Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Sajmon skrev:Har för mig att 90-0 ska vara under 25 meter. 70-0 = 20 meter?? Nåt sånt...
korpe skrev:ja då lär man ju hålla i sig skapligt då
men hur gjorde ni då sket ni i bakbromsen? jag har hört många sagt det att man bara ska lägga upp foten så det ser ut som man bromsar annars så är risken stor att det låser sig och då lär man ju kugga
korpe skrev:ja då lär man ju hålla i sig skapligt då
men hur gjorde ni då sket ni i bakbromsen? jag har hört många sagt det att man bara ska lägga upp foten så det ser ut som man bromsar annars så är risken stor att det låser sig och då lär man ju kugga
Inte jag heller, det är väl lite godtyckligt. Syftet är väl att man ska göra en högst effektiv och kontrollerad inbromsning med tanke på hoj och väderlek.RoLLER skrev:Jo prexist... använd inte bakbromsen alls! Det låser sig direkt eftersom det knappt nuddar marken när man tokbromsar med framhjulet. Man skall nog bara bromsa så mycket det bara går utan att låsa nåt av hjulen helt enkelt, jag har aldrig hört om nån maxmetersgräns.....
RoLLER skrev:Jo prexist... använd inte bakbromsen alls! Man skall nog bara bromsa så mycket det bara går utan att låsa nåt av hjulen helt enkelt, jag har aldrig hört om nån maxmetersgräns.....
Dez skrev:Som sagt behöver man inte bromsa särskillt bra, jag fixade det på en gammal gixx400 med kassa bromsar![]()
Min körskolelärare sa att upkörningssnubben "tar tiden".
2,5s från 70 och 3s från 90 om jag inet minns fel, och det gör jag säkert.
spharv skrev:Hur pass kassa bromsar var det på den hojen?
korpe skrev:nu har jag sökt tittat i böcker men kan inte hitta några uppgifter om bromsprovet ifrån 70-0km/t 90-0km/t om hur många meter bromssträckan ska vara snälla hjälp mig för jag tänkte öva på det snarast
spharv skrev:Hur pass kassa bromsar var det på den hojen?
Jag har åxå haft skitskoj på sån där avrostning med min gamla BSA A65L 650cc, 1969. Trumbromsar, dubbelnock fram och enkel nock bak. Den stannar utan problem och konbanan e ball. Nu har den fått sidvagn utan broms (men jag sålde den i februari efter 20 år...) och det höjer svårighetsgraden något!!! :kockofireblade skrev:Var på en sådan där avrostning för en vecka sedan och då skulle man bromsa så hårt man bara kunde från 50, 70 och 90.
De tyckte det såg rätt kul ut när jag bromsade för bakhjulet hängde konstant 5 cm över marken vid både 70 och 90 bromsningen
sen hade de den där konbanan som man kör på uppkörningen och den kan jag säga är ganska kul att leka i.
Dez skrev:Så kassa att jag nöp allt jag kunde i handtaget men fick ändå göra om bromsprovet från 90. Sen knep jag längst ut på handtaget (längre hävarm) och och då stannade den fortare.
iommi skrev:ojdå, det är ju apkasst... vad var det för årsmodell på den?
iommi skrev:ojdå, det är ju apkasst... vad var det för årsmodell på den?
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|
![]() |
BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien
Platsen för BMW Motorrad In... |
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |