Tjocka latmaskar.. orkar ni detta? Tidschema SM-LMS

• Thread starter Thread starter HW
  • Start date Start date

Orkar du köra 2 race, massor av kval och friträning?

• Antal röstningar
    0

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
LMS har ett förslag på tidsschema till sin sm-deltävling... frågan är om cyklarna håller, däckstillverkarna hinner med och om ni orkar!!!

dubbelSM.gif

Vad säger ni? Rösta bara om du är A-förare eller junior och har tänkt köra!

Edit: LMS kommer i år köra ett separat 2-dagars B-race så börja inte härja om det nu är ni snälla!!

Edit 2: Haka heller inte upp er på exakt ordningsföljd. Det är i första hand antalet körpass och race på en helg som är frågan.:tummenupp

/HW

Last edited:
Ska fundera lite. Det ändrar just nu min hela budget. Men jag VILL ju självklart göra det.

Många pass per dag med lite tid emellan för att hinna kolla hoj, däck, äta osv gillar jag inte så bra. Men mycket körtid med långa pass gillar jag. Typ 40 minuters träning/kval som i EM, IDM tex. Dubbelrace vore iof kul att få testa på med.. hmm, vet inte vad jag ska rösta här...

Ja, idéen är riktigt bra. Ställer mig dock lite tveksam till att köra ett NSB-rejs redan på lördag. Då blir det 4 pass på 7 timmar och det är duktigt tight om allt går bra, och för tight om man skulle kasta sig på nått pass...

Hmmm... Tveksam... :va

Jobbigt att nolla två rejs om man skulle råka kasta sig på race nummer ett (som Björn skrev). Vi har ju inte direkt samma budgetar som i WSBK där man bara kränger på sig ett nytt skinnställ, ny hjälm, och sätter sig på nästa hoj inför race nummer två....

Ser oclså samma problematik som Björn när det gäller så många pass på kort tid (lödagen) med kval och race på samma dag. Kan ställa till det ordentligt om man har lite otur. Blir stressigt att hinna med att kränga och skifta däck, och kanske (gud förbjude) laga en vurpad hoj.

Iofs är det kul (och nyttigt) med mera körning, och att ha flera race på en säsong (som det i praktiken blir om man kör 2st/helg) gör det lite mindre chans-/slumpartat i sammandraget.

Kör man 2st race per helg så har man ju också helt plötsligt (nästan) dubblerat däckskontot för en säsong.

Inte alldeles enkelt att ta ställning, men jag röstar ändå för 1 race/helg. Lägg gärna in mera träning och längre kval istället...

Edit. Har STD600 ett kort, och ett lite längre race?

Last edited:
LMS har ett förslag på tidsschema till sin sm-deltävling... frågan är om cyklarna håller, däckstillverkarna hinner med och om ni orkar!!!

Vad säger ni? Rösta bara om du är A-förare eller junior och har tänkt köra!

Edit: LMS kommer i år köra ett separat 2-dagars B-race så börja inte härja om det nu är ni snälla!!

Edit 2: Haka heller inte upp er på exakt ordningsföljd. Det är i första hand antalet körpass och race på en helg som är frågan.:tummenupp

/HW

Där har nog blivit ett litet fel på söndagens tider... kl 10.10 och kl 10.10...
EDIT!! råkade titta på fel kolumn.. tiderna stämmer ser jag nu.. sorry
Det är ju kul det blir mycket körning.. men som Axxexs nämnde.. för lite
paus imellan.. Man har en del o fixa på en stunden.. och ännu värre om man
kraschar.. då är det kört..

Hellre färre pass men längre tid på varje pass...
Men tanken e god annars...

Hoppas ni kommer fram till något vettigt...

(tur man inte kör tvåtackare o ska plocka ner den hela tiden :) )

Last edited:
Detta blir SKITKUL!

det är ju SÅ det ska va! fullt ös hela helgen!

Köra så man nästan spyr o det är ju fan o se till att man håller sig på hjulen!

1:a racet blir kanske lite "återhållsamt" för den som inte har "råd" att krasha, race2 blir fullt ös i vanlig ordning!

Alla har klagat på korta race och lite körtid... äre tvärtom nu eller?

//håkan

Jag röstar på LÄNGRE pass. Jag vill ha 30 minuters pass. På 15-20 minuter hinner man egentligen inte med mycket alls. Men på 3 minuter kan man åka in och justera, och åka ut igen!! Annars ligger alla och pressar för livet på ett pass kanske förjäves för en liten justeringssak.

(tur man inte kör tvåtackare o ska plocka ner den hela tiden :) )

Man hinner väl riva & sätta ihop en 2T på 4 timmar?

Annars kan vi göra nåt annat på dötiden... köra gokart runt banan? bara för att nån stackare ska få putsa lite extra på sina kåpor...

//håkan

Jag röstar på LÄNGRE pass. Jag vill ha 30 minuters pass. På 15-20 minuter hinner man egentligen inte med mycket alls. Men på 3 minuter kan man åka in och justera, och åka ut igen!! Annars ligger alla och pressar för livet på ett pass kanske förjäves för en liten justeringssak.

Möjöigtvis längre kval på lördagen... ta bort friträning o lägg det på kvaltiden istället
Lägg den kvarten på 1:a kvalet typ... då borde man ha fått till inställningar osånt till kval2

att köra längre race är inte så underhållande för publiken och det blir mkt varvningar med en massa bröt o bök

//håkan

Last edited:
Eeeeh, dum fråga kanske. Men innebär det här att fredagsträningen skulle utgå eller?

Är 5 minuter mellan passen tillräckligt för att hinna rensa banan efter några krascher och hinna runt med skamkärran? Eller är det att be om förseningar och problem?

Last edited:

Möjöigtvis längre kval på lördagen... ta bort friträning o lägg det på kvaltiden istället
Lägg den kvarten på 1:a kvalet typ... då borde man ha fått till inställningar osånt till kval2

Hade funderingar på varför man hade en fri träning alls på lördan. Misstänkte nästan att man funderade på att ta bort fredagsträningen. Phu! Ta bort friträningen på en lörda!! Sparar massa 5 minuters mellanrum mellan passen oxå då som kan köras på istället!

..att köra längre race är inte så underhållande för publiken och det blir mkt varvningar med en massa bröt o bök

4 x 25-30 minuters race kan nog va bra så mycket bättre för publiken än 7 x 17-20 minuters som på andra banor. Man hinner inte tappa intresset på vilka förare/klasser som är ute då..

Eeeeh, dum fråga kanske. Men innebär det här att fredagsträningen skulle utgå eller?

Är 5 minuter mellan passen tillräckligt för att hinna rensa banan efter några krascher och hinna runt med skamkärran? Eller är det att be om förseningar och problem?

Fredagsträning i vanlig ordning.

HW har nog bättre koll än nån annan här när det gäller utrymme/luft mellan race osv, de detaljerna behöver inte vi lägga oss i...
Han har gjort det många gånger förr (förutom de få som själva lagt tävlingsscheman förr då, vilket inte är så många här... )

//håkan

Fredagsträning i vanlig ordning.

HW har nog bättre koll än nån annan här när det gäller utrymme/luft mellan race osv, de detaljerna behöver inte vi lägga oss i...
Han har gjort det många gånger förr (förutom de få som själva lagt tävlingsscheman förr då, vilket inte är så många här... )

//håkan

Ok, bara en tanke... Hellre för mycket tid emellan och man vet att man kan hålla schemat. Men HW har säkert koll!!

Skönt me vanlig fredagsträning också, då blir det MYCKET åka. Då röstar jag för 1 race, och med 30 minuterskval på lördagen. Och en typ 20 minuters warmup på söndag fm....

Ska inte köra men kommer gärna och tittar. Skulle då helst vilja se 2 NSBK-race på söndagen, och slippa missa det som körs på lördagen.

Ska inte köra men kommer gärna och tittar. Skulle då helst vilja se 2 NSBK-race på söndagen, och slippa missa det som körs på lördagen.

Du ska ändå va där o "jobba" den helgen så du missar inget! ;)

Det är ju på lörda kväll det roliga händer, det ska du väl ändå inte missa??

Skönt me vanlig fredagsträning också, då blir det MYCKET åka. Då röstar jag för 1 race, och med 30 minuterskval på lördagen. Och en typ 20 minuters warmup på söndag fm....

Det blir OTROLIGT mycket åka. Fredagsträning med 5(!!) klasser blir sanslöst mycket träningstid från 8-17

jag röstar för ett LÅNGT kval (typ 40+min) och ett kortare (20min typ) plus race1 på lördagen!
Söndag: warmup + race2 för SBK

Mycket bra gjort Hannes! ser ut att kunna bli en underbar helg med åka tills man storknar!

//håkan

Last edited:
Tycker det verkar ganska bra. Särskilt för oss budgetåkare (även om vi kanske inte är så många) som gärna dyker upp på lördags morgon.

På detta viset får man ju två träningspass trots att man kommer på lördag.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back