tjurig när den blir varm

• Thread starter Thread starter jd
  • Start date Start date

jd

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2004
Hoj
GSXR 1100 -91
Ja har precis köpt en GSXR 1100 -91 som har stått avställd lite över ett år.
Ägaren som hade den innan hade bytt olja, stift och filter ett par hundra mil innan avställningen. Problemet ja har är att hojen känns som att den tappar en cylinder när den blir varm, den får ingen kraft o det bluddrar från systemet.
Ja kan ta ett exempel.. Om ja är ute och åker motorvägsfart en längre sträcka verkar det inte vara några problem alls, däremot om ja skulle få för mig att göra en omkörning och varva ur den rejält så kommer felet ganska snart. Det går då ofta över om man tar det lugnt ett tag eller stänger av motorn en stund.
Kan det vara stift eller filter fastän det sitter nytt på den?

Kan även vara tändspole.
Knappast inte filter, troligen inte stift.

Ärg i förgasarna? Borde iofs vara lika illa hela tiden.

Last edited:
Det sitter väl fler än en spole på den förmodar jag. Funderar på hur man ska gå tillväga under felsökningen eller om man helt enkelt ska lämna in den men det känns inte som om det skulle va något större problem. Byte spole/spolar kan väl inte va någon direkt kostsam historia och det gör väl inget att det byts i alla fall.

Kör med hojen tills den blir varm och en cylinder lägger av, sen skruvar du ur tändstiftet och kollar om det tänder.

jo det hade varit ett bra sätt att utesluta det på men det verkar som om hojen behöver hårdköras innan den går dåligt. Enklast är väl att byta dom, det är ju en rätt billig penning ändå. ja ska höra mig för med ett par lokala mc verkstäder imorrn så får vi se. lit etrist att behöva lämna in en precis "nyköpt" hoj.

jd skrev:
jo det hade varit ett bra sätt att utesluta det på men det verkar som om hojen behöver hårdköras innan den går dåligt. Enklast är väl att byta dom, det är ju en rätt billig penning ändå. ja ska höra mig för med ett par lokala mc verkstäder imorrn så får vi se. lit etrist att behöva lämna in en precis "nyköpt" hoj.

Klart det är trist, men det är slaget man får ta om man köper "gammalt" :)

Jo helt klart och tro mig ja hade gärna köpt en nyare hoj om inte försäkringarna hade varit så jäkla dyra. Nu betalar jag 3000:-/år halvförsäkrat på Folksam (som va det billigaste bolaget av 6 ja ringde till).

Jag hade exakt samma problem med min förr förra sommaren. Bråkade med felet hela året innan jag hittade orsaken. Skit i förgasarna.
Jag rengjorde 3ggr innan jag kom på att skiten kan ju finnas i tanken. Jag var tvingad att åka en runda på en 3-10 mil stenhårt med varv nålen över 11k för att få fram felet. och precis som du säger låg jag och körde lungt, 110-150 så fick jag aldrig fram felet.

När felet väl var där så behövde den stå i ca 3-4h innan soppan löst upp smutsen igen, sen gick han som normalt. Rengör extremt noga. Kanske flera gånger med nån vecka i mellan. Det va min lösning.

Micke_Lindstrom skrev:
Kör med hojen tills den blir varm och en cylinder lägger av, sen skruvar du ur tändstiftet och kollar om det tänder.
Inte säkert att det ger utslag. Krävs inte lika hög spänning för att få gnista i atmosfärstryck.
Högre tryck + bränsleblandningen gör att det ställs högre krav på gnistan.
Men man kan ju alltid prova, bara man är medveten om att testet "haltar".

Qwerty:
Soppafilter?

Robban_C skrev:
Inte säkert att det ger utslag. Krävs inte lika hög spänning för att få gnista i atmosfärstryck.
Högre tryck + bränsleblandningen gör att det ställs högre krav på gnistan.
Men man kan ju alltid prova, bara man är medveten om att testet "haltar".

Nej det är sant, men om det inte ens tänder i fria luften så vet man ju att det är tändningen det är fel på.

Robban_C skrev:
Qwerty:
Soppafilter?

Nä nu pratar du grekiska? Vad ska det vara bra för? Hindra bensinen från att nå förgasarna?

Nä allvarligt så kan soppa filter vara bra, har lärt mej det i den hårda skolan.

Jag hade samma problem. Den går för fet när den blir varm och en cylinder slutar till och med att funka.

För mig så var det bränslenivån i förgasarna som var för hög...

Jag sänkte alla med ett par millimeter, nu har den inte gnällt och rullar på fint och rent.

Inget fel i att köpa gammal hojj, det kan dock vara bra att ha meckvana och gå igenom hojjen med en mekbok och justera allt. Det löste mina alla problem iaf.

/a

Tackar för en hel del svar, väldigt många olika dock så det blir en del att gå igenom.
Tänkte bara tillägga att under gårdagen så trodde ja nästan att ja inte skulle få köra mer alls då den helt plötsligt inte ville gå mer alls efter att ha först gått ner till 3 cylindrar o sedan till 2 för att sedan dö helt. Problemet den här gången va att ja va tvungen att sätta på reserven :)
Varför då ha en fuel lampa som börjar lysa en halv mil efter man slagit på reserven?
Vilket fall som helst så kan ja tycka att aLcATRAZ har en poäng när ja ser tillbaka på gårdagen.

aLcATRAZ skrev:
Jag hade samma problem. Den går för fet när den blir varm och en cylinder slutar till och med att funka.

För mig så var det bränslenivån i förgasarna som var för hög...

Jag sänkte alla med ett par millimeter, nu har den inte gnällt och rullar på fint och rent.

Inget fel i att köpa gammal hojj, det kan dock vara bra att ha meckvana och gå igenom hojjen med en mekbok och justera allt. Det löste mina alla problem iaf.

/a
Tja, kan ha samma problem med min tvillinghoj :) När man kört den varm så vill den inte starta sedan. Det går att rulla igång den. Tror du att det är samma problem? Och hur "sänker" man förgasarna?

Mvh Capi

Min betedde sig på detta vis när det var ett par vattendroppar i förgasaren...

Man startade och körde en bit, rätt vad det var så bluddrade den och gick inte på alla cylindrar. Man fick stänga av en stund och vänta lite, sen så startade den igen och man kunde köra en bit och sen hände samma igen.

När jag plockat isär och rengjort gick den hur fint som helst!

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...