Tjejen ska börja köra hoj...

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Frugan ska börja i sommar, blir Ducati 900 för henne och jag får åka bakom på surHondan... :(
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Cbr 600 från 89 kan man få för 15laxar och kostar 1700:- helförsäkrad hos bilsport och mc som klassiker.

Sätt på ett förhöjt styre så har du en lättkörd men rolig hoj som är riktigt låg... Många tjejer är korta och kanske inte så starka och vill ha låga hojar. Ta bort centralstödet så hon inte åker på det på uppkörning. Sitter sidostöd på också.

Köp en strypsats från mckompaniet för 1700:- och besikta den till mellanklass. Du får montera själv. Likaså finns ett tyskt ställe på ebay som tar en tusing efter frakt. Glöm inte att skicka ramnummer osv till dem bara. Måste stå med för SBP.



en honda cbr 600 ska hon ju ha!!klockrent!! hade inte heller kört moppe innan...ba lite huskvarna 258 i lumpen....askul!!!:tummenupp:yoparty:banana
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Varför inte över 600 kubik?

Ska hon övningsköra privat och har för avsikt att köra upp privat så är mitt bästa tips en Honda CB 750 eller Suzuki GSX 750 från 90 eller tidigare. Du får lätt loss en sådan ganska bra skick för 15000 eller mindre. Försäkras med classicaförsäkring på Bilsport & MC för 1600 hel/hel. Tillräckligt mycket kraft för att det ska räcka för en nybörjare.
Visst. Chassi och bromsar är ju inte i paritet med en modern sporthoj kanske men det är å andra sidan ganska lätthanterade och stabila hojar. Lite okänsliga för förarmisstag och lägger man den så är det inga plastkåpor som går åt helsike.

Men hon kanske vill ha en hoj med kåpa.
Hur som helst. Tänk på att vid uppkörning så är det ju minst 700 kubik och minst 50 häst för att ta A obegränsat. Kör man upp på en 600 så får man bara A begränsat och då får man inte köra en 600 ostrypt efter det för effekten är för hög.

Har hon däremot för avsikt att köra lite på körskola och köra upp via dom så är det ju bara att köpa vad som helst som hon gillar. Men då ska ju inte du bestämma. Ta med henne på rundtur i begagnathallarna och surfa runt lite på blocket efter hojar i rätt prisklass tills ni hittar något som hon gillar och ni tycker kostar lagom.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
jag hade knappt kört moppe innan jag tog mckort förra året, bilkort har jag sen många år tillbaka.
Då jag är kort så valde jag att ta begränsat (gäller 2år sen går det över till obegränsat) i och med det kunde jag köra upp på en mindre hoj som var låg nog att jag nådde ner och lätt nog för mig att baxa runt med och som är supersmidig i konbanan(lättstyrd).
Jag köpte en ER5 -99 som inte gått alls mycket för 19000kr strypt.

kanske inte den flashigaste hojen men så jäkla enkel att ha å göra med så till och med jag kunde ta hojkortet hur lätt som helst. :)

och till din tjej: YOU GO GIRL! :yoparty

edit: jag körde allt privat och bokade uppkörningen själv.
 
Last edited:

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
vad blir det för behörighet om man kör upp med en ER-5? Krävs väl minst 700cc både för A och A-begränsad?

Det glömde jag :gnissla
Alternativ: Köp en hoj, övningskör med den, Ta 2 lektioner på körskola för att vänja sig vid deras hoj och sedan kör up med körskolans hoj. Så tog jag mitt mellankort när jag kom från lätt mc.
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Kawa ER5 eller Honda CBF (störtskön och extremt lättkörd) är mina tips. Ganska låga oxå
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
jag hade knappt kört moppe innan jag tog mckort förra året, bilkort har jag sen många år tillbaka.
Då jag är kort så valde jag att ta begränsat (gäller 2år sen går det över till obegränsat) i och med det kunde jag köra upp på en mindre hoj som var låg nog att jag nådde ner och lätt nog för mig att baxa runt med och som är supersmidig i konbanan(lättstyrd).
Jag köpte en ER5 -99 som inte gått alls mycket för 19000kr strypt.

kanske inte den flashigaste hojen men så jäkla enkel att ha å göra med så till och med jag kunde ta hojkortet hur lätt som helst. :)

och till din tjej: YOU GO GIRL! :yoparty

edit: jag körde allt privat och bokade uppkörningen själv.


Man kan alltså köra upp med 500cc för A-begränsad?
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
A (obegränsad effekt)

motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.
 

Merovingian

Guest
Lustigt att ingen har nämnt Kawasaki Zephyr än. Finns i 550, 750 och 1100.
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Ja.
Det som gäller för A begränsat är minst 375 cm3, max 25kW, max 0,16 kW/kg.
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Fordon/

All info du behöver för att ta körkort finns på körkortsportalen.

Tackar.
Är där inne och läser nu. När jag tog 2006 har jag för mig att det var minst 700 cm3, max 25kW, max 0,16 kW/kg. Har det ändrats eller har jag haft så fel i 4 år? :confused:

Det här är en glad "nyhet" för min tjej som vill övningsköra/köra upp med en er6-n!
 

Mr_Flax

Syns i Depån
Gick med
23 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
Honda 900 fighter, sukka k5 banhoj o två st husqvarna 258
så.. då har man beställt synintyg o grejjer.. o gjort hälsokollen!

nu är det bara hoj som fattas o att vi ska betala o skicka in blanketterna!

kollat runt lite på hojar oxå.. hittade en cbx 750 som verkar kalas! ska ringa imorgon

mvh robban

kul att så många skriver btw:)
 

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Jag är själv i övningskörningsstadiet :) Kör en kawasaki z750 och har visserligen kört en del moppe innan, men hojjen är otroligt lätt att hantera även för en nybörjare som mig. När man kommit in i körningen lite och börjat vänja sig vid att sitta på åbäket så är den även rolig att köra lite mer, inspirerat, med :D

har inte mycket erfarenhet men, kawa z750 är ett ganska säkert val i alla fall :tummenupp
Njaeee...
z750 skulle jag nog inte rekommendera en tjej som övningshoj av två anledningar:
Den är tung och hög
Jag är 167 cm och min är lite sänkt men jag når ändå bara ner med halva foten. Annars är den lättkörd och rolig and I just love my toy. ;):banana
Den är ännu roligare och bekvämare att köra om man byter ut styret till ett rakare av racevariant. :tummenupp
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Hehehe, Hondan har 50 kubik för lite... Löjliga restriktioner för A-kort numera!

Lösningen stavas DR 800, om hon är lång nog vill säga. Därefter kan vi nog kallas kloner. :)

För övrigt är väl inte övningskörning med en 900SS är rekommendera? Torrkoppling, ryckig som satan i stadstrafik, extrem lipattack när hon lägger omkull den... etc etc. Krypet ska vi nog inte ens tala om. :gnissla
 

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Min fru körde en -99 XJ600N som förstacykel. En 1999. Var lite dyrare än 15, men man kan väl köpa en -95a eller något för dom pengarna. Driftsäker, hyfsat pigg och lättkörd.

Lycka till!
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Lösningen stavas DR 800, om hon är lång nog vill säga. Därefter kan vi nog kallas kloner. :)

För övrigt är väl inte övningskörning med en 900SS är rekommendera? Torrkoppling, ryckig som satan i stadstrafik, extrem lipattack när hon lägger omkull den... etc etc. Krypet ska vi nog inte ens tala om. :gnissla

Hon är inte tillräckligt lång :)
Vi körde lite parkeringsplatskörning förra året, det gick mycket bra så det finns visst hopp om att det kan funka, den är ju rätt välbalanserad... Men det ger väl sig, funkar det inte får man väl köpa en (ryyys) radfyra eller nåt.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
En BMW 650CS är ett exceptionellt bra val om man kommer förbi designen.. Den stora stånkan har en motorgång som mycket påminner om en bilmotor när det gäller körstil. Aldrig mc-åkande bilförare "känner igen" när det är dags att växla och motorljudet är tydligt även med orginalblås. Lägg till låg vikt och bra sittställning på en hoj som dessutom har ABS och drar under 0.4L/mil så är den svårslagen faktikst. Farsan har en och jag tycker faktiskt den kan vara kul på småvägar. Enda negativa är att den "stumnar" lite över 140 km/t. Dock dyra.. Billigast på blocket ligger över 30´

Skall man ha Ducati så skulle jag titta på en 600, 620 eller 750, 800 då deras oljekoppling klarar krypkörning avsevärt mycket bättre än de större modellernas torrkoppling. En gammal SS är en ganska bra första hoj då tvåventilarna är lättkörda med tydlig karaktär. Dock skulle jag nog hellre titta på ett Monster så det breda styret ger bättre kontroll. Men under 30.000 så blir det bara 600 eller kanske någon äldre SS900. Bra prutläge på dem dock.

Jag skulle också titta på
CB 750
VFR750
GSF600 bandit
GSX750
NTV650 Deauville (Light touring med kardan)
Fazer600

Det finns en del att välja på.. Vill hon ha något sportigare så kanske en äldre cbr 900?
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top