Tjernobyl - 20 år

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
(och en dag)

Hemsk olycka! Ännu hemskare är hur Sovjet reagerade. Arbetare utan skyddskläder av värde tvingades jobba tills de stöp i resterna av kraftverket, olyckans omfattning och skador hemlighölls för omvärlden och befolkningen i närheten av kraftverket evakuerades dagar efter olyckan.

En länk med bilder från det drabbade området.
http://www.kiddofspeed.com

FreddaAbborre skrev:
2117239 (och en dag)

Hemsk olycka! Ännu hemskare är hur Sovjet reagerade. Arbetare utan skyddskläder av värde tvingades jobba tills de stöp i resterna av kraftverket, olyckans omfattning och skador hemlighölls för omvärlden och befolkningen i närheten av kraftverket evakuerades dagar efter olyckan.

En länk med bilder från det drabbade området.
http://www.kiddofspeed.com

Finns mycket att läsa, om värnpliktiga som stod på rad för att gå in och gräva i härden osv osv...

Twosaint skrev:
2117255 Finns mycket att läsa, om värnpliktiga som stod på rad för att gå in och gräva i härden osv osv...

Visst tvinga dom en massa människor att dra på sig strålsjuka, men om ingenting hade gjorts skulle katastrofen ha varit betydligt större.

FÖ var det väl här i sverige vi upptäckte olyckan, när personal på väg IN i våra kärnkraftverk utlöste larmet i passerkontrollen?
(jag har ett vagt minne av det)

jo det blev lite förvirrat

- Vi trodde att han helt enkelt trampat i radioaktiv smuts som någon genom oförsiktighet fört med sig in i omklädningsrummet.

Thomas Johansson klev själv in i slussen - och det smattrande lika mycket. Också säkerhetspersonalen hade blivit utsatt för radioaktivitet långt över det normala.

- Vi hämtade några gubbar till - och det var samma sak med dem.

Skyddspersonalen gick ut med geigermätare (som mäter radioaktivitet) utanför kärnkraftverket och upptäckte kraftigt förhöjda strålningsvärden. De tog prov på gräset utanför reaktorerna och fick besked från sitt laboratorium att gräset innehöll Cesium 137 och Jod 131.

Vid det här laget arbetade personalen frenetiskt med att försöka hitta källan till radioaktiviteten inne i någon av de tre Forsmarksreaktorerna. De letade i ventilationsfiltren för att se om det kunde vara en läcka från reaktorn. Men allt såg ut att vara normalt.

- Det fanns inget inne hos oss som tydde på en olycka, minns Thomas Johansson.

Forsmarks anställda kontaktade kollegerna på kärnkraftverket i Oskarshamn som gick ut och mätte utan att hitta någon förhöjd strålning på marken.

Då tänkte ingen på att det kunde hänga samman med att det regnat i Forsmark men inte i Oskarshamn. Slutsatsen blev i stället att problemet fanns i Forsmark.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1159&a=539174&previousRenderType=6

Jo, t.o.m. vattenpölarna hemma i Uppsala var lite extra radioaktiva - en granne hade Geigermätare och fick bra utslag just där nattens regn hade samlats upp. Det var några oroliga timmar innan man kom fram till att det inte var Forsmark som hade problem, men då förstod man också vidden av utsläppet. Numera är det väl nästan ingen som tänker på förhöjda halter av radioaktivt Cesium när de plockar svamp eller jagar rådjur och älg.

TomK skrev:
2117741 Jo, t.o.m. vattenpölarna hemma i Uppsala var lite extra radioaktiva - en granne hade Geigermätare och fick bra utslag just där nattens regn hade samlats upp.
Ursäkta att jag frågar. Men varför hade din granne en geigermätare hemma?

GuW skrev:
2117514 Visst tvinga dom en massa människor att dra på sig strålsjuka, men om ingenting hade gjorts skulle katastrofen ha varit betydligt större.

Det fanns förövrigt inga skyddskläder att tillgå som klarade såna enorma doser strålning det var fråga om. Kanske var det återigen en av den totalitära diktaturens fåtaliga fördelar som visade sig, man tvekade inte att offra en massa människoliv för att förhindra en större katastrof, frågan är hur man hade reagerat i ett demokratiskt västland.

Jag minns det där väldigt väl. Jag bodde i Uppsala, var 6 bast gammal och fattade inte varför jag inte fick vara ute när det regnade eller leka i vattenpölarna. Det vara ganska skrämmande upplevelse. Jag fich berättat att regnet var giftigt... och det satt i ett tag. Man passade sig liksom för regn!!!

Men nu är jag inte rädd längre :lol

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...