Titthålsoperation och läketid

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Fick operation i Måndagsmorse och nu idag på morgonen så vaknar jag upp utan minsta smärta och känner bara en svullnad. Men jag kan stödja på foten och "gå" lite snett. Men vill fråga om jag ändå inte ska belasta foten? De gick in på ovansidan och rensade ur ett problematiskt område från rester (ben och andra saker).

Ska man ändå ta piller för att hindra inflamationer i ärren?

Förövrigt var det riktigt konstigt att medans man preparerades för operation... helt plötsligt vakna på ett annat ställe och fortfarande vänta på operation men sedan upptäcka att foten är lindad och redan opererad på. Jag låg o skrattade ett tag för det... var så roligt. Tänk vad de har kunnat gjort med mig utan att jag vetat. De sa att jag stretade emot när jag skulle flyttas från ena bädden till andra. Typ hoppas tillbaka hela tiden. hehe :3freak

Skulle tro att du kan börja använda lille fossingen så fort det känns bra.... Lite inflammationshämmande pills bara så e de nog grönt.

Jag gjorde samma sak fast me knät, tog ut menisk o så men jag började lira hockey igen redan efter 3-4 dagar efter ingreppet, lite såröm o svullen var jag men annars var det hur lurre som helst!!
Se till o hålla ingångshålen rena o fina bara så ska du c de löser sig!!

Jag kunde ta bort bandagen efter 2-3 dagar oxå. Men hur är det med det underliggande bandaget som ligger över ingångshålen och områdena? När ska detta bort och om jag tar bort lindan... vad ska jag göra för att göra rätt? ja om du förstår. Tar ju bort lindan, stannar det andra kvar? Det är väl tejpat bara.

Du ska nog ge foten nårra dar o läka lite, och inte belasta för mycket gissar jag (som inte kan ett jutta om läkekonst).

Gott att det gick bra iaf! Lycka till dewd.

Swedie skrev:
Jag kunde ta bort bandagen efter 2-3 dagar oxå. Men hur är det med det underliggande bandaget som ligger över ingångshålen och områdena? När ska detta bort och om jag tar bort lindan... vad ska jag göra för att göra rätt? ja om du förstår. Tar ju bort lindan, stannar det andra kvar? Det är väl tejpat bara.

Det som ligger under är bara varliga sår men dock lite djupare.. Du kan ju kika in och se om det geggar och så göra rent och byta förband, men låt det sitta så länge som möjligt om det ser bra ut.

Last edited:
juha01 skrev:
Det som ligger under är bara varliga sår men dock lite djupare.. Du kan ju kika in och se om det geggar och så göra rent och byta förband, men låt det sitta så länge som möjligt om det ser bra ut.

Edit: Det du kan få i såret är en infektion, och då hjälper inga piller, men du är ju en frisk pöjk för övrigt så detta ska nog gå bra.
Vad ska jag tvätta med? Vatten och hushållspapper? jag har inga nya kompresser eller någe sådant. Kan det som sitter på återanvändas? Det borde väl vara gjort som så att det inte ska klibba fast i såren.

Förövrigt, går det bra att tugga Panodil o liknande som inflamationshämmande?

Swedie skrev:
Vad ska jag tvätta med? Vatten och hushållspapper? jag har inga nya kompresser eller någe sådant. Kan det som sitter på återanvändas? Det borde väl vara gjort som så att det inte ska klibba fast i såren.

Nej du ska inte tvätta. Om det är snitt du har fått. Låt förbanden sitta på sålänge som möjligt. Undvik vatten på såren. När du duschar.

Nej du ska tugga alvedon. Pandoil och iprem har nå ämne som inte är bra för läkning av sår.

Det sa dom till mig när jag operara benet. 30stygn.

Jag hade på förband tills dom tog bort stygnen och vattentätt förband så inge vatten kom in när man duscha.

Swedie skrev:

Vet inte riktigt hur dina sår är "inpackade" men jag slet bort det yttre bandaget och under det var såren "inplastade" om du tänker dig.....(låter lite weird kanske) den plasten fick jag tydligen inte ta bort på 2 veckor så det inte skulle komma in vätska utifrån för då kunde knäleden "ruttna" :3freak innifrån....
Men om du inte har ett såkallat inplastat sår så finns heller inte den risken, det hade läkarna sagt åt dig.... För dom har inte sagt nåt om när du duschar eller nåt va??
Tvätta dock ej såren med typ alsolsprit för då läker de aldrig, badda med koksaltlösning som finns på apoteket så ska du se att du e home free!!
Ne se till o håll såren rena o fina och så kan du ju undvika maratonloppen nu i början så tror jag det löser sig kanon!!

Du ska inte göra något med foten ju
Det yttre förbandet kunde tas bort om några dagar,
tejpen som sitter över stygnen ska sitta kvar tills du ska ner till vårdcentralen

lyssna på din hemmafru nu :hihi

Swedie skrev:

Fick du ingen tid för återbesök hos nån syster eller nåt?? Jag tycker att du kan låta det sitta på utan att pilla på det om det inte är några problem.

När du kommer till nån som ska titta på det ska du passa på att tigga med dig lite fina prylar: Det finns ett slags självhäftande plast som bara är nån hundradel tjockt som andas men är vattetätt! Man lägger kompresser på såren och sen klipper man ut en schysst bit av plasten som man tejpar över skiten med. Blir grymbra och sitter på länge!

Panodilen kan du knapra utan problem! Är du frisk och du inte tryckt in en skitig träpåk i foten så går nog detta finfint. Vad har dom gjort då? Bara titthålsärr eller andra också?

Det är ju asläskigt, "När du vaknar kommer du undra när dom ska børja skära."
Så vaknar man som en sten och tror det :ätapiller

Dom brukar ju ivf säga att man ska ¨ta upp sina piller, jag har inte gjort det...
Fick ju inte køra bil då :hej

Kommer linda av bandaget ikväll o se över foten. Jag går, men tar det såklart väldigt lugnt. Kul att det börjat läka så fort. Hade smärta bara lite direkt efter operationen. Men ett sköning till piller tog bort allting väldigt fort. hehe

Jag hoppas så innerligen att foten kommer bli bra efter detta. Deprimerande att ha en fot som inte fungerar hela tiden.

Swedie skrev:
Hade smärta bara lite direkt efter operationen. Men ett sköning till piller tog bort allting väldigt fort. hehe

Det är därför du ska ta det lugnt! Antingen kraprar du smärtsrillande och sitter i soffan, eller så knallar du omkring och känner gränserna och ger fan i pillren! Det tar tid innan kroppens vävnader blir starka igen och det är lätt att sabba till läkningen.

Det är som att sätta på sig öronproppar nä motorn börjar låta illa...

Swedie skrev:

Sövde de dig direkt när du kom till sjukan eller? Alla dessa frågor har du väll läkaren till. :va

\Masonit

Aningen snurrigt när jag var där med förseningar och för mycket piller o grejer =)
De skulle även ringa dagen efter, men det blev aldrig av.

Alicia skrev:
Du ska inte göra något med foten ju
Det yttre förbandet kunde tas bort om några dagar,
tejpen som sitter över stygnen ska sitta kvar tills du ska ner till vårdcentralen

lyssna på din hemmafru nu :hihi

Hoho, lugnande att någon i hushållet har koll! Fantastiskt vilka extrafunktioner de där fagra varelserna kommer med nuförtiden, eller hur? Jag har upptäckt att de har reda på de underligaste saker, som var jag har (för)lagt mina verktyg, kaffekoppar och böcker... :tummenupp

ft skrev:
Hoho, lugnande att någon i hushållet har koll! Fantastiskt vilka extrafunktioner de där fagra varelserna kommer med nuförtiden, eller hur? Jag har upptäckt att de har reda på de underligaste saker, som var jag har (för)lagt mina verktyg, kaffekoppar och böcker... :tummenupp

Tänk om ni inte skulle ha oss...
Vad illa det skulle gå då

Swedie skrev:
Aningen snurrigt när jag var där med förseningar och för mycket piller o grejer =)

Har du fått nga tabletter utskrivna på recept, vilka i så fall.

Du skattade sannolikt på grund av "morfinen" du fick när du sövdes :D Jösses vad man kan säga/göra massa roligt på uppvaket, själv drog jag i en massa slanger o ringde på syster hela tiden..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT