Tjänstehoj?

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Är det någon som vet vilka regler som gäller dels skattemässigt och försäkringsmässigt när det gäller tjänstemc? Har fått erbjudande att ta ut tjänstebil, men vill inte ha, och blev tillfrågad vad jag ville ha istället (i-landsproblem?).

Men som sagt vet någon om man tjänar något på det, jämfört med att handla privat? Är lite sugen på nya Bladen.

loser skrev:
Är det någon som vet vilka regler som gäller dels skattemässigt och försäkringsmässigt när det gäller tjänstemc? Har fått erbjudande att ta ut tjänstebil, men vill inte ha, och blev tillfrågad vad jag ville ha istället (i-landsproblem?).

Men som sagt vet någon om man tjänar något på det, jämfört med att handla privat? Är lite sugen på nya Bladen.

Bike i Trollhättan har rätt bra info på sin hemsida. Här har du en direktlänk: http://www.scandinavianopen.com/bikeweb/leasing.htm

edit: Stavfel

Min flickvän har tjänstehoj.

Företaget står för alla kostnader för den (inkl försäkring) och hon förmånsbeskattas på det. Det är klart billigare än att köpa en själv.

Vi hade dock stora problem att få fakta om det när hon först blev erbjuden. Vi kollade med olika handlare och med skattemyndigheten osv.

Det vi fick fram var att det tillskillnad mot bil inte finns några klara regler utan det är upp till skattekontoret att bedömma hur det ska beskattas. Så vi hörde allt från att det skulle förmånsbeskattas endast de dagar den användes till att den skulle beskattas med samma värde som om man hyrt den året runt (vilket skulle bli riktigt dyrt).

Det är antagligen det billigaste sättet man kan skaffa hoj på (om man inte går ut och tar en ... ) men har man otur kan skattemyndigheten krångla. Själv skulle jag inte tveka! Blev jag erbjuden tjänstemc skulle jag ta det på en gång!

Shidoshi skrev:
Min flickvän har tjänstehoj.

xxxxxxxx

Det är antagligen det billigaste sättet man kan skaffa hoj på (om man inte går ut och tar en ... ) men har man otur kan skattemyndigheten krångla. Själv skulle jag inte tveka! Blev jag erbjuden tjänstemc skulle jag ta det på en gång!

Vad betalar hon i månaden, om man får fråga? Det svåra är väl att hitta en försäkring, samt att lägga en nivå som ints Skattmasen gnölar om.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park