Tjatig fråga ang bestyckning.

kalle_a

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Hoj
R1 - 05
jag ska så småningom bestycka om min hoj.
Måste jag för motorns bästa ändra nålen osv.. (med tanke på mellan - låg registret)
eller rent praktiskt för motorn så lär det ju räcka att byta till ett större huvudmunstycke!?

Så att den inte skär och så.

Men om jag märker att den går dåligt på mellan och låg-registret så lär man ju göra det allafall.

Ja, som sagt räcker det med större huvudmunstycke?

Är inte så glad att hålla på med nålen osv, nog att det inte är svårt men vill inte pilla på en ny hoj

Tacksam för svar!
// k

Last edited by a moderator:
Det är väl en ny hoj? försvinner inte garantin om du pillar och meckar själv med den?

marcus_136 skrev:
Det är väl en ny hoj? försvinner inte garantin om du pillar och meckar själv med den?

jo, men gör man det på ett bra sett så är det ingen fara.
Igentligen så är dom väldigt stränga på just den där punkten.
Men som sagt gör man det på ett bra sett och allt går som det ska är det ingen fara ;-)!

cRoC: Ja, jag har ett annat avgassystem på den. Så det är därför jag måste bestycka om den.

/K

det finns säkert en anledning till varför dom har klistrat en "bestycknings-tråd" :kocko och om inte svaret finns där så kanske du kan fråga där iaf?? :)

granath_ skrev:
det finns säkert en anledning till varför dom har klistrat en "bestycknings-tråd" :kocko och om inte svaret finns där så kanske du kan fråga där iaf?? :)

granath_ : Jo, klart jag har läst den! Så dum är man inte ;-)!

Svaret står inte klart och tydligt. Men det lär ju inte va några problems med att bara byta huvudmunstycket ?

uggla: avgassystemet heter "home edition" nej då, skämt å sido. Jag har svetsat till ett själv, med en påse dämpull, små små hålborrade väggar. Exakt samma anslutning från tidigare rör (annars tappar man effekt), ngt längre p.g.a ökat vrid (enl, försäljare).

Svaret på din andra fråga : Ja, ljudet är riktigt härligt ;-)!

my 2 cents // k

Last edited:
kalle_a skrev:
granath_ : Jo, klart jag har läst den! Så dum är man inte ;-)!

Svaret står inte klart och tydligt. Men det lär ju inte va några problems med att bara byta huvudmunstycket ?

uggla: avgassystemet heter "home edition" nej då, skämt å sido. Jag har svetsat till ett själv, med en påse dämpull, små små hålborrade väggar. Exakt samma anslutning från tidigare rör (annars tappar man effekt), ngt längre p.g.a ökat vrid (enl, försäljare).

Svaret på din andra fråga : Ja, ljudet är riktigt härligt ;-)!

my 2 cents // k

härligt, men prioriterar ju ljudet först ;)

Gissa vems hoj som numera låter som en engelsk banräjser från 60-talet! :yoparty

Kul att du också har byggt ett eget avgasrör...

Henkka skrev:
Gissa vems hoj som numera låter som en engelsk banräjser från 60-talet! :yoparty

Kul att du också har byggt ett eget avgasrör...

jadå, det är klart att man bygger eget ;-)! Det blir goast ljud då :yoparty hehe.

Kan du kanske besvara min fråga, räcker det rent teoretiskt med att byta huvudmunstycket ? Vill ju inte direkt att hojen ska skära :(. Eller måste finsjustering på mellan + låg registret ske också

uggla: jadå, liten effekthöjning blir det också:-)! Men håller med dej fullständigt ljudet gör mkt.

//kalle

kalle_a skrev:
jadå, det är klart att man bygger eget ;-)! Det blir goast ljud då :yoparty hehe.

Kan du kanske besvara min fråga, räcker det rent teoretiskt med att byta huvudmunstycket ? Vill ju inte direkt att hojen ska skära :(. Eller måste finsjustering på mellan + låg registret ske också

uggla: jadå, liten effekthöjning blir det också:-)! Men håller med dej fullständigt ljudet gör mkt.

//kalle

Bara så du vet så är inte 4-taktare lika känsliga för bränsleblandningen, och är den för klen så skär den isåfall inte, snarare bränner du ventiler ;-]

Byt huvudmunstycke, och när stiftet visar fin färg på högvarv är det väl bara att du kikar stiftets färg på låg/mellanvarv?

cRoC skrev:
Bara så du vet så är inte 4-taktare lika känsliga för bränsleblandningen, och är den för klen så skär den isåfall inte, snarare bränner du ventiler ;-]

Byt huvudmunstycke, och när stiftet visar fin färg på högvarv är det väl bara att du kikar stiftets färg på låg/mellanvarv?

nej 4-takt är inte lika känsliga men dom är känsliga p.g.a liten cyl volym.

mmm, hade tänkt göra så. Måste ju räcka gott och väl, mest ljudet man vill ha :-)

men bestyckningen är A och O så att den ej skär..

skickar en bild på mitt tändstift efter bestyckningen, tycker det ser väldigt bra ut!?!? Lite svårt att se men på bilden p.g.a att det är en mobil kamera:-)! Men man ser ju att det varken är svart eller vitt.(körde på maxvarv 2:an, 3:an sen in med kopplingen och av med tändningen, sen knäpptes bilden)

eller vad säger ni? ser det dåligt ut, lr är det bara tuta och köra!?För ett tändstift "ljuger" ju inte direkt.

och ljudet då, sist men inte minst. Vet inte om det är så många cbr 125or som har bytit avgassystem på sina, men jag kan säga att några av mina kompisar som inte visste att jag skulle komma trodde att det var en KTM 650 hehe. rock on :yoparty

TACKSAM för svar, vill hellst inte att ngt ska hända.

//Kalle

Bifogat

• tändstift efter bestyckningen._edited.jpg
    tändstift efter bestyckningen._edited.jpg
    27.7 KB · Visningar: 88
Last edited:
Ser helt okej ut , gick den bättre nu också eller?
Köp ett annat filter också så blir det nog ännu ballare fast glöm inte att bestycka om förgassaren igen isåfall.

ser fint ut dedära tycker jag med! :tummenupp har du möjlighet att lägga upp en liten filmsnutt där man får se och höra ljudet ur den nya pipan kanske?? :)

nomolas skrev:
det enda du tänker på :gnissla :hihi

haha... håller med dej! så fort nån snackar om att gjort en ändring som kan få ljudet att bli lite annorlundare så nog är det absolut det första som lindahl frågar om... :tungan

Näefan lindahl.... fixa bågen å besika den imorrn så vi kan blåsa iväg till S-vall nåndag framöver :tummenupp :tuttar

Gradda skrev:
ser fint ut dedära tycker jag med! :tummenupp har du möjlighet att lägga upp en liten filmsnutt där man får se och höra ljudet ur den nya pipan kanske?? :)

mm, får lov att säga att man rejält orolig när det va de där med bestyckningen. Men nu är allt klart lite lack kvar bara sen så :-)! Ljudet är jäkligt gött kan jag säga, kompisarna trodde det va en ktm 650 lr nått liknande som kom när dom inte visste det va jag he he. Jag själv har inte filmkamera men jag ska se om jag kan fixa fram en, tror att en kompis har en liggandes så.

// k

kalle_a skrev:
mm, får lov att säga att man rejält orolig när det va de där med bestyckningen. Men nu är allt klart lite lack kvar bara sen så :-)! Ljudet är jäkligt gött kan jag säga, kompisarna trodde det va en ktm 650 lr nått liknande som kom när dom inte visste det va jag he he. Jag själv har inte filmkamera men jag ska se om jag kan fixa fram en, tror att en kompis har en liggandes så.

// k

vore ju kalas om du kunde få fram en filmsnutt! :tummenupp
förresten, var det du som hade ringt hondas generalagent å frågat om det dära snacket om strypningarna på den som har börjar sprida sig?

Gradda skrev:
vore ju kalas om du kunde få fram en filmsnutt! :tummenupp
förresten, var det du som hade ringt hondas generalagent å frågat om det dära snacket om strypningarna på den som har börjar sprida sig?

jadå, jag ska göra mitt bästa allafall. Hm, jag har ringt hondas generalagent, men vet ej om det är de som har börjat sprida sig. Men den HAR strypningar allafall, insug + cdi om jag inte minns helt galet.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman