Tjuter när jag reser hojen

~Settan~

Bjärven -det är jag!
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
flyttat hemifrån
Detta är konstigt så nu måste jag fråga vad det är som låter. Jag hörde det första gången i förrgår, flera gånger. Hojen står på stödet, och när jag "reser" hojen för att fälla upp stödet så tjuter det. Det låter som nån form av resonansljud nånstans ifrån. Men var? Det låter som en högt tjutande i några sekunder. Sambons farsa trodde jag skaffat larm till hojen.

Vad är det som tjuter? Några ideér?

Nån inbyggd varningssignal för stödet, innan det blir infällt?
Märkligt att det "bara uppstått"

~Settan~ skrev:
2154257 Detta är konstigt så nu måste jag fråga vad det är som låter. Jag hörde det första gången i förrgår, flera gånger. Hojen står på stödet, och när jag "reser" hojen för att fälla upp stödet så tjuter det. Det låter som nån form av resonansljud nånstans ifrån. Men var? Det låter som en högt tjutande i några sekunder. Sambons farsa trodde jag skaffat larm till hojen.

Vad är det som tjuter? Några ideér?
Kan det inte vara bensinångorna som trängs ut genom ventilationen i tanken? Det gjorde det iaf på min 125:a, och ja, det lät högt. Kanske inte som ett larm, men tillräckligt för att man skulle börja undra :)

Säkerligen luftningen i tanken som tjuter som redan påpekats.
Var redo att öppna tanklocket nästa gång du reser hojen.
Min FZR tjöt ljudligt när den stått en stund med antingen motorn varm eller i solen så att tanken värmdes upp.
//Tobbe

Nån inbyggd signal har jag inte. Det hände som sagt första gången sist jag skulle ut och köra.
Första gången hade jag precis rullat ut hojen, den var alltså inte varm. De andra gångerna var hon varm.

Kan det vara tryck i tanken?! Hur kommer det sig då, om det inte blivit så innan? Nåt att vara orolig över och åtgärda på nåt sätt? :va (Noll koll...)

~Settan~ skrev:
2154299 Nån inbyggd signal har jag inte. Det hände som sagt första gången sist jag skulle ut och köra.
Första gången hade jag precis rullat ut hojen, den var alltså inte varm. De andra gångerna var hon varm.

Kan det vara tryck i tanken?! Hur kommer det sig då, om det inte blivit så innan? Nåt att vara orolig över och åtgärda på nåt sätt? :va (Noll koll...)

Om det är tankluftningen som är problemet så kan den ju ha blivit igensatt med tiden. Inget direkt att oroa sig för men kan det bli övertryck (vilket är helt betydelselöst, såvitt jag vet) så borde det också kunna bli undertryck och då kan du få problem med bränsletillförseln. Spekulerar mest bara iofs.

ATT det kan vara tryck i tanken och att nån upplevt ett ljud (vilket låter märkligt) är ju en upplevelse man inte kan ta ifrån nån, men jag menar: När hojen ställs upp sker ju ingen volymsförändring vare sig I tanken, av bensinen eller AV tanken...

Så million dollar quest är ju: Var skulle den helt plötsligt uppkomna extra gasvolymen komma ifrån?
Och varför skulle den ge ifrån sig ljud?
Tanken är ju avluftad (annars skulle mopparna våra stanna redan efter nån mil) så att luft kan komma IN när bensinen sjunker, och bensinångor koma UT när tanken blir varm.

Säger som Sauk: - Jag är skeptisk :lol

~Settan~ skrev:
2154299 Nån inbyggd signal har jag inte. Det hände som sagt första gången sist jag skulle ut och köra.

OM det nu är som vi misstänker, den där luftningen till tanken så är det en fjäderbelastad ventil som släpper in luft.
Den är fjäderbelastad för att den inte ska släppa ut bensin om du välter med hojen. Anledningen till insläppet av luft är för att det inte ska bli vacuum i tanken när soppamängden sjunker i takt med att du kör.
Blir det vacuum får inte hojen soppa och stannar.
Blir det då skit i den ventilen, eller om den börjar kärva lite av ngn anledning så börjar det vibrera Där har du tjutet.
Det man kan göra är ju isf att plocka isär och göra rent och eventuellt byta den om den är rostig eller ärgad på olämpliga ställen.
Åtgärda gör man om man tycker det är jobbigt med en gnällig hoj :tungan
Jag vet att en del plockar bort ventilen så att "spillstoppet" försvinner. Men då bör man nog ha koll på vad man gör.
//Tobbe
EDIT: Vacuum är kanske lite tufft, undertryck är nog mer rätt benämning. DR bike, min FZR lät som en hel blåsorkester så att det gnäller om hennes knarr är inget vi ska tvivla på. Min hoj kunde låta om den stod i solen även om den inte varit körd på flera dagar. :EDIT

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2154326 ATT det kan vara tryck i tanken och att nån upplevt ett ljud (vilket låter märkligt) är ju en upplevelse man inte kan ta ifrån nån, men jag menar: När hojen ställs upp sker ju ingen volymsförändring vare sig I tanken, av bensinen eller AV tanken...

Så million dollar quest är ju: Var skulle den helt plötsligt uppkomna extra gasvolymen komma ifrån?
Och varför skulle den ge ifrån sig ljud?
Tanken är ju avluftad (annars skulle mopparna våra stanna redan efter nån mil) så att luft kan komma IN när bensinen sjunker, och bensinångor koma UT när tanken blir varm.

Säger som Sauk: - Jag är skeptisk :lol

Är avluftningen tät så märker man ju det som sagt.
Halvtät kanske??
Kanske tanken fiser ur ett havtätt hål? :hihi Ni vet - som när man kniper ihop för att det INTE ska höras...(bio, affär´n eller motsv.) det är ju DÅ det låter!

Det skulle inte kunna vara bromsbelägg som ligger på och kommer i resonans när du lutar upp hojen och kanske oavsiktligt samtidigt rullar liite framåt eller bakåt?
Annars tror jag på idén med tankavluftningen. Min tjuter också en hel del, men det har änna inget att göra med om den står på stödet eller inte.

pvcraketen skrev:
2154358 Hade du tändningen på? Var hojen igång? Hur länge lät det? När slutade det?

Inte tändning på nån av gångerna.
Hojen var av.
Ca 3-5 sekunder.
Slutade 3-5 sekunder :hihi

Tack för alla era svar.
Och Dr. Bike, det tjuter. På riktigt. Jag var inte ensam om att höra det. Sambon och sambons pappa hörde också. Mer än en gång.

PacMan skrev:
2154378 Det skulle inte kunna vara bromsbelägg som ligger på och kommer i resonans när du lutar upp hojen och kanske oavsiktligt samtidigt rullar liite framåt eller bakåt?
Annars tror jag på idén med tankavluftningen. Min tjuter också en hel del, men det har änna inget att göra med om den står på stödet eller inte.

Hrm.. Ska inspektera det imorgon! Ska asa ut hojen och kolla upp det där lite närmare med bromsarna också!

~Settan~ skrev:
2154393 Inte tändning på nån av gångerna.
Hojen var av.
Ca 3-5 sekunder.
Slutade 3-5 sekunder :hihi
Jajustja, eller om jag menade om det lixom slutade av sig själv eller om det slutade när du startade hojen, typ.

Hon gnäller för att du inte är ute och kör tillräckligt mycket.....! ;)

Det går en kanal i tanklocket så att ångorna ska passera ut genom den svarta gummipluppen under tanklocket och ner genom tanken.

Kontrollera att kanalen genom tanken och gummislangen som går ner till svingbulten är rena från smuts.

/Johan

~Settan~ skrev:
2154393
Och Dr. Bike, det tjuter. På riktigt. Jag var inte ensam om att höra det. Sambon och sambons pappa hörde också. Mer än en gång.

Jaaaaa! Jag tror dig! :lol Bara det att när man inte hört ljudet så kan det vara 100 grejer som låter.
T.ex en elektronikkomponent med glappkontakt i osv.
Stödkontakten t.ex kanske glappar, och någon elektronikdel som får den svagare spänningen kommer i självsvängning osv...
Jag kan tänka på massor av saker som kan låta sådär. Tyvärr har jag varit med om alldeles för mycket för att avfärda någonting! :)
Allt är möjligt!

Sorry om jag tramsade lite ;) Men frågan är i stort sett omöjlig att svara på. Snarare blir det ett antal kvalificerade gissningar, och nån av oss har säkert gissat rätt, och det lär visa sig när du hittar det.
Dock är det ingen av oss som vet mer eller mindre, varför den lycklige vinnaren fortfarande är en gissare enligt mig och inte nödvändigtvis en kunnare.

Lösa ljudproblem via text är nästan omöjligt se. :tummenupp

Skulle jag gissa så är väl tankluftningen trolig om den nu innehålller en sån där liten ventil och den kärvar så att det bildas en liten visselpipa av den.

Last edited:
Öpnna tanklocket innan du reser hojen så kan du iallafall
utesluta eller konstatera om det är bensinångor :va

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...