Tjurig TL1000R

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Hejsan!

Jag har en TL1000R -99a, har ägt hojen i drygt två år.
Mitt problem är att hojen är mkt svårstartad och går väldigt ojämnt.
I slutet av förra sommaren så märkte jag att "choke" vajern satt fast. Detta trodde en MC handlare, inte skulle vara något problem eftersom att det inte är en choke utan bara gasökning. Jag har bytt tändstift två gånger på den nu, utan förbättring, den sabbar bara stiften efter att ha gått igång en gång.
Jag har tömt tanken och fyllt i ny 98 oktaning soppa två gånger.

Jag fick ett tips av MC-Bolaget att det ev kunde vara en manuell soppa ökning vid insprutet som satt fast. Är det någon som vet var den sitter eller hur den ser ut?
Hojen är om mappad med Yoshi, har slipon samt öppet KN filter.

När jag drar runt hojen på startmotorn utan stift i så "duschar" den ut soppa ur båda tändstifthålen, såsom att jag skulle hålla full gas.

Är MKT tacksam för svar, innan jag lämnar in hojen och förlorar semesterkassan.

Mvh, Martin.

Det finns en lösning,kortslut servicekontakten som sitter på vänster sida innanför bakre kåpan "häcken" en vit kontakt med en gummihylsa på och två kablar i (se bara till att det du kortsluter med INTE jordar mot bakramen eller nåt med metall)

Starta motorn o kör 4-5 sek.stäng av motorn (eller om den inte startar kör runt med startmotorn)men inte tändningen och kortslut mellan de två stiften (servicekontakten)var aktsam läs ovanför. Om det är ett elektriskt fel på insprutet så får du upp en felkod,skriv den här eller i TL-tråden,så får du svar på vad den betyder och hur det åtgärdas utan att lämna in knarren på verkstad. Kan även vara så att TPS-en (givaren som känner av spjället)behöver justeras eller är defekt. Funkar på min men skyll inte på mig om det inte fungerar på din TL.Känner du dig tveksam låt en verkstad felsöka.
Du bör åtgärda vajern och utesluta övriga felkällor likt igensatt luftfilter,
ärgade kontakter för givare,koll av ventilspel mm.innan du ger dig på detta med felkoderna.

MatteKholm skrev:
2047345 Är det ett standardfel på tlr, att choken hakar sig/går trögt? Samma fel på en kompis tlr..

Man måste smörja vajern för choken ibland. :tummenupp

Last edited:
TLRR skrev:
2047414 Det finns en lösning,kortslut servicekontakten som sitter på vänster sida innanför bakre kåpan "häcken" en vit kontakt med en gummihylsa på och två kablar i (se bara till att det du kortsluter med inte jordar mot bakramen)

Slå sedan på tändningen utan att starta motorn. Om det är ett elektriskt fel på insprutet så får du upp en felkod,skriv den här eller i TL-tråden så får du svar på vad den betyder. Kan även vara så att TPS-en (givaren som känner av spjället)behöver justeras.

Aah! Den berömda tps-givaren :) http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=114266

TLRR skrev:
2047414 Det finns en lösning,kortslut servicekontakten som sitter på vänster sida innanför bakre kåpan "häcken" en vit kontakt med en gummihylsa på och två kablar i (se bara till att det du kortsluter med INTE jordar mot bakramen eller nåt med metall)

Starta motorn o kör 4-5 sek.stäng av motorn (eller om den inte startar kör runt med startmotorn)men inte tändningen och kortslut mellan de två stiften (servicekontakten)var aktsam läs ovanför. Om det är ett elektriskt fel på insprutet så får du upp en felkod,skriv den här eller i TL-tråden,så får du svar på vad den betyder och hur det åtgärdas utan att lämna in knarren på verkstad. Kan även vara så att TPS-en (givaren som känner av spjället)behöver justeras eller är defekt. Funkar på min men skyll inte på mig om det inte fungerar på din TL.Känner du dig tveksam låt en verkstad felsöka.
Du bör åtgärda vajern och utesluta övriga felkällor likt igensatt luftfilter,
ärgade kontakter för givare,koll av ventilspel mm.innan du ger dig på detta med felkoderna.

Man måste smörja vajern för choken ibland. :tummenupp

Vajen för "choken" är ny, så den glider fritt, inga problem alls där.

Hur menar du när du skrev "(eller om den inte startar kör runt med startmotorn)men inte tändningen och kortslut mellan de två stiften "

Jag kan ju inte köra startmotorn utan tändningen på, eller?
Jag har däremot kört startmotorn för att sedan kortsluta servicekontakten, fick -C0 dvs ingen felkod. Stiften är sabbade eftersom att de har blivit för blöta, så den startar inte alls.

Var sitter den så kallade TPS-givaren? och hur kan jag se/märka om den är trasig?

Tack för svar.

Mvh Martin.

Vet en polare som hade problem med att den inte ville starta det var nå igensatt soppafilter...

BadToy skrev:
2048089 Vet en polare som hade problem med att den inte ville starta det var nå igensatt soppafilter...

Soppa får den, det är inget problem, den startar och går att köra när man stoppar i nya stift i den.
Tyvärr så håller bara dom nya stiften en vända, det är som att den får för mkt soppa när den är kall och då går stiften.

Machmud skrev:
2047028 Det kan bara verkstäder göra, jag hoppades på en billigare lösning.

Hur går det?

Om du behöver hjälp så behöver jag testa mina grejer och kan titta på signalerna till insprutarna, testa tps. (efter det bör man kunna sortera bort 90%)

230V och en startande motor krävs.

Viksjö är över krönet.

0:-

#Olsson# skrev:
2048699 Hur går det?

Om du behöver hjälp så behöver jag testa mina grejer och kan titta på signalerna till insprutarna, testa tps. (efter det bör man kunna sortera bort 90%)

230V och en startande motor krävs.

Viksjö är över krönet.

0:-

Jag PM:ar dig.

Mvh, Martin.

Kolla tändkablarna eller tändspole, den jag hade
fick gnista och allt såg bra ut men den gick bara
på en cylinder tills jag fick en ny tändhatt.

/T

Tommy TL1000s skrev:
2049036 Kolla tändkablarna eller tändspole, den jag hade
fick gnista och allt såg bra ut men den gick bara
på en cylinder tills jag fick en ny tändhatt.

/T

Jag har gnista från båda stiften i båda tändhattarna.

Efter sista gången hojen startade stod det FI i displayen, måste betyda Fuel Injection.

Jag är nästan 100 på att det är något med insprutningen som spökar.

Machmud skrev:
2049098 Jag har gnista från båda stiften i båda tändhattarna.

Efter sista gången hojen startade stod det FI i displayen, måste betyda Fuel Injection.

Jag är nästan 100 på att det är något med insprutningen som spökar.

Jo, det låter rimligt.

För mig så betyder blöta stift antingen dålig gnista
eller för lite luft eller för mycket bensin. Då skule jag
börja med det billigaste och försäkra mig om luft och
gnista.

FI i displayen lär väl någon här kunna tyda för att
vara säker på vad det betyder.

/T

hej.

har du rengjort luftfilter?

är allt där orginal? (kapad luftburk????)

FI är väll spridar fal...lr nåt liknande .....

Den går bra nu, "FI" meddelandet borta, går inte fett och den låter gudomligt.

Kanske geggiga spridare från gammal soppa eller vatten i botten av tanken efter långt uppehåll(?) FI-meddelandet var bara under tester med IAT-sensorn urkopplad.

(Fick aldrig ens chansen att mäta/logga :mad: men Machmuds hoj är i alla fall OK.

edit: Ingen gjorde någonting. Felet reparerade sig själv. TL1000R "auto repair" m a o.

Last edited:
Min hoj betedde sig underligt ibörja, sabbade stiften på en gång om jag inte körde en längre sväng, sen blev jag tippsad om ett annat stift, bosch, 33kr/st.
Har kört med det sen dess och inte haft några problem.

Jag kan leta reda på vilken sort om du är intresserad...

Ricken skrev:
2051903 Min hoj betedde sig underligt ibörja, sabbade stiften på en gång om jag inte körde en längre sväng, sen blev jag tippsad om ett annat stift, bosch, 33kr/st.
Har kört med det sen dess och inte haft några problem.

Jag kan leta reda på vilken sort om du är intresserad...

Jag hade det som förslag att gå upp 5 eller så steg varmare under testning endast. Jag fattade det som att stiftproblemet var endast under denna korta problem-period. Nu när den går bra, så tror jag problemet är ur världen.

Det har varit ett TL problem med stift, inte för alla...

Ricken skrev:
2051972 Det har varit ett TL problem med stift, inte för alla...

och jag tror det beror på skitiga luftfilter.....(på TLr)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT