Tjafs på macken, polisanmäld!

Hade hävdat självförsvar.. Han gick efter dig först. Inget övervåld bara olycklig utgång av nödvärn.. Stå på dig

Det är någonting som inte stämmer, antingen med gubben och den andra nissen som dyker upp, eller med vad du sa till gubben.

För inte är det ofta konflikträdda svensson försöker ta sig in i andras bilar över något sådant, plus att det dyker upp en annan nisse och ska dra ut dig.

Antingen sa du något mer, eller så är gubben rasist och det var hans polare som dök upp.

Gör en motanmälan samt prata med en jurist.
Hävda på nödvärn/självförsvar.

Det är inte du som gått fram till honom utan han som börjat agera mot dig genom att gå till dig då du sitter i din bil Med stängd ruta.

Stycke 3.

Lagen tar upp fyra omständigheter då rätt att bruka nödvärn föreligger:
1. Mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.
2. Mot den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning.

3. Mot den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg.
4. Mot den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.

Även om han inte "slagit" först som många säger är det som gäller så har han fysiskt agerat mot dig genom att gå till din bil och ta kontakt, på ett vad jag förstått hotfullt sätt.
Han har sedan agerat på vad du förstått det som att han ska göra intrång i din bil alternativt slå dig, eller vad nu gubbar gör.
Du har då rätt att hota/fysiskt avyttra personen i rimlig mängd till situationen.
En puff på gubben anser jag rimlig eftersom man från en bilrutan inte kan göra annat.

Att mannen har så dålig balans att han ramlar är något han skulle funderat på innan han väljer att försätta sig i en situation som han gjorde.

Av två alternativ varav det ena är att sätta sig i bilen och åka på kafferep eller att utsätta andra för kränkning/obehag så väljer han det senare.

Enligt mig.
Ganska korkat.

Last edited:
Det är någonting som inte stämmer, antingen med gubben och den andra nissen som dyker upp, eller med vad du sa till gubben.

För inte är det ofta konflikträdda svensson försöker ta sig in i andras bilar över något sådant, plus att det dyker upp en annan nisse och ska dra ut dig.

Antingen sa du något mer, eller så är gubben rasist och det var hans polare som dök upp.

Ungefär

Oavsett om du skulle bli åtalad för misshandel/vållande av kroppsskada/oaktsamhet, så blir du inte av med körkortet eftersom det inte är ett trafikmål.

Kan man förvisso visst bli:

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/aterkallat/

Transportstyrelsen kan besluta att återkalla ditt körkort av dessa anledningar:

Du har gjort dig skyldig till rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik, till exempel kört bil när du har varit påverkad av droger eller alkohol.
Du har smitit från en trafikolycka som du har varit inblandad i. Det gäller även om du inte har haft någon skuld i trafikolyckan.
Du har gjort dig skyldig till flera trafikförseelser, till exempel mindre hastighetsöverträdelser.
Du har brutit mot en viktig trafikregel, till exempel har kört för fort, kört mot rött ljus, kört om på ett övergångsställe, kört om när du haft möte, haft för kort avstånd till bilen framför dig eller inte stannat vid stopplikt.
Du är opålitlig i nykterhetshänseende, till exempel om polisen har tagit hand om dig för berusning vid ett antal tillfällen.
Du har gjort dig skyldig till ett allvarligt brott, som inte behöver vara ett trafikbrott eller ha samband med bilkörning, till exempel grov misshandel eller narkotikabrott.
Du har en sjukdom som gör att du inte uppfyller de medicinska krav som ställs för att få ha körkort.
Du lämnar inte in ett läkarintyg trots att Transportstyrelsen kräver det eller lämnar inte in ett bevis om godkänt förarprov
.

Edit: Det där var förvisso en tolkning av lagtexten, själva texten (1998:488, 5 kap §3) lyder: 6. om det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon,

Men om det går till som TS hävdar så får vi åtminstone hoppas att det inte blir grov misshandel, speciellt om han inte ens lämnade bilen, brukar väl mer vara att folk står och hoppar på någon som redan ligger...

Last edited:
Det hade varit intressant att se motpartens beskrivning av händelsen.

Han är ju från Skövde, där smäller det direkt! :mad:

ja det e som jag sa till er sen om ni vill tro på det eller inte det e upp till er... hadde det vart så att jag kännde mig skyldig så hadde jag knappast skrivit det här riskerat i detta lilla forum o bli uthängd som nåt.

mina ex ord till gubben: hallå ursäkta mig men kan du möjligtvis ta pumpen framför så jag me kan tanka? detta säger jag två gånger o får inget svar. så jag skiter i allt han kommer fram till min sido ruta o börja gapa. jag säger till han vad e problemet jag bad dig bara flytta så vi andra kan tank med. han säger du ska inte säga till mig vad jag ska göra tar in handen i min bil jag puttar bort han.. han SNUBBLAR bakot o slår i huvet i asfalten.detta e ex det som sägs. jag kan tillägga att ägaren av macken var där när det hände o jag åkte tillbaka dit igår kväll o köpte en kaffe... en anställd där sa att ägaren hadde sagt att jag är en stammis o är där så gott som varge dag.alltid varit en lugn kille. sen hadde han även sagt att han kollat på videon o den skulle säga väldigt mycket. det e ju alla som springer fram till mig.

Inte om han halkar, och på en bensinstation är chansen god, å andra sidan tror jag att man bör vara rätt stark för att kunna knuffa undan någon när man är sittandes i bilen och med sidan mot honom och han lutar sig mot bilen och sträcker sig in i bilen. Tyngdpunkten är mot bilen och inte från bilen.

Tror nog det räcker med en mongoreaktion, ett knäpp med fingrarna mot nästippen och hela kroppen rör sig oväntat.
Jag är jävligt bra på mongoreaktioner :hihi

Citerar en svensk klassiker; "Det här är Sverige, här står vi i kö"

ja det e som jag sa till er sen om ni vill tro på det eller inte det e upp till er... hadde det vart så att jag kännde mig skyldig så hadde jag knappast skrivit det här riskerat i detta lilla forum o bli uthängd som nåt.

mina ex ord till gubben: hallå ursäkta mig men kan du möjligtvis ta pumpen framför så jag me kan tanka? detta säger jag två gånger o får inget svar. så jag skiter i allt han kommer fram till min sido ruta o börja gapa. jag säger till han vad e problemet jag bad dig bara flytta så vi andra kan tank med. han säger du ska inte säga till mig vad jag ska göra tar in handen i min bil jag puttar bort han.. han SNUBBLAR bakot o slår i huvet i asfalten.detta e ex det som sägs. jag kan tillägga att ägaren av macken var där när det hände o jag åkte tillbaka dit igår kväll o köpte en kaffe... en anställd där sa att ägaren hadde sagt att jag är en stammis o är där så gott som varge dag.alltid varit en lugn kille. sen hadde han även sagt att han kollat på videon o den skulle säga väldigt mycket. det e ju alla som springer fram till mig.

Stämmer det du säger borde du ju kunna sova lugnt. Får medge att jag tyckte din version lät friserad och är väl inte helt övertygad än. Kanske bra att mannen får sig en karaktärsdanande lärdom, vem vet? Äldre män som kan och vet hur saker ska vara brukar dock inte vara så benägna att ändra sig utan det spär snarare på bitterheten en smula. Varför ens ställa sig vid en diesel/bensin om det finns en bensin/bensin framför. Jag hade nog backat till framför honom om omständigheterna medgav.

Du är helt säker på att han inte skulle ha diesel då?

Tycker det är tråkigt att man inte bara kan se till att få till en bra rotation vid dessa inrättningar, vinner ju alla på. (Gäller trafiken i stort. Om man såg vinsterna med att hjälpa varandra fram istället för att pinka in revir och skapa proppar).

Det där var förvisso en tolkning av lagtexten, själva texten (1998:488, 5 kap §3) lyder: 6. om det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon,

Men om det går till som TS hävdar så får vi åtminstone hoppas att det inte blir grov misshandel, speciellt om han inte ens lämnade bilen, brukar väl mer vara att folk står och hoppar på någon som redan ligger...
Japp, det stämmer bra att det går att bli av med körkortet (eller körkortstillståndet) för annat än trafikbrott. Men det brukar för det mesta ske i samband med att någon hamnar i fängelse eller liknande. Några dagsböter i samband med ett mindre allvarligt brott brukar inte leda till en körkortsåterkallelse.

Som en gubbe jag kom i kontakt med: "Men varför dom ta mitt körkort, jag bara bråka lite med familja." (=gubbjäveln spöade fru och ungar gula och blå och fick sitta bakom lås och bom i tre månader eller något)

Okej man bör väl välja främre pumpen om den är ledig men: när du ser att gubben fjölar in den gröna pickadollen så går du varm så lödningarna släpper å ska spyda dig. Vad exakt hade du vunnit i tid om han hade hängt tillbaka pickan å baxat fram bilen några meter, istället för att bara fylla upp sin tank?
Eller handlar det om RespeCkt brushan, för du verkar ju ha gott om tid att hänga på macken å surpla kaffe.
Känns det som att det var värt det?

Svenska kösystemet är ett kvitto på att vi har en fungerande civilisation.

Svenskars vilja att skapa köer bara för att få köa där det inte ens fanns en kö från början är däremot ett bevis på att civilisationen är på väg att utplåna sig själv.

Okej man bör väl välja främre pumpen om den är ledig men: när du ser att gubben fjölar in den gröna pickadollen så går du varm så lödningarna släpper å ska spyda dig. Vad exakt hade du vunnit i tid om han hade hängt tillbaka pickan å baxat fram bilen några meter, istället för att bara fylla upp sin tank?
Eller handlar det om RespeCkt brushan, för du verkar ju ha gott om tid att hänga på macken å surpla kaffe.
Känns det som att det var värt det?

Man har läst en hel del korkade inlägg på SH, men ditt tar hittills priset.. Vad har "respeckt brushan" med det att göra? Och vad har "gott om tid att hänga på macken å surpla kaffe" med det att göra? Kvoten för normalbegåvning verkar inte riktigt vara uppnådd hos dig.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park