tjatit men jag måste fråga ändå!!!

korpe

Medlem
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Valbo
Hoj
Hogtech
nu har jag sökt tittat i böcker men kan inte hitta några uppgifter om bromsprovet ifrån 70-0km/t 90-0km/t om hur många meter bromssträckan ska vara snälla hjälp mig för jag tänkte öva på det snarast
 
Dom kollar om du håller upp blicken samt att du tar i ordentligt och inte är rädd.
 
Har för mig att 90-0 ska vara under 25 meter. 70-0 = 20 meter?? Nåt sånt...
 
Sajmon skrev:
Har för mig att 90-0 ska vara under 25 meter. 70-0 = 20 meter?? Nåt sånt...

Stämmer ganska bra har jag för mig, runt 25 meter.
Men 70km/h är väl inte mer än en dryga 15 meter nånting va? Eller kanske närmare 20 då.
För 50km/h var väl runt 7 meter har jag för mig. :va
Om man orkar kan man ju räkna på det men är bra mycket för sent för det.
 
ja då lär man ju hålla i sig skapligt då :)
men hur gjorde ni då sket ni i bakbromsen? jag har hört många sagt det att man bara ska lägga upp foten så det ser ut som man bromsar annars så är risken stor att det låser sig och då lär man ju kugga
 
Jo prexist... använd inte bakbromsen alls! Det låser sig direkt eftersom det knappt nuddar marken när man tokbromsar med framhjulet. Man skall nog bara bromsa så mycket det bara går utan att låsa nåt av hjulen helt enkelt, jag har aldrig hört om nån maxmetersgräns.....

korpe skrev:
ja då lär man ju hålla i sig skapligt då :)
men hur gjorde ni då sket ni i bakbromsen? jag har hört många sagt det att man bara ska lägga upp foten så det ser ut som man bromsar annars så är risken stor att det låser sig och då lär man ju kugga
 
korpe skrev:
ja då lär man ju hålla i sig skapligt då :)
men hur gjorde ni då sket ni i bakbromsen? jag har hört många sagt det att man bara ska lägga upp foten så det ser ut som man bromsar annars så är risken stor att det låser sig och då lär man ju kugga

Man behöver inte bromsa något överdrivet om man ska klara bromsprovet. Har du någorlunda bra bromsar så borde du klara det med marginalerna på din sida.

Bakbromsen ska "användas" det räcker med att visa att man nuddar den, den gör ju inte så mycket nytta vid hård inbromsning..
 
Du kuggar inte bara för att du låser något hjul, sånt kan alltid hända. Råkar du låsa ett hjul så gäller det att släppa bromsen och sedan börja bromsa direkt igen utan en massa tvekan, då är det inga problem.
 
RoLLER skrev:
Jo prexist... använd inte bakbromsen alls! Det låser sig direkt eftersom det knappt nuddar marken när man tokbromsar med framhjulet. Man skall nog bara bromsa så mycket det bara går utan att låsa nåt av hjulen helt enkelt, jag har aldrig hört om nån maxmetersgräns.....
Inte jag heller, det är väl lite godtyckligt. Syftet är väl att man ska göra en högst effektiv och kontrollerad inbromsning med tanke på hoj och väderlek.
 
RoLLER skrev:
Jo prexist... använd inte bakbromsen alls! Man skall nog bara bromsa så mycket det bara går utan att låsa nåt av hjulen helt enkelt, jag har aldrig hört om nån maxmetersgräns.....

Nej nån maxmetergräns finns väl inte men det finns ett "riktmärke".
Som nån sa, du ska ha blicken långt fram och visa att du vågar så grejar du det.
Men använd bakbromsen, räcker att visa att du trycker ner foten lite bara.
Inte bara lägga foten på pinnen, det godkänns inte.
Lagom är alltid bäst, som så ofta. Svårt att veta här bara...
 
Som sagt behöver man inte bromsa särskillt bra, jag fixade det på en gammal gixx400 med kassa bromsar :huvet

Min körskolelärare sa att upkörningssnubben "tar tiden".
2,5s från 70 och 3s från 90 om jag inet minns fel, och det gör jag säkert.
 
Dez skrev:
Som sagt behöver man inte bromsa särskillt bra, jag fixade det på en gammal gixx400 med kassa bromsar :huvet

Min körskolelärare sa att upkörningssnubben "tar tiden".
2,5s från 70 och 3s från 90 om jag inet minns fel, och det gör jag säkert.

Hur pass kassa bromsar var det på den hojen?
 
spharv skrev:
Hur pass kassa bromsar var det på den hojen?

ja det undrar jag med... ( i nyfikenhet på själva hojen )

angående själva bromsprovet så kan du trycka till lite på bakbromsen just i början av intbomsningen(det rätar upp hojen om du nu skulle komma lite snett), sen är det nästan ingen idé att lägga nå tryck på den då den bara låser sig när du bromsar hårt med frambromsen.
 
Last edited:
korpe skrev:
nu har jag sökt tittat i böcker men kan inte hitta några uppgifter om bromsprovet ifrån 70-0km/t 90-0km/t om hur många meter bromssträckan ska vara snälla hjälp mig för jag tänkte öva på det snarast

bara du visar att du kan använda bakbromsen så e d inga problem.. bara att peta till den lite, så går det nog fint :tummenupp
 
spharv skrev:
Hur pass kassa bromsar var det på den hojen?

Så kassa att jag nöp allt jag kunde i handtaget men fick ändå göra om bromsprovet från 90. Sen knep jag längst ut på handtaget (längre hävarm) och och då stannade den fortare.
 
Var på en sådan där avrostning för en vecka sedan och då skulle man bromsa så hårt man bara kunde från 50, 70 och 90.
De tyckte det såg rätt kul ut när jag bromsade för bakhjulet hängde konstant 5 cm över marken vid både 70 och 90 bromsningen :)

sen hade de den där konbanan som man kör på uppkörningen och den kan jag säga är ganska kul att leka i.
 
fireblade skrev:
Var på en sådan där avrostning för en vecka sedan och då skulle man bromsa så hårt man bara kunde från 50, 70 och 90.
De tyckte det såg rätt kul ut när jag bromsade för bakhjulet hängde konstant 5 cm över marken vid både 70 och 90 bromsningen :)

sen hade de den där konbanan som man kör på uppkörningen och den kan jag säga är ganska kul att leka i.
Jag har åxå haft skitskoj på sån där avrostning med min gamla BSA A65L 650cc, 1969. Trumbromsar, dubbelnock fram och enkel nock bak. Den stannar utan problem och konbanan e ball. Nu har den fått sidvagn utan broms (men jag sålde den i februari efter 20 år...) och det höjer svårighetsgraden något!!! :kocko

Knuttar/knuttor, lär er använda bakbromsen (när hjulet är i marken) så ni vet hur hårt ni kan trampa utan att ni sladdar omkull. Bakbromsen gör stor nytta om ni har skjuts för då lär inte bakhjulet hamna i luften lika lätt, eller hur?!! :rofl
Sen riktar ju bakbromsen upp hojen i färdriktningen... ( :banana innan hjulet låser)
 
Dez skrev:
Så kassa att jag nöp allt jag kunde i handtaget men fick ändå göra om bromsprovet från 90. Sen knep jag längst ut på handtaget (längre hävarm) och och då stannade den fortare.

ojdå, det är ju apkasst... vad var det för årsmodell på den?
 
Bsa

iommi skrev:
ojdå, det är ju apkasst... vad var det för årsmodell på den?

BSA A65L Lightning Rocket, 650cc, 1969. Skoj med gamla hojar men jag åker mycket mera regelbundet med lite nyare prylar.
Ducati Monster från -98 med elektrisk startanordning och blinkers är ju ett steg i rätt riktning...! :va
 
iommi skrev:
ojdå, det är ju apkasst... vad var det för årsmodell på den?

F-n va trött jag blir. Bäste herr Tassen. Nu vet jag varför du alltid blir inloggad på jobbet när vi andra tittar in på www.sporthoj.com... Jag försöker skriva svar men du står som avsändare precis här ovanför. :kocko

Så här skrev jag:
BSA A65L Lightning Rocket, 650cc, 1969. Skoj med gamla hojar men jag åker mycket mera regelbundet med lite nyare prylar.
Ducati Monster från -98 med elektrisk startanordning och blinkers är ju ett steg i rätt riktning...!

D e ql me hoj :dummer
//J@nne
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top