generationer kan vara grund till ett hatbrott.
- En "etnisk svensk" person som bor i något av våra miljonprogram där han eller hon med stor sannolikhet tillhör en minoritet kan aldrig vara offer för ett hatbrott

Vad gäller konspirationsteorier tror jag inte heller på dem, konspirationer däremot sker hela tiden... Lite överdrivet men det börjar gå troll i medias förmåga att glömma vissa detaljer. Ge oss en rak och ärlig rapportering så dör hela debatten. Skulle nu alla våldsutövare heta Muhammed och alla offer Anders (vilket inte är fallet) så skulle skillnaden i opinion vara marginell. Vi har en nyhetsrapportering som utgår från att alla svenskar är sovande nazister som kan brisera ifall vi bara får en för stor dos "sanning". Stödet till SD växer redan så en objektiv nyhetsrapportering lär knappast ändra något, eller för att citera Galenskaparnas parodi på Schlagerfestivalen: -"Applådera inte, ni kan påverka juryn i en neutral riktning".

Vad gäller vakter och det berömda fallet. Det är lätt att klaga på vakter men vi talar om människor som tjänar marginellt mer än en städare för att ta hand om allt slödder vi vill slippa. Enligt "dödsknarkarrasistmedia" hade ungarna sparkat mot och bitit andra passagerare, vem här hade tagit på sig batiktröjan och snällt pratat tillbaks dem till HVB-hemmet?

p.s
Markus: Jag är besviken -min ärkekonservativa kompass här på SH börjar svaja betänkligt. På bäg att bli medelålders? :)

Vet du inte att svenska medelålders heterosexuella män utgör en minoritet av samhället?
 

Smagatusk

Guest
Välkommen tillbaka! Har du gömt dig i SD trådar alla år eller har du bara varit less? Nu är det bara att hoppas att nyinvandrade försvinner så allt kan vara som 1980 igen.

Tänk vad lik du är de mest extrema SD-anhängarna.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ditt jävla rasistsvin!!!!!!!!!11111111111

När det kommer från dig så tar jag det där med ett leende...

Jag läser liksom du SVD av dom traditionella medierna, om man gör det med "privat" eller "incognito" läget i webbläsaren så kan man läsa hur många artiklar man vill.

När du ska länka till den tidningen (som du ofta gör) så ska du använda dig av www.unvis.it för att länka, då kan även ickeprenumeranter läsa hur många länkar som helst.

Annars kan dom kopiera din länk och öppna den antingen i ett "privat/incognito" fönster i webbläsaren, eller själva gå till www.unvis.it och klistra in den där för att kunna läsa den.

Exempel: http://unvis.it/www.svd.se/nyheter/inrikes/pojkar-som-holls-av-vaktare-borta-igen_4327457.svd

Men enklast är ju att du använder dig av www.unvis.it
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Gammelmedia har i alla fall skrivit om det. Det jag kan se skiljer är att dom inte nämner namn på gärningsmannen. Att dom inte målar lite mycket och inte heller måste trycka ner åsikter i halsen på läsaren är väl en annan del.

I fria tider verkar det också vara så att hela området deltog i detta, och nu skyddar förövaren. Men jag tror mer på detta utdrag ur sydsvenskan.
"Boende i området berättar i Sydsvenskan att gärningspersonerna är väl kända i området, men att många är rädda för familjen som de tillhör och därför inte vågar vittna."
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gammelmedia har i alla fall skrivit om det. Det jag kan se skiljer är att dom inte nämner namn på gärningsmannen. Att dom inte målar lite mycket och inte heller måste trycka ner åsikter i halsen på läsaren är väl en annan del.

I fria tider verkar det också vara så att hela området deltog i detta, och nu skyddar förövaren. Men jag tror mer på detta utdrag ur sydsvenskan.
"Boende i området berättar i Sydsvenskan att gärningspersonerna är väl kända i området, men att många är rädda för familjen som de tillhör och därför inte vågar vittna."

Fast gammelmedia tryckte ju "HATBROTT" i halsen på läsarna och målade brett med den penseln i början, tills det började läcka ut vilka förövarna var, och sen blev det rätt tyst.
Och det var ju bevisligen ett helt gäng som mötte honom på gångbron, och flera andra som såg på utan att ingripa/larma/vittna.

Men skitsamma, läser man inte båda delarna och filtrerar hälften från varje så kommer man aldrig att få reda på sanningen.

Presis som med "Pojken" som hade spottat på resenärerna på tåget, sparkat hotat och bitits, vilket ledde till att han skulle kvarhållas till polisen kom dit, den biten har jag inte läst om i Aftonbladet/Expressen, men dom har ju IOFS fullt upp med röstfusket i Schlagern just nu...
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Nu vet jag inte om du syftar på mig eller om det är menat rent generellt, men jag tror att en stor del av anledningen till att det blir så starka åsikter gällande sådant här är att man sällan får hela sanningen presenterad för sig. Det är ju lite svårt att bilda sig en uppfattning om vad som är rimligt och rätt när man bara får se en liten del av händelseförloppet. Som PeteR1 varit inne på så kan man väl dessutom utgå ifrån att media klippt och skurit i filmen för att visa den sida de vill ha fram.

Personligen har jag alltid svårt för våld, oavsett om det är "befogat" eller ej och ställer mig därför ofta per automatik i försvar på mottagarens sida. Jag säger inte att det ungarna gjort är rätt på något vis, men jag hade väl önskat att det fanns en mindre våldsam lösning på situationen. (I en perfekt värld där alla är snälla mot varandra och ingen någonsin blir orättvist behandlad. :krama :rolleyes:)

Det är klart som fan det är vinklat? Räcker ju med att se rubriken för att se vad tidningarna vill åstadkomma för effekt.

Vad gäller våldet så håller jag med om att man bör undvika det så långt det bara går. Men i detta fallet är det en grabb som tydligen begått ett flertal brott, och som är efterlyst.

Då ska han väl stoppas?

Och när de nu ska stoppa honom, ja då förstår han inte svenska.

Hur ska man prata med honom då?

Man kan ju försöka med diverse handgester,

men vad tror du en sån här grabb har för inställning till personer i uniform? Kommer han lyda lika snällt som en vältränad hund när du bara står där och vevar med handen?


På samma sätt som ett fyllo aldrig kommer kunna snacka sig in på krogen, så kommer inte en uniformsklädd person kunna gestikulera ner en vild unge som bara vill ta sig därifrån så fort det bara går. Och vad jag kan se på filmen så det våld som används inte ens i närheten av grovt.

Killen kan röra på sig hela tiden, han lyfter ju till och med upp vakten med höften. Kan alltså omöjligt vara 100 kg tryck som många verkar tro.
Han kan uppenbarligen andas eftersom han pratar, skriker, gråter och ber en bön.
Han mår uppenbarligen bra eftersom han fortsätter veva även när han blivit uppsläppt. Ingen spräckt skalle eller krossat luftrör där inte.

Nej jag kommer stå fast vid att det jag sett på filmen är inte uppenbart övervåld. Tycker man att ungen skulle fått handbojor istället för att slippa ligga på marken, då tycker jag man kan kämpa för att ändra våldstrappan, för som det är nu kan du faktiskt bli dömd för övervåld om du bojar någon i förebyggande syfte. (och ja, vem som helst har laglig rätt att sätta handbojor på en kriminell)

Med det sagt så tänker jag sluta läsa trådar och kommentarer om det här nu i väntan på alla utredningar eller en film som visar det riktiga händelseförloppet.
Blir bara förbannad av alla kram-ivrare som inte har en aning om hur mycket ordningsvakter gör för lugnet. Vore kul att se hur valfri tunnelbanastation sett ut om det inte funnits någon som höll ordning därnere.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top