Tja ny på sidan behöver hjälp med min hoj.

• Thread starter Thread starter J.F
  • Start date Start date

J.F

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
FZ6-N
Tja. Mitt namn var Jakob och jag har en förbannat slö yamaha xt 125a. Har funderat lite på att bocka ett rör till min hoj för att slippa katalysatorn för den snor lite effekt tror jag.
Men så ganska kort efter cylindern sitter det ett litet rör ut från avgasröret på ca 13-15 cm och efter det går det över till en gummislang som går in i en tryckklocka tror jag som därefter fortsätter in i luftburken. Vid tryckklockan, om det är det så går även en liten slang över till förgasaren. Jag undrar vad dessa två har för funktin och om de är nödvändiga.

Tackasam för svar

Tja. Mitt namn var Jakob och jag har en förbannat slö yamaha xt 125a. Har funderat lite på att bocka ett rör till min hoj för att slippa katalysatorn för den snor lite effekt tror jag.
Men så ganska kort efter cylindern sitter det ett litet rör ut från avgasröret på ca 13-15 cm och efter det går det över till en gummislang som går in i en tryckklocka tror jag som därefter fortsätter in i luftburken. Vid tryckklockan, om det är det så går även en liten slang över till förgasaren. Jag undrar vad dessa två har för funktin och om de är nödvändiga.

Tackasam för svar

Grundtipset för en motor som går dåligt, innan man någonting annat, är att återställa precis allt till den setup motorn hade när den lämnade fabriken!
Komplett motorservice, kontroll av kompression, checka att inga delsystem fungerar dåligt, och så vidare.
Om du fortfarande efter detta är missnöjd, då kan du börja fundera vidare.
Ett oerhört bra sätt att lära känna sin motor samt lära sig vad allt är till för, är att först läsa instruktionsboken från pärm till pärm (och inhämta kunskaper så man förstår vad där står) och sedan göra motsvarande med en verkstadshandbok (Haynes och Clymers verisoner är billiga och utförliga samt ger bra träning i engelska.
Tråkigt? Kanske det men proffsigt! Åsså slipper du framstå som en ren amatör, en sån som river isär först och lär sig sedan...

Lycka till med din mc och välkommen i en juste gemenskap!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg