Tjänstebil - Vad ska man ha?

Subaru förstås. Finns det nåt annat vettigt bilmärke idag? Forester eller Legacy/Outback.

Subaru's diesel har ju haft lite tillförlitlighetsproblem. Å andra sidan kanske just som tjänstebil som man ska ha en sådan så man själv slipper stå för eventuella renoveringar.

Skulle annars säga behåll nuvarande bil. Tjänstebil är mest intressant om du ändå tänkte köpa ny och njuta av nybilsdoften men skatteregler gör att det är inte så hiskeligt mycket mer fördelaktigt än att själv köpa ny bil och jämför man med en fem år gammal bil så blir det betydligt dyrare, alterantivt betydligt mindre lyx och komfort för samma peng.

Och folks rabiata hat med VAG kan man ta med en stor nypa salt, däremot kan man diskutera om man inte får mer för pengarna hos flertalet andra märken (fast då finns ju Seat och Skoda). Samma sak för övrigt med allt skitsnack Ford och Opel och där får man dessutom ganska mycket för pengarna.

Japsarna är förstahandsvalet om man betalar med egen plånbok men som tjänstebil skulle jag nog välja något roligare där jag inte prioriterar långsiktig kvalitet, kanske en Alfa.
 
Jag skulle nog snegla på något från Alfa jag med om det handlade om en ren tjänstebil, där man inte behöver oroa sig för andrahandsvärde och underhåll...mest för att testa märket, ingen rök utan eld...men de bygger läckra bilar.

Men jag anar att det är lite som med duccar, det är mycket snack av haters..
 
Aversionen mot VAG grundar sig inte bara i att det är bristfällig kvalitet på komponenter.
När det sen strulat för många och därtill bemötandet vid uppenbart felkonstruerat och klent, då blir det kärvt med rekommendationer. Det är normalt enligt tillverkaren och inget fel, i princip oavsett vad som sker. Det är väl sin sak om det tas lite ansvar.
 
Jag skulle nog snegla på något från Alfa jag med om det handlade om en ren tjänstebil, där man inte behöver oroa sig för andrahandsvärde och underhåll...mest för att testa märket, ingen rök utan eld...men de bygger läckra bilar.

Men jag anar att det är lite som med duccar, det är mycket snack av haters..

Det här är en sådan grej man drar sig för att skriva, för "ingen" kommer tro på en:
Under åren 2004-2005 hade jag tre kompisar eller kollegor som hade 2,0 T Spark motorn. Alla tre fick totalt motorhaveri.
 
Tjänstebil är mest intressant om du ändå tänkte köpa ny och njuta av nybilsdoften men skatteregler gör att det är inte så hiskeligt mycket mer fördelaktigt än att själv köpa ny bil och jämför man med en fem år gammal bil så blir det betydligt dyrare, alterantivt betydligt mindre lyx och komfort för samma peng.

Nja, beror ju lite på arbetsgivarens regler också.
 
Aversionen mot VAG grundar sig inte bara i att det är bristfällig kvalitet på komponenter.
När det sen strulat för många och därtill bemötandet vid uppenbart felkonstruerat och klent, då blir det kärvt med rekommendationer. Det är normalt enligt tillverkaren och inget fel, i princip oavsett vad som sker. Det är väl sin sak om det tas lite ansvar.

Ändå säljs det bra många bilar från VAG. Passaten också. Fyfan vad tråkig. Om man lägger 350000kr för att köpa ny Passat måste man ju vara dum i huvudet om man inte istället köper en bättre utrustad A6 som kanske gått 500mil för billigare peng. Sen kanske det sitter samma skit i dem men jösses vilken skillnad i tråkighet.

http://www.vibilagare.se/nyheter/topplista-september-2013-mest-registrerade-bilarna
 
Har haft det tvivelaktiga nöjet att köra Peugeot 508sw. Näääj, vilket bullrande, gnisslande mög med träbänkar.
 
Har haft det tvivelaktiga nöjet att köra Peugeot 508sw. Näääj, vilket bullrande, gnisslande mög med träbänkar.

Jaså det är skit ja? Annars är de rätt snygga. Peugeout har ju lyckats hyfsat med designen de senare åren men som vanligt med franska bilar blir man grymt besviken.
 
Inte alls rolig i komfort.

Amullo, är det standardavtalet vad gäller bränsle med? Dvs du tankar och för sen mastodontsumman 6kr/mil för dieseln? Det kallas ibland förmånsbil, men det verkar mest vara förmån för leasingbolag och bilföretag :gnissla
 
Jo, det är 6kr för diesel och 9 för alla andra bränslen.
Försökte proppsa in nya Mitsubishi Outlander Plug-in hybrid (förmån under 1000:-), men då den gick loss på ~450.000 så blev det ett fett nej.
 
Det här är en sådan grej man drar sig för att skriva, för "ingen" kommer tro på en:
Under åren 2004-2005 hade jag tre kompisar eller kollegor som hade 2,0 T Spark motorn. Alla tre fick totalt motorhaveri.

Sköter man oljenivå och de sänkta kamremsintervallerna anses twin spark motorn driftsäker. Jag känner också en som råkade ut för ett haveri på sin Alfa 166 med just twin spark motorn. Motorn hade körts på låg oljenivå vid något tillfälle. De motorer som sitter i dagens Alfa är inte samma som satt t om GTV, GT, 147, 156, 166 generationen. Hur driftsäkra de är har jag dålig koll på. Det kanske någon annan kan svara på.

Amullo varför hatar din kollega Alltrack?
 
Subaru's diesel har ju haft lite tillförlitlighetsproblem. Å andra sidan kanske just som tjänstebil som man ska ha en sådan så man själv slipper stå för eventuella renoveringar.
Fast det var bara första serien motorer dom hade problem med. Som jag förstod det var det en felprogrammerad robot i monteringskedjan som hade fått för sig att det var smart att limma igen en oljekanal till ett av lagren (minns inte om det var ett ramlager eller ett vevlager), vilket ju förstås innebar att det skar å det bestämdaste efter runt 5-10k mil. Dock upptäcktes det rätt fort och åtgärdades på nästa serie.

Ska man ha en riktigt bekväm bil ska man väl köpa sig en Citroën, i synnerhet om man inte behöver bry sig om tillförlitlighet, reparationer, service, reservdelskostnader osv själv. Dom flesta som har tittat under huven på en cittra nån gång kommer fram till att det nog är en del av konstruktörerna som tar en tur till grannlandet Holland då och då, för den som ritat ihop en del av deras lösningar har nog varit höga som hus.. "Jag vet, generatorn får inte plats på samma sida som remskivan, så vi sätter den på växellådssidan och drar remmen via 4 90-graders böjar i remhjul över till andra sidan motorn. There, fixed it."

Har i ärlighetens namn aldrig sett det sistnämnda i verkligheten eller ens på bild, bara hört talas om det..
 
Fattar inte aversionen mot VAG. Vet ni inte hur man sköter och underhåller bilar?

Första passaten. 170hk 4wd dsg. Bodde på verkstaden, mest för skitfel så som stereon som byttes tre ggr. Spolare lysen, ac funka inte som från ny, lådan smällde som fn mm. Minns inte allt men varannan månad på verkstad. 9800mil 1,5år hade jag den bilen.
Nu med min "nya" sharan så är det turbobyte efter 2000mil. Strulat med effekten sedan 1000mil. Men VW vill inte byta turbo utan felkod på 2000mil. Hur kan jag servat bilen bättre?
Kollegans gas passat byttes låda i vid 2k mil och igen vid 4k. Sen bytte han bil.
Många tjänstebilspassater har bytts innan 3 år för företagen inte har råd att ha bilen boendes på verkstaden.

BMW 320GT xdrive går in på 7,5BB.
A4 4wd
V60 4wd d5
XC60 D4
V70
Merca C200/220
Prata med säljare, dom vill sälja tjänstebilar och prutar gärna massor. 10-15% rabbat får man plus lite extra lull lull utan problem på tjänstebilar.
 
Första passaten. 170hk 4wd dsg. Bodde på verkstaden, mest för skitfel så som stereon som byttes tre ggr. Spolare lysen, ac funka inte som från ny, lådan smällde som fn mm. Minns inte allt men varannan månad på verkstad. 9800mil 1,5år hade jag den bilen.
Nu med min "nya" sharan så är det turbobyte efter 2000mil. Strulat med effekten sedan 1000mil. Men VW vill inte byta turbo utan felkod på 2000mil. Hur kan jag servat bilen bättre?
Kollegans gas passat byttes låda i vid 2k mil och igen vid 4k. Sen bytte han bil.
Många tjänstebilspassater har bytts innan 3 år för företagen inte har råd att ha bilen boendes på verkstaden.

Jag antar jag ska känna mig lyckligt lottad med 22.000 problemfria mil med mina Audi A6:or...
 
Du har redan erfarenhet av BMW så jag behöver inte skriva mer än att jag lägger min röst på 120d :) resten är för de som inte ägt eller kört BMW en längre tid så har förståelse för deras sämre val.
 
Jag skulle nog snegla på något från Alfa jag med om det handlade om en ren tjänstebil, där man inte behöver oroa sig för andrahandsvärde och underhåll...mest för att testa märket, ingen rök utan eld...men de bygger läckra bilar.

Men jag anar att det är lite som med duccar, det är mycket snack av haters..

Det är inte "snack från haters".
Både Alfa och Ducati har levererat skit utan att bry sig.
Nu är de mycket bättre, men ryktet finns kvar.

Konstigt nog lyckades Audi skaffa sig gott rykte väldigt snabbt på åttiotalet, trots att de varit skit länge.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top