Tjockare olja i framdämpare?

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Hepp, jag har ett problem. På min gamla hoj (kawa GPZ 750 -83) sitter det en framgaffel från en KZ/Z750 R1 med luftpåfyllning på och en slang mellan gaffelbenen för att jämna ut trycket mellan dom, påfyllning av luft finns på ena benet.
Nu till problemet: Nån sopa har klippt slangen och täppt igen hålen som uppstod så nu går det bara att fylla på ena gaffelbenet.
Jag "renoverade" benen genom att ta isär och rengöra och kolla allt, det såg bra ut så jag fyllde på med olja, den läcker inte längre. Men eftersom jag inte kan fylla på med luft så kan jag trycka gafflarna i botten om jag står gränsle över den och håller i med frambromsen.

Frågan är om jag kan få stummare gafllar genom att ha i tjockare olja? Nu är det 5 W nånting i, om jag byter till 15 W så borde dom bli stummare men förstör jag nån annan funktion då? Risken är ju att benen blir olika hårda då det inte finns något som sammanlänkar dom.

Anledningen till att jag inte köper en ny slang är att den kostar 1800 på beviks och det finns bara 1 att beställa.

Några andra skamliga förslag?

Du kan mycket väl hälla i en tjockare olja.
Jag kan rekommendera vanlig ATF-olja till din gaffel.
(Automatlådeolja)
Den är tillräckligt tjock för att kompensera för slitaget i en gammal gaffel, och det brukar bli mumma med vägegenskaperna då man byter till den.
Du kan även experimentera med en förhöjd nivå i gaffeln.

M.v.h

Bytte du inte ut packboxarna trots att dom läckte?!
Jag renoverade en framgaffel på VFR400R från sent 80tal nu i dagarna. Gaffeln var svampig, gick på tok för lätt i botten och neg väldigt snabbt vid inbromsningar. Oljan som kom ut i de benen var flyktigt som piss, nästan vatten. Slog i 10w som angivet men det blev knappt någon skillnad. Inte fören jag körde 20w(!) fungerade gaffeln hyffsat. Luften man hade i kunde nästan kvitta, gjorde knappt nån skillnad.
Min erfarenet säger alltså att om man ska få någon ordning på klena 80tals-gafflar blir det till att gå upp rejält i viskositet.

don_tomazo skrev:
2459928 Bytte du inte ut packboxarna trots att dom läckte?!
Jag renoverade en framgaffel på VFR400R från sent 80tal nu i dagarna. Gaffeln var svampig, gick på tok för lätt i botten och neg väldigt snabbt vid inbromsningar. Oljan som kom ut i de benen var flyktigt som piss, nästan vatten. Slog i 10w som angivet men det blev knappt någon skillnad. Inte fören jag körde 20w(!) fungerade gaffeln hyffsat. Luften man hade i kunde nästan kvitta, gjorde knappt nån skillnad.
Min erfarenet säger alltså att om man ska få någon ordning på klena 80tals-gafflar blir det till att gå upp rejält i viskositet.

Jag tror inte det var något fel på packboxarna dom såg väldigt bra ut annars hade jag inte satt tillbaka dom, anledningen till att jag plockade isär gaffeln var att jag skulle byta packboxar. Tyvärr hade jag ju inte förutsett att nån hade bytt framgaffel så dom nya jag köpt passade inte.

Jag får tacka för tipsen och så ska jag prova med tjockare olja så får vi se, får exprimentera lite med hur mycket olja jag ska ha i.

Agent Apelsin skrev:
2459943 Jag tror inte det var något fel på packboxarna dom såg väldigt bra ut annars hade jag inte satt tillbaka dom, anledningen till att jag plockade isär gaffeln var att jag skulle byta packboxar. Tyvärr hade jag ju inte förutsett att nån hade bytt framgaffel så dom nya jag köpt passade inte.

