Tjöpa GPS - NU!

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag ska till skauwne på fredag och vart jag ska är visst en överraskning. Eftersom jag ska kånka runt på en fet jävla husvagn oxå funderar jag på att skaffa mig en sån GEPEÄSS.

Eftersom jag snart blir hela 29 år kan det ju vara perfekt att önska sig en sådan i födelsedagspresent av farsgubben som trots allt fick slita hårt för att sätta mig till jorden. Därför tänkte jag bemöda mig att finna den billigaste som fortfarnade går att använda utan att man kommer att lägga den under bildäcket för den hänvisar fel vägar.

Tips?

Beggat går oxå bra så har du nåt som ligger o skräpar är det bara att skriva!

Edit: Hur bra funkar batteridrivna? Kan man ha dom med sig när man är ute o går och isf. hur länge funkar batteriet?
Min hoj har inget batteri så det kanske blir krångligt att applicera där oxå. Visserliegn har den ju lyse men ändå...:rolleyes:

Last edited:
Annars så är det ju faktiskt himlans lätt att hitta till Mötesplatsen! :tummenupp

Att bestämma sig för en gps utan att testa den själv känns lite knasigt. En del är ju inte alls lika logiska som andra. Dock kan man väl lära sig det mesta.

Finns det nåt man ska akta sig för?

Är det mesta samma skit? (om man ska ha nåt runt tusenlappen)

Skulle du inte ta E-kort först? :va

Njäe, det verkar inte bli nån ny bil (Van) så det är inte så aktuellt längre. Vi kan alltid putta knullbox med tunad 740 :tuttar

Oh, se där ja

Last edited:
Jag skulle köpa antingen en Garmin eller en Tomtom. Har en Garmin till hojen och har under flera år kört med Tomtom i bilen. Bägge funkar kanon. Frågan är hur mycket GPS man verkligen får för 1000:-.. Kommer du vara nöjd? :va

Njäe, det verkar inte bli nån ny bil (Van) så det är inte så aktuellt längre. Vi kan alltid putta knullbox med tunad 740 :tuttar

Så länge du orkar hålla rosten borta så brukar sjuförtior funka bra som dragåsnor. Perfekt vinterbil btw. :sladdkåt

Färska kartor till GPS brukar väl finnas i sjörövarviken så hamnar du fel kan du inte skylla på GPS:n :tungan

Neeej, inte Garmin Nuvi. En jag känner använder den inom sitt jobb och han hatar den i princip. Ibland hänger den sig och eftersom man måste skruva sönder den (med mejsel) för att få ut batteriet så är det enklare att låta den vara hängd till batteriet dör, sen ladda om den vilket gör att den bootar om. Lite halvdrygt när man är ute i fält. Dessutom är den långsam, ibland hittar den till ett ställe men inte därifrån (?!), osv, osv.

Jag funtade på Navigon 7110 Europa för 2500 pengar med 2 års kratis kartuppdateringar. Vad tycker vi om Navigon? Snygg är den iaf. Snygg 3D-layout också med fildelning s.a.s. (flerfils-visning i korsningar).

Neeej, inte Garmin Nuvi. En jag känner använder den inom sitt jobb och han hatar den i princip. Ibland hänger den sig och eftersom man måste skruva sönder den (med mejsel) för att få ut batteriet så är det enklare att låta den vara hängd till batteriet dör, sen ladda om den vilket gör att den bootar om. Lite halvdrygt när man är ute i fält. Dessutom är den långsam, ibland hittar den till ett ställe men inte därifrån (?!), osv, osv.

Jag funtade på Navigon 7110 Europa för 2500 pengar med 2 års kratis kartuppdateringar. Vad tycker vi om Navigon? Snygg är den iaf. Snygg 3D-layout också med fildelning s.a.s. (flerfils-visning i korsningar).

Jag är då helnöjd med min Garmin Nuvi 200, tycker den funkar klockrent, köpte den för 995:- på Elgiganten med nordenkartor. Bra att den varnar för fartkameror med.

Kan ingen som bor nånstans mellan Gbg och vårt vackra skåne :rolleyes: ha en hemma så kan vi bara hämta upp den på vägen på fredag?

Isf ska säljaren få en adress som jag vill ha inploppad innan jag tjöper! :mattias

Claes Ohlson, Magellan för 995:-. Funkar tillfredsställande, har använt den några gånger i jobbet och den är liten och smidig.

Jag tror denna kan vara riktigt prisvärd:

Navigon 2110, endast 1289kr.
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=140965
142050_14433.jpg

Navigon 2110 Max (bredbildsskärm)
642110.jpg

Last edited:
Har också använt mig av Garmin nüvi, både 205an och en 305:a och de har fungerat utmärkt, lätta i menyerna och inte en massa ploj på displayen.
TomTom är också bra, har den på mobilen nu.

Kan inte rekomendera sony hade en sådan ett tag och den var totalt värdelös, kass hållare, slö i menyer och almänt seg.

Jag har en Garmin Quest och kan inte annat än att rekommendera Garmin. Har haft den i snart 3,5 år och den funkar klockrent fortfarande. Dessutom har den 22h batteritid med GPS igång.

Enda nackdelen är att den inte har det nya SirfStar3 chipet eller vad det nu heter, vilket gör att GPS:en hittar sin position mycket snabbare vid uppstart och att den fungerar bättre i tätbebyggt område. Så kolla efter en med det chipet.

Kan ingen som bor nånstans mellan Gbg och vårt vackra skåne :rolleyes: ha en hemma så kan vi bara hämta upp den på vägen på fredag?

Isf ska säljaren få en adress som jag vill ha inploppad innan jag tjöper! :mattias

Jag har en sån här ....http://www.blocket.se/vi/18316153.htm?ca=23_9_s

och tycker den funkar bra. Lite knepiga menyer som tar lite tid att vänja sej vid. Annars är den helt okej. Det enda jag saknar är 230v laddaren. Billaddare funkar bra och att ladda den hemma via usb.
Bor utmed E6 och vill ha 800kr för den.Den är ca 1,5 år gammal.
Skicka pm om det är intressant.

Jag har sett att nyaste mjukvaran finns att få på kroken på piratviken. Denna för 1090:- känns väldigt aktuell. Q3 mjukvara samt nån 3Dgrejs var med. :yoparty

Bifogat

• SEA0375.jpg
    SEA0375.jpg
    20.6 KB · Visningar: 35
På fyllan så kan det nog vara handy att ha lite koordinater att gå på när man ska ta sig hem.:D

Piiip! -Sväng nästa höger, fortsätt 150m efter puben.
Piiip! -Ta höger förbi polisarresten, undvik att hamna där, rakt fram 300m.

Vill man kan man kanske lägga till egna koordinater för viktiga stopp på vägen också? Exempel på det kan vara - fyllkäka på donken, spy i parken eller varför inte pisspaus vid grannens rabatt?

Jag har sett att nyaste mjukvaran finns att få på kroken på piratviken. Denna för 1090:- känns väldigt aktuell. Q3 mjukvara samt nån 3Dgrejs var med. :yoparty

Navigon är pra skit!
Parenteserna har en, kommer inte ihåg vilken modell, men den funkar klockers :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph