Tjockare olja i gaffeln

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Tjockare olja i gaffeln har man läst att
det ska bota en för mjuk och svampig fjädring
det tänkte jag att skulle göra...


Nån som har tips på vad för olja man ska köra?
Spränger man packboxar lättare med tjockare olja?

/Snart gröna faran klar
 
Tjockare olja ökar dämpningen, den blir stötigare oftast. Är den
för mjuk egentligen så är nog hårdare fjädrar lämpligare.
Men det finns inga universalregler för fjädringen.
Ingen risk f packboxarna.
/u
 
NoicE skrev:
Så jag kan prova med att hänga i lite mer olja?

Lite mer och lite tjockare, men FÖR mycket gör att du riskerar att spränga packboxarna ja.

Prova med t ex 20W (om det är 10W orginal)och kanske en högre nivå, ca 110mm från oljan upp till gaffelbenets kant. Om det inte hjälper, köp ny fjädrar i o m att du har 0,6kg/mm orginal fjädrar så är det nog där som problemet ligger. Så för att spara tid å arbete, gör det ordentligt med en gång och beställ efter ett par nya fjädrar.
 
Last edited:
Verkstadshandboken specar max o min värden på oljenivån
i gaffeln. Klokast hålla sig inom dom.
Byt olja, skölj gärna ur m lite ny olja o fyll i m lite tjockare.
Gaffelolja ska bytas då och då; tror många fuskar med det.
Dvs. vet du inte när den är bytt senast, så byt nu.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Verkstadshandboken specar max o min värden på oljenivån
i gaffeln. Klokast hålla sig inom dom.
Byt olja, skölj gärna ur m lite ny olja o fyll i m lite tjockare.
Gaffelolja ska bytas då och då; tror många fuskar med det.
Dvs. vet du inte när den är bytt senast, så byt nu.
/u


Jo det får bli ett litet projekt...
Nån som har koll på hur mkt ett par fjädrar kostar?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top