Tjena skulle ni som vet kunna berätta för mig varför jag ska ELLER inte ska ha en...

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Indian Scout 600cc -23
Husa 650 02 men uppdaterad till 03 vippor.(kan inte så mycket om dem)
Så mycket info som möjligt nu om service motor slitage genomgångar och allt som kan tänkas!!!!!!

(MEN INGEN PAJKASTNING TACK BARA REN FAKTA)
Tack så länge!!!

(lägger till)

Det skakar lite överallt å man måste se till att allting sitter fast, därför ska du inte ha en.
Den e så snuskigt rolig att det alltid är ett smajl under hjälmen, därför ska du ha en. :)

Du kan få räkna med att byta stator å tändspole ifall du köper en, ganska många får fel på dessa delar. Mina problem med min uppdaterade 02a är sånt som jag orsakat själv dock. Bredare bakdäck än 160 kan va knivigt att få dit så att försöka snåla däck ur RR-cirkusen kan vara knepigt. Se till att sätta puckar på de ställen som tar i när du åker omkull (och barkbusters) så kostar det nästan ingenting att göra det. Många bakramar på 02an verkar vara risigt ihopsvetsade så de är snea, jag har en sån blandandra, men de e väl inte så mycke mer än utseendemässigt det spelar roll, tycker jag iaf.

OlleR skrev:
(lägger till)
Många bakramar på 02an verkar vara risigt ihopsvetsade så de är snea, jag har en sån blandandra, men de e väl inte så mycke mer än utseendemässigt det spelar roll, tycker jag iaf.
husaberg hade 5cm differens marginal på ramen när den svetsas.. så många kan vara kanon snea..

sen så är många byten vid 10timmar det är vad husaverg rekommenderar... men jag kör på 5timmar.. å grejerna ser ut som nya tackvare tidigare ägare oxå kört byte var 5e.. å de går välldans fort å göra oljeservice å ventil inställning inte så bökigt som många säger :)

Last edited:
wdac skrev:
husaberg hade 5cm differens marginal på ramen när den svetsas.. så många kan vara kanon snea..
va :confused:

Supermoto skrev:
de ska tydligen ha haft en tillåtande diff på 5mc när de svetsar ramarna.. de görs ju tydligen för hand å inte av maskiner..

wdac skrev:
de ska tydligen ha haft en tillåtande diff på 5mc när de svetsar ramarna.. de görs ju tydligen för hand å inte av maskiner..
5 cm vardå?
Spelar ingen roll förresten, 5cm om man svetsar mha en jigg är ju helt otroligt mycket. Kan aldrig vara sant!!! Var har du fått det ifrån?

wdac skrev:

Är ingen superkännare på husaberg men låt ett par jeans diffa så mkt mellan byxbenen så ser det rätt sjukt ut. Låter sehr schkummt... :va

Supermoto skrev:
5 cm vardå?
Spelar ingen roll förresten, 5cm om man svetsar mha en jigg är ju helt otroligt mycket. Kan aldrig vara sant!!! Var har du fått det ifrån?
allmän info jag fått bara där av ja på pekar att jag har hört.. inget jag läst i ren fakta.. har sett ett par ramar var av en var duktigt sne å aldrig vurpad.. om det är gjort i svets jigg så är den jiggen jääävligt kass.. men säger inte att det är så.. går bara på vad jag sett å hört..

von reisen skrev:
Är ingen superkännare på husaberg men låt ett par jeans diffa så mkt mellan byxbenen så ser det rätt sjukt ut. Låter sehr schkummt... :va
är ingen superkännare häller... men man snokar ju runt å fråga å hör av andras erfarenheter oxå..

..........

Ös på med mer info =)........

Läste i manualen att man ska byta massa lager och bussningar vid 100mil redan och kolv typ osv är det verkligen så att man behöver klyva motorn 2-3ggr per säsong eller?

TOKER skrev:

Läste i manualen att man ska byta massa lager och bussningar vid 100mil redan och kolv typ osv är det verkligen så att man behöver klyva motorn 2-3ggr per säsong eller?
Nja, om man tar i å läser det så ska man inspektera det så ofta... Sen är det inte mil utan timmar som räknas ;) 100timmar i 100km/h är 1000mil

Jag hade tänkt byta vipparmsbussningarna som säkerligen gått 100 timmar, men det var inga fel på dom...

:hihi

Endel gör det andra slipper......

TOKER skrev:

TOKER skrev:
Husa 650 02 men uppdaterad till 03 vippor.(kan inte så mycket om dem)
Så mycket info som möjligt nu om service motor slitage genomgångar och allt som kan tänkas!!!!!!

(MEN INGEN PAJKASTNING TACK BARA REN FAKTA)
Tack så länge!!!

Jag var nojjig som få efter att ha läst trådarna på sporthoj om Husor som slutade som något liknande en marackas.

Haft 2st 02:or med 03lager/vippor, bytt olja ~5:e timme (vilket är dubbelt så ofta mot vad boken rekommenderar) och har aldrig haft det minsta trubbel. Iaf inte med något som inte berott på mig.

En vanlig snabbservice omfattar väl olja och filter byte, ev. ställning av ventilerna. En händig rackare med lite tempo på grejjerna kanske skruvar det på 15min? för mig tar det 30-40min och då är jag nojjig, dubbelkollar gör om igen osv.

Startmotorn eller restartern ska inte vara någon höjdare, jag har aldrig provat mina utan monterat bort dem + batteri omgående efter köp. Iom att man tar bort startmoroten så tar man även bort 2kugghjul vilket kan vara bra?

Det som händer med 02:or är att kickaxlarna verkar gå av, somliga säger att det beror på den som kickar. Enligt en väns utsago är det inga som helst problem att byta den, han är ingen mekaniker men kan hobby-skruva lite.

Något jag gillar med min hoj är att den är lättmekad, jag har skruvat och pillat lite i Husorna. Frågar man runt lite så kan man göra det mesta själv även om man inte är ett ess med verktygen.

Nu är det bara att hacka å såga det jag skrivit... :näsblod

Vill du ha mer goda ord ang. Husa så kan du alltid fråga sm570rr, han är hemligt kär i just Husaberg.

//@

PS. sen vet jag en som har en Husaberg -02 med 03lager i som är till salu, prutt-bar t.o.m DS.

Tja Toker!

misstänker att du skall ha hojen till att stunta med?!?!?
tänk på att den inte alls gillar bakhjulsåka...... kolv och foder repas fort om du slangar för länge.
men det går att lösa genom lite pysslande! dvs svetsa både ram och motorhalvor mm.

Mvh Mcbudet

.........

Då lär det bli något annat =(...

Mcbudet skrev:
Tja Toker!

tänk på att den inte alls gillar bakhjulsåka...... kolv och foder repas fort om du slangar för länge.
men det går att lösa genom lite pysslande! dvs svetsa både ram och motorhalvor mm.

Mvh Mcbudet

....

Snacka med en annan kille han kunde inte förstå varför det slits och hur återgärdar man det?
För man är fan sugen men det ska juh hålla för höga wheelisar och nötandes!!!!

Mcbudet skrev:
Tja Toker!

Mvh Mcbudet

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back