Hmmmm .. många förslag och idéer här om hur man ändrar sin vikt.
Jag har inte lusläst alla inlägg så kanske det jag säger har sagts tidigare.
När man börjar anstränga musklerna så tar dessa av det lättlösliga glykogenet som finns i musklerna så länge det går. Det kostar nämligen lite extra energi att börja spjälka fettet till användbar energi.
Man brukar säga att det tar ca 30 min innan kroppen börjar använda fettet i kroppen. Det är ett genomsnitt.
För min egen del tar (tog) det 42 min. Jag var i många år varit cykeltränare och när jag hade brutit nyckelbenet ute i skogen på en MTB så blev jag tvungen att sitta på en testcykel för att hålla igång flåset medan det läkte.
Ett tecken på att kroppen börjar spjälka fett är att pulsen stiger märkbart. I mitt fall så gick den från strax under 200 till 215 efter ca 42 min. Det skedde varje pass så därav vet jag att min kropp ställde om sig efter så lång tid.
Ett pass var typiskt 100 min och man brände 20-22 kcal/min när det var som mest intensivt. Man måste dock värma upp 10-15 min och varva ner lika länge.
Vad vill jag då har sagt med detta? Jo, motionerar man för att tappa vikt så är det viktigare att passen är långa än att de är intensiva! Promenader är helt ok, men går man ofta och länge så är det svårt att inte falla in i lite småjogging rätt som det är. För min egen del tycker jag inte om att springa utan cyklar hellre. Det är jäkligt kul att cykla i skogen och på små grusvägar med MTB. När man fått upp flåset så man kan ligga på bortåt 30 km/h så får man t o m lite fartkänsla på stigarna
Man säger att 9 kcal är ett gram fett. Det medför att 9000 kcal plockar bort 1 kg fett

)
Low impact-träning (t ex promenader och lagom cykling) ger en annan fördel. Man förbättrar genomblödningen av musklerna genom att de små, små blodkärlen hålls rena och fria och vid regelbunden träning vidgas de. Det ger välmående och uthålliga muskler. Kör man hårt och får mjölksyra täpps dessa små kapillärer till och genomblödningen av musklerna blir sämre.
Så, man behöver inte springa skiten av sig för att motionera bort vikt, men ska hålla på minst en timme, gärna mer, för att det ska bli effektivt.
Nu är det också så att man bränner en del fett EFTER ett träningspass även om det varit kortare än 30 min, (kroppen regenererar musklerna) men om man fortsatt är aktiv medan fettförbränningen pågår så är det effektivare.