Tjock-TV eller Smal-TV?

Vilken typ av TV har du,om du har en öht?

• Antal röstningar
    0
Och..

1. Din "vän" (;)) köpte förmodligen en jäkligt stor 1a, med en jäkligt bra avgift och fick en jäklig fräsch lya för pengarna. Tjejen sålde nyligen en 2a för 1.3, men den var exceptionell och det var förmodligen ett överpris (får jag inte säga bergis :glömdet).

Vi gav för 1 år sen 720 för en stor 2a på Öster, vilket enligt de flesta på delad förstaplats med söder (även om jag inte fattar varför nån vill bo där) är ett definitivt A-läge här. Nu var det inte nyrenoverat och toppskick, men med andra mer beständiga fördelar. Idag ligger marknadspris på kanske 850. Så 850 (vilket är nästan 20% från 1 msek btw :fakta) för en 1a i Haga eller Ringarna låter som en sjukt dålig affär.

Nej, lägernheten var runt 30kvm, men priser har en förmåga att gå upp om 2 personer är "förälskade" i samma lägenhet och bankerna ivrigt lånar ut.

Jag skrev invandrartätt område och du nämner haga flera ggr? ;)

Det roliga är att vän #2 köpte en 2a med balkong på 55kvm i samma hus för 55.000kr för 7 år sen.

Om inget ras inträffar kommer den vara värd massa miljonisar om 10 år.. :rolleyes:

Själv bor jag hyres, vill inte bo i lägenhet på lång sikt så ett ganska dåligt tillfälle att skaffa b-rätt.

Men att säga att det är dyrt eller dumt att äga sitt boende är bullshit och ingenting annat ur ett historiskt, OCH spekulativt perpsektiv.

Sen är det klart att marknaden kan braka, men på sikt driver alla länder en penningpolitik som skapar en viss inflation. Så tids nog blir det alltid vinst :tummenupp

Nu hyr ju faktiskt dom flesta av banken..

Nu förväntar jag mig mig inte att alla ska bete sig som mig men...
1.) Ännu så länge kan jag svara ja på på den frågan även om jag inte är främmande för att låna pengar.
2.) Skillnaden är att jag kastar trots det inte ut en fungerande tv eller dylikt och köper en ny platt bara för att jag kan.

Fair enough. Men vem har sagt att jag har kastat ut min fungerande tjockis (dvs tv:n, inte en övergödd kärring)? Jag har den kvar ICE.

Dessutom är det inte på något sätt en ekonomisk förlust att göra som jag gjort i tv-fallet, snarast en ekonomisk vinst. Om jag hade haft 13k löst att lägga ut på en tv direkt hade jag ändå inte gjort det. Vilket är bäst:

(a) betala 13k direkt och ha 0kr av dem på banken att förränta* sig?
(b) ha 13k på banken och betala 1k av dem varje månad i 13 månader medan resterande stannar kvar på bankkontot och förräntar* sig under 1 års tid?

* Förutsatt att räntan inte är <=0.00%

För att faktiskt göra något väldigt osporthojigt, hålla oss till ämnet, tjock-TV eller smal-TV.
Min gamla 42" plasma, 6 år i höst drar ungefär 500W när den är igång. En riktig miljöbov med andra ord för det är ju för att ha bild och inte för att ha en värmekälla som man köper TV.
Hur mycket effekt kräver en tjockis-TV? Hur mycket drar en ny platt-TV? Är effektåtgången olika på en LED, LCD och en plasma? Hur mycket i så fall?

För att faktiskt göra något väldigt osporthojigt, hålla oss till ämnet, tjock-TV eller smal-TV.
Min gamla 42" plasma, 6 år i höst drar ungefär 500W när den är igång. En riktig miljöbov med andra ord för det är ju för att ha bild och inte för att ha en värmekälla som man köper TV.
Hur mycket effekt kräver en tjockis-TV? Hur mycket drar en ny platt-TV? Är effektåtgången olika på en LED, LCD och en plasma? Hur mycket i så fall?

Min LCD 42" drar 154w, värmer som ett element det med.

Edit:
LED ska väl enligt reklamen dra 30% mindre än vanlig LCD,
vet inte hur det är i verkligheten.

Last edited:

Det mest intressanta egentligen är hur mycket en TV-apparat (CRT/LED/LCD/plasma) drar i snitt.
Finns det några sådana siffror?

Man kan egentligen inte gå efter ett max/min värde och jämföra tycker jag eftersom det sällan blir några sådana siffror i verkligheten. Det är ju sällan någon tittar på en helt vit skärm i flera timmar (som borde dra mest ström).

En tanke bara.

Läste en artikel för ett par år sedan där det stod att de nya tv- apparaterna var väldigt dyra i drift. Man hade testat ett antal av dem under en tid och räknat fram olika kostnader. En annan sak är ju att de nya tv-apparaterna inte helt går att stänga av vilket gick med många äldre traditionella rör tv-apparater.

Som sagt går utvecklingen fortfarande framåt och priserna går ner på LCD apparaterna. Att köpa en ny tv är inget jag direkt prioriterar. Är nöjd med min gamla rör tv även om den har begränsningar när man spelar PS3 spel. Kan inte visa full upplösning i spelen. Man märker skillnad om man spelar samma spel på en plasma/LCD tv. Det är dock inget man tänker på om man inte känner till det och när man väl kommer in i ett spel är det inget man bryr sig om. När det kommer till ljudkvalitet slår min gamla tjock- tv de flesta plasma/LCD skärmar jag sett på marknaden och bilden är tillräckligt bra för att se på film.

