Tjena. Ang minicross 49cc

Fyrfemti

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
Fyrfemti YZF 04
Tjena tjenixen har precis köpt minicross 49 cc av en polare för en hundring.
Och eftersom jag är 17 år och behöver den för o ta mig till min riktiga yama 450 så måste ja fixa den lite..

Ja eftersom jag är 17 år (väger 70) så blir Dämparn självklart mjuk.. O det känns som om avgasröret nuddar bakdäcket hela tiden.. SÅ jag undrar nu, hur man kan spänna bakdämparn så den tar emot lite. E inte riktigt någon mekaniker så komplicerade inlägg fattar jag ej.

Och en till sak. När ja försöker hoppa me den / bakhjulsåka så bromsar den utav sig själv. Om någon vet hur man fixar detta så säg gärna till..

Tack för mig, hoppas ja får några svar.

Hur man gör bakdämpen hårdare på den där vet jag ej.
Men låter som bromsvajern är förkort eftersom bakdämpen trycks ihop extra mycket när du kör bakhjul eller hoppar.
Så spänns vajern och hojen bromsar.
Antog att det var vajer på den där.

Plocka av dämparen från hojen och fäst den övre delen i ett skruvstycke. (Ta gärna bort de två plastbrickorna och aluminiumröret inuti innan, då blir det bättre.) Gärna mindre våldsamt också, det ska inte behöva sitta som berget i skruvstycket.

Sedan tar du med dina mekarlabbar (händerna alltså) ett stadigt tag i fjädern och skruvar den (Detta i hopp om att ställskruven ska följa med) mot det nedre fästet. Det du vill åstakomma med hela proceduren är att trycka ihop fjädern mer.

Fungerar det inte att ställa den på detta vis så får du ta en stor tång runt ställskruven och skruva den neråt, givetvis med resten av dämparen sittande i skruvstycket.
Detta ska man absolut inte göra på dyrare dämpare för det kan se bedrövligt ut efteråt, dessutom brukar det finnas specialverktyg till det. Men här snackar vi ju kinaskit där en ny dämpare kostar ett par hundra. :D I annat fall kan du säkert skydda en hel del med hjälp av en trasa.

Angående bromsen så vet jag inte. Troligtvis är det som tidigare skribent skrev. Men det kan vi ju inte veta. Skulle möjligen hjälpa med bilder på bromssystemet! Antar också att det är mekaniskt bromsok och vajer.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...