Tjena!

SJOLLA

våga vobbla
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Visby
Hoj
Honda vfr 750f 1988
Hej på dig! kul att det blev en till galning på vägarna(skojar bara) :rolleyes:
Har själv haft en ducce monster 600 den e väll en bra hoj att starta med men du blir nog tyvär fort sugen på något större.jag kan nog rekomendera dig att ta en större mod, tex 750 eller 800ans monster.de större har mycket bättre vrid o blir roligare att köra efter ett par månader.Hoppas du hittar de du söker o får många glada miljarder mil i kroppen,Tänk bara på att alla andra i trafiken är IDIOTER,kör försiktigt.
V-tvin är gött :tummenupp
 

Valkirija

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Sundbyberg
Hoj
såld
Don Tomaso skrev:
Benvenuto! som man säger på Ducatiska o Apriliska :)

Ducati Monster är nog helt O.K förstahoj med hyfsat låg sitthöjd o gott om attityd.
Lite täta serviceintervall kanske men har man tiden o plånboken för det så. Hojåka e int billigt hur man än gör...
Alternativet till Monster e väl Suzuki SV650 som det ska finnas sänkningsatser till.
Bra o låga priser nu så här på hösten. Du kan göra riktiga klipp o ha hela vintern på dig att fixa nya däck o sånt som behöver bytas.
Gött att du diggar V-twin iallafall..
O på SH är du aldrig ensam! :pannkyss

Är tebaxs på vägarna den 23 september efter att länsman lånat det i 3 jobbiga månader efter lite fortåka...
Efter det ställer jag o säkert andra här upp om du vill ha med nån när det är dags att titta på begagnat objekten..
Bara o hojta till!
... 5:e hojen o 12 års prickfri tjänst på hoj (tills nu) på meritlistan...

Benvenuto på dej med! :hihi
Skönt o veta att jag är inte ensam här med min PASSION till hojar! Jag vill jätte gärna ha en egen Monster och planerar köpa den under höst/vinter. Som sagt, jag är (var) själv med mitt hoj-kort och mina drömmar om nästa sommar! :) Men så fort jag tänker på att jag ska själv titta på en beg.hoj - känns inte alls kul. Vad kan jag egentligen? Bara det som killarna på trafik skolan har lärt mig, den vanliga säkerhätskontrollen, inget mer. Så att det vore kul att ha någn med mig när jag tittat/köper min FÖRSTA HOOOOOJJJJJ! Speciellt ngn med en sån fin meritlista som du :cool:
Men vad menar du med "lite täta serviceintervall" på Monster? Är det 2g/år eller...?

Det är en snygg hoj du har! Och du själv ser inte heller dumt ut! :rodnar Och du tydligen gillar att köra fort... Det måste kännas jätte jobbigt att inte få åka hoj, va? Jag fick mitt mc-kort den 4 augusti och sen dess... satt i bilköer och dreglade (nästan) när jag såg andra glida förbi!
 

Valkirija

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Sundbyberg
Hoj
såld
2fast4hjo skrev:
När jag köpte hoj så stod valet mellan Monstret, Hornet och sv 650. Det blev en sv 650 till slut som jag har sänkt 3 cm. Gav prick 60000 för en 05:a, inklusive sänkning.
Jag når ner med halva fossingarna så jag funderar på att eve gröpa ur sadeln.

Pm:a mig om du vill veta mer om just sv:n.

Välkommen hit föresten! :tummenupp

Min sv:n ser ut så här

Hej! En riktig fin hoj du har! Vill jätte gärna veta mer om den modellen. Hur är det med körställningen? Sitter man mer eller mindre upprätt eller? Vet du vad sadelnhöjd exakt är? Hur mycket den väger? Kanske lite roliga frågor jag ställer, men det känns ganska viktigt för mig ännu! :hihi Allt annat som är viktigt att veta kan du kanske att berätta för mig!
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Valkirija skrev:
Benvenuto på dej med! :hihi
Skönt o veta att jag är inte ensam här med min PASSION till hojar! Jag vill jätte gärna ha en egen Monster och planerar köpa den under höst/vinter. Som sagt, jag är (var) själv med mitt hoj-kort och mina drömmar om nästa sommar! :) Men så fort jag tänker på att jag ska själv titta på en beg.hoj - känns inte alls kul. Vad kan jag egentligen? Bara det som killarna på trafik skolan har lärt mig, den vanliga säkerhätskontrollen, inget mer. Så att det vore kul att ha någn med mig när jag tittat/köper min FÖRSTA HOOOOOJJJJJ! !

Om du söker här på forumet så finns det säkert många trådar om Monstret (sv:n kolla sv-tråden).

Viktigt att servicenboken är ifylld med stämplar vid varje service. Man servar motorcyklar vid olika miltal, varierar lite beroende på modell. Kolla runt och provkör de modeller du är intresserad av.

Bra trådar :tummenupp http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=32757&highlight=Ducati+Monster
 
Last edited:

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Märsta
Hoj
Multistrada 1100 -08
Hej.
Åk till Ducati och kolla på hojarna. Provsitt, kanske ta en sväng för att känna på hojarna. När du är klar så tar du reg nr på alla hojarna, monstrena, för att sen ringa runt till olika försäkringsbolag. En del kommer att ge dig en överraskning...
Här finns Ducati:
DUCATI STOCKHOLM Frejgatan 28 Ph: +46 08 4589888
E-mail: info@ducatistockholm.se

Sen finns det ju andra hojar också. Jag och min sambo kollade på hojar förra veckan. Ducati, Kawasaki, Honda, Yamaha, Triumph. Mc-varuhuset har mycket att kolla på.

Själv håller jag mig till mitt Monster 600 -98. Ska väl byta den under vintern eller våren till en Multistrada som jag fastnat lite för. Tjejen fastnade för Honda Hornet. Hon övningskör just nu. Mc-kort nästa sommar. Hinner inte klart i år.

Var inte rädd för hojar som du bara når ner med en fot i marken på. Du ska ha fötterna på fotpinnarna när du kör!
 

Valkirija

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Sundbyberg
Hoj
såld
Zlide skrev:
Välkommen, tjejen!

Ducati Monster är säkert en bra hoj! En tjejkompis till mig är helnöjd med sin.
En sprillans ny hoj som kawasaki kommit med nu kanske också kan vara något? Den heter ER-6, verkar enl senaste nr av Bike rätt kul o lättkörd/busig. 650 kubik, sitthöjd 78,5 cm, hyffsat upprätt körställning och priset 59900kr. Som förstahoj kan det vara rätt bra att slippa extrem sport-sittställning. Vet inte hur lång du är, men en riktigt vettig beg. sporthoj tror jag annars är Hondas cbr 600F.

Lycka till!

//Robban

Hej och tak för tipset. Ska kolla runt lite andra modeller också! Och du har rätt om den extrema sport-sittställningen! Jag känner mig inte riktigt redo för det ännu...
 

Elektronen

laddar fullt!
Gick med
9 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
..har ingen nu, vilken ska jag välja?
Valkirija skrev:
Jag funderar på Ducati Monster... ngn av dem i alla fall. Men vet inte om den passar bra som nybörjarhoj. Jag är inte speciellt lång heller :lol men vill gärna ha både fötterna i marken, speciellt om jag kommer att ha en pasagerare bakom! Ha-ha! Priskategori: runt 60 000;
En kool hoj! välj 900'n ;-) ... inte för att det är så värst kritiskt vad man har som första hoj, man får prova lite och se vad man gillar.. Men kul är det oavsett vilken man väljer! :banana
 

Valkirija

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Sundbyberg
Hoj
såld
Elektronen skrev:
En kool hoj! välj 900'n ;-) ... inte för att det är så värst kritiskt vad man har som första hoj, man får prova lite och se vad man gillar.. Men kul är det oavsett vilken man väljer! :banana

Visst är det kul! Jag har drömt om att kunna köra hoj i 5 - 6 år kanske, men har inte vågat göra detf förran nu! Och det gick riktigt bra för mig, dvs att klara av uppkörningen från första gången , var tom jag själv överraskad! :rolleyes: Men hur som helt, det är en underbar känsla, svårt att beskriva, men ni förstår säkert!!! Så att det här med att köpa min första hoj är en hel procedur... :hihi
 

Valkirija

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Sundbyberg
Hoj
såld
Var inte rädd för hojar som du bara når ner med en fot i marken på. Du ska ha fötterna på fotpinnarna när du kör![/QUOTE]

Det var en bra ide med försäkringsbolagen! Jag ska göra så.

Jag är inte rädd för hojar som jag når bara en fot i marken, utan det är mer att jag vill ha en lite mindre mc till att börja med. Jag övningskörde på en ganska stor hoj på skolan. Jag kunde knappt nå ner med tårna (på ena foten) i marken, med det gick!
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Välkommen!! Finns nog ett par dårar här som bor i stockholm och som gärna visar dig runt...... :tummenupp :D
 

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Ort
Såtenäs
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Uj vad det skrivs o tipsas!.. Håller med tidigare inläggare i stort..
Här kommer min "steglista"

1. Ha lite hum om vad du vill ha. O det verkar du ha :tummenupp
2. Kläm o känn på de hojar som passar dina önskemål :7peta
3. Ta ut en topp 3 lista.
4. Jämför för o nackdelar mellan de 3.
5. Ta ut en favorit.
6. Provkör ett antal ex av just den modellen.
7. Var kall o köp bara om det känns helt rätt.

För att svara på din fråga, ja Ducce har lite annorlunda teknik att styra ventilerna i motorn, sk. Desmo styrning. Lite känsligt system som behöver kollas me jämna mellanrum. Men det har sin charm o sina fördelar det med.
Smaksak som du får avgöra. Finns mycket på Sh att läsa..en del "fakta" får man ta med en nypa salt o kolla av fler källor... :hihi
:rodnar O ja visst är både hoj o ägare snygga..måste ju matcha..oxå att tänka på vid hojköp.. :hihi
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Valkirija skrev:
Hej! En riktig fin hoj du har! Vill jätte gärna veta mer om den modellen. Hur är det med körställningen? Sitter man mer eller mindre upprätt eller? Vet du vad sadelnhöjd exakt är? Hur mycket den väger? Kanske lite roliga frågor jag ställer, men det känns ganska viktigt för mig ännu! :hihi Allt annat som är viktigt att veta kan du kanske att berätta för mig!

Tack. Klart det inte är nga roliga frågor, det är mycket BRA frågor :tummenupp

Jag fick hem sv:n som är min första hoj för tre veckor sedan och det har blivit 130 mil. Har letat hoj ett bra tag då jag jag har så korta ben och har svårt att nå ner. :gnissla

* Orginal är den 81 cm i sadelhöjd har jag för mig och min är sänkt 3 cm både bak och fram (det finns firmor som gör detta)

* Körställningen är lätt framåtlutad, snällare än andra t ex radfyrorna, inte lika skarp benvinkel. Brukar i regel köra 15-20 mil/tur och jag känner inte ngt av det. Är mycket trevlig att köra på slingriga vägar.

* Mycket stark på låga varv. Du slipper det eviga växlandet.

* Vikt 165 i s.k torrvikt. Detta gäller 05:an, är lite osäker på de äldre modellerna.

* Toppfart 205 på pappret..(har gjort 225 på mätaren, sambon som var ute och "körde lite" med min hoj :mad: )



Orginal låter sv:n typ ingenting (var nära att skriva "låter som en radfyra :rofl) så ett s.k slip on är nästan ett måste. På begagnade hojar sitter det nästan alltid ett slip on på. Kostar en del att byta beroende på märke men det är värt pengarna.

Monstret och Hornet är också mycket bra val vad gäller första hoj. Alla är vi olika så ta den som passar dig bäst.

Egentligen skulle jag inte köpa en helt ny 05:a, hade reserverat en 03:a men det skiljde bara 5000 kr så valet var ju ganska enkelt :tungan

Är man rädd för att tappa (som jag är) kan man montera kraschpuckar.

Bild: Nackdelen med att sänka är att stödet (i alla fall för mig) är lite böckig att få ner, men det är en vanesak.

Betalar 4500 för hel/hel dvs helförsäkring på helåret. Självrisk 3000.

Här finns bilder på körställning/krascpuckar/slip on och t om en sv till salu

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=37430&page=108&pp=20

http://www.sv650.org/

( :7peta 2fast4some jag väntar fortfarande på en körbild :4skrika )
 

Bifogat

  • min hoj5.JPG
    min hoj5.JPG
    107.3 KB · Visningar: 43
Last edited:

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Välkommen! nu kommer en av de roligaste men jobbigaste valet för dig. Att välja hoj! var helt säker innan du är en ägare av en hoj!

Jag satt och kollade runt i över 1 månad på hojar och ringde och frågade efter pris på alla FB som fans. Ring 2ggr/per FB minst! sen när allt stämmer slår du till! :banana :yoparty

/regards Cel
 

Valkirija

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Sundbyberg
Hoj
såld
Don Tomaso skrev:
Uj vad det skrivs o tipsas!.. Håller med tidigare inläggare i stort..
Här kommer min "steglista"

1. Ha lite hum om vad du vill ha. O det verkar du ha :tummenupp
2. Kläm o känn på de hojar som passar dina önskemål :7peta
3. Ta ut en topp 3 lista.
4. Jämför för o nackdelar mellan de 3.
5. Ta ut en favorit.
6. Provkör ett antal ex av just den modellen.
7. Var kall o köp bara om det känns helt rätt.

För att svara på din fråga, ja Ducce har lite annorlunda teknik att styra ventilerna i motorn, sk. Desmo styrning. Lite känsligt system som behöver kollas me jämna mellanrum. Men det har sin charm o sina fördelar det med.
Smaksak som du får avgöra. Finns mycket på Sh att läsa..en del "fakta" får man ta med en nypa salt o kolla av fler källor... :hihi
:rodnar O ja visst är både hoj o ägare snygga..måste ju matcha..oxå att tänka på vid hojköp.. :hihi

Visst! Och det är därför jag har fastnat för Monster,RÖD vill jag ha åxå :hoppa
 

Lillan78

Medlem
Gick med
25 Aug 2005
Ort
Trångsund
Hoj
CBR 600 F Sport -02
Hej tjejen och välkommen.

Kul med så många tjejer som rör sig på SH :)

Jag tog kortet för snart 2 år sen och kör sedan i våras en Hornet 600. Jag trivs toppenbra med den. Skön sittställning, stabil hoj att köra och bra försäkringskostnad (3100.- hel/helår genom IF). Perfekt första-gångshoj om inte annat :)

Jag når ner med halva foten ca (jag är 164cm) men det är hur lugnt som helst.

Ha det bäst! :hej
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Valkirija skrev:
Tack! Det känns bra att få svar så snabbt! Grejen är att det kändes lite emsamt för ingen av mina kompisar varken har mc eller är intresserad av hojar! Tråkigt :( Och jag själv är en nybörjare, vet ingenting men nyficken på allt!
Häng kvar på SH så lär du dig väldigt snabbt...kunskapen som finns här inne är enorm. Det som inte finns samlat här är inte värt att veta, alt. inte påkommet ännu.

Välkommen föresten...
 

Valkirija

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Sundbyberg
Hoj
såld
Lillan78 skrev:
Hej tjejen och välkommen.

Kul med så många tjejer som rör sig på SH :)

Jag tog kortet för snart 2 år sen och kör sedan i våras en Hornet 600. Jag trivs toppenbra med den. Skön sittställning, stabil hoj att köra och bra försäkringskostnad (3100.- hel/helår genom IF). Perfekt första-gångshoj om inte annat :)

Jag når ner med halva foten ca (jag är 164cm) men det är hur lugnt som helst.

Ha det bäst! :hej

Jag ska till Stockholm MC Varuhuset imorgon ska kolla runt lite olika hojar, ja, provsitta i alla fall! :D Jag ska göra en liten fusklap med alla tips och råd jag fick här från er alla,så att jag vet åtminståne vilka modeller jag ska titta på i första hand! Hoppas att jag fastnar för ngn hoj så att det gör mitt val enklare! :confused: Det blir kul. Det som fortfarande känns lite jobbigt är att jag fattar inte så mycket i de tekniska frågorna... :va Men, men... Få se! Jag kommer säkert få flera och mer konkreta frågor efter imorgon :)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top