Hade nog hellre köpt en begagnad B&O Avant tv för en spottstyver än en billig lågbudget LCD skärm på Elgiganten.

Ska man se på film och vill ha en riktig filmupplevelse satsar jag hellre på en projektor och ett riktigt fint ljudsystem.

Last edited:
Använder båda, har märkt att gamla tv-spel inte fungerar något vidare på platta-tvapparater så det är dom äldre som gäller :tummenupp

Besvikelsen var stor när jag för någon månad sedan kopplade in mitt gamla Dreamcast för att lira lite, och bilden inte lyckades centrera sig på min plasma-tv. Startade man om DCn 5-6 ggr kunde man ha tur att bilden hamnade i mitten, men oftast blev det bara skräp.

Tur man har kvar gamla tvn på vinden, en Samsung 21" som jag köpte runt 89-90 till min Amiga :yoparty funkar fortfarande riktigt bra!

Hade nog hellre köpt en begagnad B&O Avant tv för en spottstyver än en billig lågbudget LCD skärm på Elgiganten.

Ska man se på film och vill ha en riktig filmupplevelse satsar jag hellre på en projektor och ett riktigt fint ljudsystem.

En lågbudget LCD kan visa högupplöst text vid användning med datorn.

Ljudsystem vill iaf jag ha i vilket fall som helst?

Har pioneer 42 tum plasma med 5 år på nacken, och den ska inte bytas ut inom den närmaste tiden om den inte trillar ner i backen men då får det bli ngt annan då den inte tillverkas längre, men den jag gillar allra bäst är projektorn och den ramspända bioduken :banana

Har låga elräkningar tack vara bra avtal så den biten bryr jag mig inte om, däremot är lampan till projektorn svindyr :gnissla

Last edited:
Smal-tv, av den enda anledningen att det blir lättare att möblera. Den gamle tjock-tv'n tog ju upp halva rummet och var ful som stryk.

(Till PC'n föredrar jag dock bildrör då jag gillar att köra gamla fina spel som q3a och ut2k4 i 200 fps med Vsync..)

...En riktig miljöbov...

500 -150 = 350 W vilket på ett dygn blir 0.84kWh eller på ett år 300kWh. Det är under förutsättning att din tv står på dygnet runt. Du påverkar miljön lika mycket under en söndagsutflykt på hojen.

Sen bör man ju tänka på att dom kW tv presterar vintertid blir värme i huset så där sparar man in samma mängd i elementen.

Dessutom är det inte på något sätt en ekonomisk förlust att göra som jag gjort i tv-fallet, snarast en ekonomisk vinst. Om jag hade haft 13k löst att lägga ut på en tv direkt hade jag ändå inte gjort det. Vilket är bäst:

(a) betala 13k direkt och ha 0kr av dem på banken att förränta* sig?
(b) ha 13k på banken och betala 1k av dem varje månad i 13 månader medan resterande stannar kvar på bankkontot och förräntar* sig under 1 års tid?

* Förutsatt att räntan inte är <=0.00%
Jag har aldrig förstått hur det kan bli en ekonomisk vinst att köpa något på avbetalning.

Säger vi att du har så mycket som 1% i årlig ränta på ditt sparkonto så blir det alltså 130kr/år som du får i ränta av banken.

Säger vi att du kan köpa en tv på avbetalning till 0% ränta under ett år så är det antagligen så att du t.ex. måste betala en uppläggningsavgift på kanske 300kr och sedan en aviavgift på 25kr/mån det året.
300+(25*12) = 600kr

130-600 = -470kr som du "tjänar" på att välja avbetalning istället för att köpa tvn för egna sparade pengar.

Hade du däremot direkt betalat tvn med sparade pengar och sedan fört tillbaka 1100kr till sparkontot varje månad så hade du fått en lägre månadskostnad än vid det "räntefria" avbetalningsköpet och haft 70kr mer på banken än om du hade skitit i att köpa tv öht utan bara låtit pengarna samla ränta.

500 -150 = 350 W vilket på ett dygn blir 0.84kWh eller på ett år 300kWh. Det är under förutsättning att din tv står på dygnet runt. Du påverkar miljön lika mycket under en söndagsutflykt på hojen.

Sen bör man ju tänka på att dom kW tv presterar vintertid blir värme i huset så där sparar man in samma mängd i elementen.

Så sant så...det går till överdrift ibland med dessa miljötankar. :)

Kör fortfarande med fetto-TV så länge den funkar. Bryr mig faktiskt inte tillräckligt om bildkvalitet för att byta upp mig innan fettot havererar.

En bra film är bra även på en 14" svartvit TV med monoljud. En skitfilm är fortfarande en skitfilm även på en 900" HD skärm med 6582:1-ljud. Och med tanke på att 90% av alla filmer och TV-program borde rendera i Zyklon B-duschar för de ansvariga så känns det inte helt nödvändigt att uppgradera.

Jag är t.o.m. så jävla miljövänlig att jag stänger av burken med den stora strömbrytaren på framsidan, men det har mer att göra med att jag inte vill ha den där högspänningsladdade dammhinken stå och humma och mumma dygnet runt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti