Tjurfäktning är inte djurplågeri?

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Såg lite på tv4 i morse och där talades det bland annat om tjurfäktning.
Det var tydligen någon svensk(?) tjurfäktare och en långhårig tjurfäktningsmotståndare som debatterade per telefon i studion.
Tjurfäktningsmotståndaren hävdare att tjurfäktning är ren och skär djurplågeri.
(Där håller jag med, jag har aldrig förstått spaniackernas syn på hur man behandlar djuren, men jag är inte påläst och kan eg för lite om ämnet)
Tjurfäktaren menade att tjurfäktning är att betrakta som konstarternas konstart med mycket strikta och distinkta regler som förhindrar djurplågeri.
Tjurfäktaren menade att Svenska jägares felträffar med skadeskjutningar och svåra eftersök är ett långt värre djurplågeri än tjurfäktning.

Hur sen ni på saken?
 
Last edited:

Mona

Vill inget,kan desto mer
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Sthlms län
Hoj
BMW F650GS alias Roland!
Hur lägger man upp film här?? :confused:

Här är länken iaf:

http://www.youtube.com/watch?v=HgG_Gwy7Ysg

Nu är ju det här tjurfäktning till häst men ungefär 2 min in i filmen så får man en tydlig bild av hur dom där pinnarna han sätter i tjurens nacke ser ut. Och det är svårt att säga att det inte skulle vara djurplågeri, tycker jag.

Det är möjligt att tjuren är så full av adrenalin att den inte känner smärta (?).

Om det kan vara till ngn tröst så lever dom här tjurarna ett väldigt soft och fritt liv fram till själva tjurfäktningen och den enda egenskap dom behöver ha är aggressivitet....
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det är ju ett utnyttjande av djuret som vi ser bara för sjuka människors njutning.
Man kan inte jämföra detta med att jaga då vi gör det för att kunna äta kött. Ok, numera så är det ju mer nöje att jaga än att jaga för köttets skull men grundidén var åtminstone så. I vår familj jagas det dock för köttets skull fortfarande, vem vill inte ha en älgstek på söndagen, eller en hjortsadel?
Grundidén med tjurfäktning var väl helt enkelt bara en manlighetsrit där man fullständigt skiter i djurets välbefinnande.
Kan man inte anordna en "tjurfäktning" där man monterar långa spjut på tjurarnas horn och sen släpper man ut 20st tjurfäktare helt utan vapen och ser hur länge de överlever? Om någon endast blir skadad så låter man honom förblöda till döds.
 

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Det är ju ett utnyttjande av djuret som vi ser bara för sjuka människors njutning.
Man kan inte jämföra detta med att jaga då vi gör det för att kunna äta kött. Ok, numera så är det ju mer nöje att jaga än att jaga för köttets skull men grundidén var åtminstone så. I vår familj jagas det dock för köttets skull fortfarande, vem vill inte ha en älgstek på söndagen, eller en hjortsadel?
Grundidén med tjurfäktning var väl helt enkelt bara en manlighetsrit där man fullständigt skiter i djurets välbefinnande.
Kan man inte anordna en "tjurfäktning" där man monterar långa spjut på tjurarnas horn och sen släpper man ut 20st tjurfäktare helt utan vapen och ser hur länge de överlever? Om någon endast blir skadad så låter man honom förblöda till döds.


Fyfan vad gott med hjortsadel. Serveras med hasselbackspotatis och gräddsås, eller? Renskavsgryta är förbaskat gott också.

Förövrigt blev min gamle fotbollstränare tjurfäktare, när han berättade det för mig så skrattade jag bara för att jag trodde att han skojade. En vecka senare läste jag om honom i lokaltidningen, han hade blivit stångad och brutit lårbenshalsen. Rätt åt honom!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är ju ett utnyttjande av djuret som vi ser bara för sjuka människors njutning.
Man kan inte jämföra detta med att jaga då vi gör det för att kunna äta kött. Ok, numera så är det ju mer nöje att jaga än att jaga för köttets skull men grundidén var åtminstone så. I vår familj jagas det dock för köttets skull fortfarande, vem vill inte ha en älgstek på söndagen, eller en hjortsadel?
Grundidén med tjurfäktning var väl helt enkelt bara en manlighetsrit där man fullständigt skiter i djurets välbefinnande.
Kan man inte anordna en "tjurfäktning" där man monterar långa spjut på tjurarnas horn och sen släpper man ut 20st tjurfäktare helt utan vapen och ser hur länge de överlever? Om någon endast blir skadad så låter man honom förblöda till döds.


Bland det vettigare du skrivit på bra länge. :yoparty
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jeee, prova att själv springa runt med spett i ryggen och fundera på hur "icke plågsamt" det är.. Sicket jävla rikspucko :D Den där "tjurfäktarn" borde förses med avelsförbud för nån har besudlat den genpoolen å det grövsta. "konstart"..

Jepp, jag tänkte ut och släpa mig en tjurfäktare efter hojen på tjälskadad landsväg, jag ser det som en konstart så då är ju allt ok.

:tunnelbaneklottrare
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
tjurfäktning till häst

Imponerande insats av hästarna måste jag säga i alla fall, värsta fintarna. :yoparty

Vad gäller frågan så är jag kluven. Att jämföra med jakt är puckat då syftet med jakt är att avliva snabbt och syftet med tjurfäktning är att plåga långsamt, det krävs väl i och för sig någon typ av dumskallesyndrom för att pyssla med tjurfäktning, på flera sätt.

Å andra sidan har jag svårt att se att mitt behov av skinnklädsel i bilen väger tyngre än miljontals spanjorers önskan att ha ett söndagsnöje.

Djuren plågas lika mycket vare sig de blir dansk fläskfilé eller spansk underhållning.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Djuren plågas lika mycket vare sig de blir dansk fläskfilé eller spansk underhållning.

Nja, nu har du väl dragit åt slipsen lite för hårt idag. :va

Sticker man den danska grisen med vassa spjut tills den förblöder och dör innan den blir filé? Skulle tro det går mycket raskare (levnadsförhållanden åsidosatt).

/J
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
Nja, nu har du väl dragit åt slipsen lite för hårt idag. :va

Sticker man den danska grisen med vassa spjut tills den förblöder och dör innan den blir filé? Skulle tro det går mycket raskare (levnadsförhållanden åsidosatt).

/J

Jag gillar inte att hålla med Markus.. men nu måste jag nog det.

Har du någon som helst aning om hur tex danska grisar lever sitt liv fram tills avlivningsdagen?

Jag hade inte det förens jag träffade min nuvarande sambo
Hon hade forskat en hel del i just detta ämne samt hur kycklingar har det.

Jag varker orkar eller känner mig tillräckligt påläst just nu för att predikera om detta här och nu men fy faan säger jag.

Om jag fick vällja skulle jag lätt välja att leva i lugn och ro hela mitt liv för att plågas ihjäl i 15min istället för att tex vara för fet för att kunna stå elle leva med två brutna ben hela livet.

Nu försvarar jag inte tjurfäktning villket jag aldrig skulle göra.

Ganska läskigt egentligen att folk vet så otroligt lite om hur maten vi köper.
Borde läras ut i plugget.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag gillar inte att hålla med Markus.. men nu måste jag nog det.

Har du någon som helst aning om hur tex danska grisar lever sitt liv fram tills avlivningsdagen?

Jag hade inte det förens jag träffade min nuvarande sambo
Hon hade forskat en hel del i just detta ämne samt hur kycklingar har det.

Jag varker orkar eller känner mig tillräckligt påläst just nu för att predikera om detta här och nu men fy faan säger jag.

Om jag fick vällja skulle jag lätt välja att leva i lugn och ro hela mitt liv för att plågas ihjäl i 15min istället för att tex vara för fet för att kunna stå elle leva med två brutna ben hela livet.

Nu försvarar jag inte tjurfäktning villket jag aldrig skulle göra.

Ganska läskigt egentligen att folk vet så otroligt lite om hur maten vi köper.
Borde läras ut i plugget.

Jo. Fast nu skrev han ju levnadsförhållanden åsidosatt vilket betyder att det han hävdar är att själva avlivningen av ett slaktdjur går oerhört mycket fortare än det ganska långsamma ihjälplågandet som är fallet vid tjurfäktning.
Att sen dom danska grisarna och kycklingarna lever ett rätt miserabelt liv tänker jag inte argumentera emot. Jag inbillar mig dessutom att det känns på smaken ibland så jag vägrar danskt kött.
Kanske är inte svensk köttuppfödning så oerhört mycket bättre men jag tror det. Förr var vi i alla fall bra på djurskydd. så jag väljer Svenskt och helst ekologiskt kött. Då har dom haft tillgång till utevistelse under en stor del av året och då kan det inte vara riktigt lika illa känns det som.

Jag såg en dokumentär om danska kycklingar och grisar för något år sedan och sedan dess ser jag det som att om affären bara har dansk fläskfilé och dansk kyckling så har dom inte kyckling och fläskfilé.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Sticker man den danska grisen med vassa spjut tills den förblöder och dör innan den blir filé?

Sveriges Radio fördjupade sig nyligen i det där och svaret är tyvärr i princip: ja.
Det var ett [inte obetydligt tvåsiffrigt procenttal] av grisarna som piskas med plaströr för att skynda på till avlivning.

Tjurarna avlivas nog "humant" efter att de plågats färdigt de med.

Jag försvarar inte tjurfäktning men jag gillar inte när folk mumsar i sig plågat kött eller skaffar onödiga animaliska produkter eller äter massor med för mycket dåligt kött eller fisk eller ägg men samtidigt sitter på jättehöga hästar och fördömer andra länders seder och bruk.

Produktion av produkter från djurriket är vidrig i princip överallt, inkl Sverige.

Lite skållade grisar någon?

Danska bönder och transportörer slår grisarna med hårda plaströr så att djuren i värsta fall får skador långt in i musklerna.


Har folk redan glömt duntäckena? De där billiga ni har i källaren under sommaren alltså?
 
Last edited:

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
Jo. Fast nu skrev han ju levnadsförhållanden åsidosatt vilket betyder att det han hävdar är att själva avlivningen av ett slaktdjur går oerhört mycket fortare än det ganska långsamma ihjälplågandet som är fallet vid tjurfäktning.

*mm*

.

Absolut.

Ville bara få fram min åsikt att åsidosätta levnadförhållandena är inte riktigt okey.

För om folk som vet hur olika djur har det fick välja skulle nog de flesta välja leva i lugn och ro och plåga ihäj på en timme eller liknande.

Givetvis borde inte någon form av djurplågeri få finnas.

Sen håller jag med dig om att de flesta djur har det dåligt på ett eller annat sätt, så blir det alltid när någon ska tjäna pengar på det.

Att alltid välja ekologist tex är inte riktigt min melodi heller.
Ekologiska ägg köper jag inte tex.
Där får du inte ge fåglarna nån antibiotika så många av djuren går tex omkring med blodiga diareer i hela sitt liv.

Sen är inte "naturköttet" från sydamerika heller så himmla bra.
Det är bra för dom djuren som får vara friska hela sitt liv. Men dom som blir sjuka eller skadar sig på ett eller annat sätt får nog stå ut med det tills dagen D kommer.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Nu har ni chansen. Fäktas nu då!
[YOUTUBE-ID]rUz6VeYQepU[/YOUTUBE-ID]
Eller är det bättre att fly ... ?
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK

Här är några som gjort lite studier

Sveriges största slakteri ligger numera i Polen. Importen därifrån har ökat från 3 till 1150 ton sedan 2002. I boken "Döden i grytan" skildras hur de gigantiska svinfabrikerna i landet etablerats - och hur svårt det är för konsumenterna att ta reda på var grisköttet kommer ifrån.
Följande text är ett utdrag ur boken:

”För att kringgå kostnaderna som de danska hygien- och miljökraven medför etablerade sig en grupp bestående av sextio uppfödare redan 1994 i Polen, där lönerna då bara var en tiondel av de danska. Deras bolag Polen Invest fick ekonomiskt stöd av regeringen i Köpenhamn och byggde upp ett produktionsbolag som döptes till Poldanor. Det skulle bli en spjutspets i den danska köttbranschens expansion österut.

År 2005 avslöjade danska Fagavisen att Poldanor använde metoder som var förbjudna i Danmark; bland annat fick grisarna tillväxtantibiotika, sjukdomar behandlades med antibiotika som, för att förebygga resistens, ska sparas till vård av människor, och orenad gödsel lagrades i otäckta laguner. Även trängseln i stallarna lyftes fram.

Företaget uppger att många av problemen åtgärdats, men enligt Marek Kryda, en känd polsk miljödebattör, är situationen idag betydligt värre än 2005. Som exempel nämner han anläggningen i Naclaw där Poldanor har 12000 svin fast man bara har tillstånd för 3000.

Sedan Scan inlemmades i den finländska koncernen HK Scan har den svenska importen från Finland på två år åttafaldigats. HK Scans största slakteri ligger i Sokolow. En del av svinen som slaktas där föds upp på egna farmer i Polen eller köps upp till låga priser från exempelvis Polen eller Ukraina.”

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svinfabrikerna-matar-sverige_5086403.svd
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Nu har ni chansen. Fäktas nu då!
[YOUTUBE-ID]rUz6VeYQepU[/YOUTUBE-ID]
Eller är det bättre att fly ... ?

Tjuren tyckte uppenbarligen inte att det var så kul och ville ut.

Nej, man ska behandla djur med respekt. Tjurfäktning är säkert kul och spännande att titta på, men det är också smaklöst. Vill man verkligen ha den sortens underhållning så kan man ersätta tjurarna med människor, t ex dömda kriminella eller illegala invandrare. Men då blir också det smaklösa i det hela väldigt uppenbart.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Tycker de är helt galet att detta tillåts tycker länder som pysslar med detta borde straffas hårt!
Hörde/läste någonstanns o nej har ingen källa så de kan vara bullshit:D
Att de skar av någon nackmuskel på tjurarna innan så att de inte skulle kunna lyfta/vrida huvet. Så den tuffa fäktaren inte skulle skada sig.

Tycker inte man kan försvara tjurfäktningen med att vi äter plågade djur. Djuruppfödsel som inte sköts på en bra sätt är vi alla överens om att de är fel. Tror ingen vill att fläskfilen som ligger på grillen ska blivit plågad under sitt liv.
Men tjurfäktaren och publiken vill ju att djurstackarn ska lida och bli skadad. Och fäktaren bli skadad bli han räddad av hundra andra och tjuren bli iaf avlivad. Om de ska hölla på så får de vara på lika villkor tjur vs människa. De ena dör den andra få leva! tjuren får ha sina horn människa kan få EN kniv.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top