Jag får tacka för tipsen och så ska jag prova med tjockare olja så får vi se, får exprimentera lite med hur mycket olja jag ska ha i.

Du sa väl att det läckte innan? Varifrån läckte den om inte från packboxarna? Den kommer garanterat att börja läcka igen om det var därifrån. Segt som fan att behöva riva det igen. Om du är osäker på vad du ska ha för packboxar så står det mått överst på packboxarna i supersmå siffror. Köper du piratdelar kan det tex funka med en packbox från en gsxr 750 -85. Bara måttet är det samma.
Hoppas det blir bra!

Ta med dig den trasiga slangen till en hydraulfirma (inkl. nipplar) så smackar dom ihop en ny slang på en kvart. No more than etthundra kronor skulle jag gissa.

Agent Apelsin skrev:
2459943 Jag tror inte det var något fel på packboxarna dom såg väldigt bra ut annars hade jag inte satt tillbaka dom, anledningen till att jag plockade isär gaffeln var att jag skulle byta packboxar. Tyvärr hade jag ju inte förutsett att nån hade bytt framgaffel så dom nya jag köpt passade inte.

hur mycket de ska va i ska du nog inte frångå orginal..spec inte om du har tjockare olja i,

"baserat på antagaden" :rolleyes:

ozeo skrev:
2459967 hur mycket de ska va i ska du nog inte frångå orginal..spec inte om du har tjockare olja i,

"baserat på antagaden" :rolleyes:

En äldre gaffel kan ha ett spectra på nivåer då den ofta saknar skruvjusteringar men det ska man ju såklart kolla upp innan.

don_tomazo skrev:
2459958 Du sa väl att det läckte innan? Varifrån läckte den om inte från packboxarna? Den kommer garanterat att börja läcka igen om det var därifrån. Segt som fan att behöva riva det igen. Om du är osäker på vad du ska ha för packboxar så står det mått överst på packboxarna i supersmå siffror. Köper du piratdelar kan det tex funka med en packbox från en gsxr 750 -85. Bara måttet är det samma.
Hoppas det blir bra!

Vi får väl se, den har stått en bra stund nu utan att det runt ut något men det märks väl när jag börjar åka med den om det läcker. Nu vet jag vad det ska vara för boxar för nu har jag identifierat gaffeln. Tycker inte det var så farligt att riva isär gafflarna, fick improvisera ett specialverktyg bara för att hålla emot i botten av gaffeln. En eftermiddag går väl på att ta isär och sätta ihop igen, det enda dryga är ju att palla upp hojen med något medans man jobbar med gaffeln.

Packboxarna som var till GPZ:an kostade 89 spänn paret för orginal så det var inte så farligt.

Agent Apelsin skrev:
2459982 Vi får väl se, den har stått en bra stund nu utan att det runt ut något men det märks väl när jag börjar åka med den om det läcker. Nu vet jag vad det ska vara för boxar för nu har jag identifierat gaffeln. Tycker inte det var så farligt att riva isär gafflarna, fick improvisera ett specialverktyg bara för att hålla emot i botten av gaffeln. En eftermiddag går väl på att ta isär och sätta ihop igen, det enda dryga är ju att palla upp hojen med något medans man jobbar med gaffeln.

Packboxarna som var till GPZ:an kostade 89 spänn paret för orginal så det var inte så farligt.

Att dom är lätta att ta isär samt sätta ihop måste vara den enda fördelen med en 80tals-gaffel. :)

Dr.Bike skrev:
2459961 Ta med dig den trasiga slangen till en hydraulfirma (inkl. nipplar) så smackar dom ihop en ny slang på en kvart. No more than etthundra kronor skulle jag gissa.

Usch så enkelt och smart, varför har jag inte tänkt på det? Börjar förstå varför jag harvat på universitetet i 6 år. :pangihuve

Tack för tipset!

don_tomazo skrev:
2459991 Att dom är lätta att ta isär samt sätta ihop måste vara den enda fördelen med en 80tals-gaffel. :)

Ja, jag drog mig lite för det för det verkade som om många tyckte det var en halvjobbig operation men så gick det ju rätt smidigt när jag väl gjorde det. Enklare än att svetsa länkarmsinfästningar och renovera bromsoken på en saab 900 t o m.

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2459961 Ta med dig den trasiga slangen till en hydraulfirma (inkl. nipplar) så smackar dom ihop en ny slang på en kvart. No more than etthundra kronor skulle jag gissa.

Nu kom jag på varför jag inte gjort det redan innan, om man tar en vanlig slang och klämmer fast två nipplar på den så kommer den ena nippeln skruva ur sig när man skruvar i den andra..
Man måste ha en "stålslang" som nipplarna sitter löst på så de kan rotera fritt. Ungefär som ett bromsrör men ett bromsrör måste dras mot nånting så änden plattas ut och tätar. Så bromsrör är nog svårt. Nipplarna har jag ju kvar men tyvärr är det sammanlänkande röret klippt 5 mm från varje ände och stumparna ihopklämda för att dom ska vara täta så dom är nog svåra att återanvända.

Så det lutar åt tjockare olja återigen.

Ännu en ide är att ta ett rakt rör med tjockt gods kanske i aluminium och kapa 2 styck 25 mm långa bitar som jag gängar med samma gänga som nippeln och sen använda dom som nipplar och dra en vanlig gummislang mellan dom och fästa den med slangklämmor.

Last edited:
Agent Apelsin skrev:
2460203 Nu kom jag på varför jag inte gjort det redan innan, om man tar en vanlig slang och klämmer fast två nipplar på den så kommer den ena nippeln skruva ur sig när man skruvar i den andra..
Man måste ha en "stålslang" som nipplarna sitter löst på så de kan rotera fritt. Ungefär som ett bromsrör men ett bromsrör måste dras mot nånting så änden plattas ut och tätar. Så bromsrör är nog svårt. Nipplarna har jag ju kvar men tyvärr är det sammanlänkande röret klippt 5 mm från varje ände och stumparna ihopklämda för att dom ska vara täta så dom är nog svåra att återanvända.

Så det lutar åt tjockare olja återigen.

Ännu en ide är att ta ett rakt rör med tjockt gods kanske i aluminium och kapa 2 styck 25 mm långa bitar som jag gängar med samma gänga som nippeln och sen använda dom som nipplar och dra en vanlig gummislang mellan dom och fästa den med slangklämmor.

De fixar även slangar och/eller rör med rörlig/a kopplingar på!

Nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och tagit mig till en hydraulfirma. Snackade med killen där inne som sen gick och plockade ihop lite nipplar och en slang som jag skulle skruva ihop själv. Tyvärr hade jag ju glömt plånboken men när jag hade hämtat den så hade han provtryckt med luft och det verkade hålla tätt.
Kostade 23 kr plus moms....

Ska se om jag hinner skruva dit det på hojen ikväll.

Åkkäjj...1800-23...= 1777:-

Jag nöjer mig med halva den summan, så kan vi båda vara nöjda! :D

Fasen vad kul att du kunde hitta grejer. Hoppas de passar nu oxå.
Hoppas alla som läser detta får lite uppslag till att spara en slant, och ändå få samma eller bättre kvalitet än dyra shopen.

Själv köper jag mina hjullager på en maskinverkstad/trädgårdsshop.
Får tre helkapslade lager för priset av ett.
Osv, osv.

Fast olja MÅSTE ju vara dyr. Det har vi ju lärt oss! ;)

Jo dom passar rätt bra, tyvärr blev nipplarna lite korta. Dom bottnar i skruvskallen innan dom når in riktigt bra. Gängar på ett par varv och dom sitter bra men jag får se om dom läcker, då får jag ta fram filen och justera lite så kommer det nog bli bra.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg