Titta hit alla mekgudar!

prankster_76

Den som väntar....
Gick med
19 Jul 2006
Hoj
Såld...
Har varit lite driftig idag och kollat in varför min hoj inte frikopplar fullt ut trots att jag bytte lameller för ett tag sen. Har beställt nya stålplattor och kollade om de gamla var skeva och alla utom en var aningen sneda. Frågan är om hacken i den bifogade kopplingskorgen är stora nog att ställa till bekymmer? Kan man i så fall slipa ner dem lite (de är inte så djupa likt bilden visar) Man får hoppas att det räcker att byta stålplattorna i alla fall för denna gång.... Tacsam för svar:yoparty

Bifogat

• koppling2.jpg
    koppling2.jpg
    105.6 KB · Visningar: 228
prankster_76 skrev:
2430951 Har varit lite driftig idag och kollat in varför min hoj inte frikopplar fullt ut trots att jag bytte lameller för ett tag sen. Har beställt nya stålplattor och kollade om de gamla var skeva och alla utom en var aningen sneda. Frågan är om hacken i den bifogade kopplingskorgen är stora nog att ställa till bekymmer? Kan man i så fall slipa ner dem lite (de är inte så djupa likt bilden visar) Man får hoppas att det räcker att byta stålplattorna i alla fall för denna gång.... Tacsam för svar:yoparty

Jacken ser inte så farliga ut. Jag har kört med sämre korg utan att ha problem. Prova att byt motorolja till ett annat fabrikat och se till så att kopplingsviren är rätt justerad.

Ser ju nästan ny ut :)
Tror knappast det är korgen som ger dig problemen

Man kan slipa ner jacken men man får tänka på att den kommer att slitas fortare om man gör det. I det här fallet är det ju inga problem dock.
Jag skulle ta en fil och köra ner jacken lite (väldigt lite) för säkerhets skull

Är korgen mkt sliten och pissdyr kan man lägga på lite material med en svets och slipa till

det ser bra ut. kolla vajer och ev byt olja. vilken olja kör du på?

Kungen skrev:
2430974 det ser bra ut. kolla vajer och ev byt olja. vilken olja kör du på?

Kör på castrol gps 10/40, borde väl duga eller? Har provat justera vajern men det briver på hela tiden ändå. Ska hojen driva när man vickar upp den på stödet och släpper upp? Min driver hela tiden trots max indragen koppling...

Last edited:
Nackdelen med att "fila" är att antingen om det blir snett eller om man råkar ta lite för mycket så får du inte anläggningsyta på alla flärpar på lamellerna.

Det som händer då är spruckna lameller. Har hänt mig 2 gånger på cross och 1 gång på landsväg. Det är inte kul att rengöra alu spån!

prankster_76 skrev:
2431004 Kör på castrol gps 10/40, borde väl duga eller? Har provat justera vajern men det briver på hela tiden ändå. Ska hojen driva när man vickar upp den på stödet och släpper upp? Min driver hela tiden trots max indragen koppling...

Driver gör det, men man ska kunna stoppa hjulet med en hand på däcket när kopplingen är anlagd...

Att dina skivor var sneda är nog med största sannolikhet roten till problemet, det behövs inte många tiondelar för att det inte ska koppla ur ordentligt.

Kika på centrumhylsan till kopplingskorgen, om nu sådan finns. Har du en verkstadshandbok så ska den exakta längden på den stå där. Mät upp den, för de slits också och kan behöva bytas ibland. Är den "för kort" blir det väldigt svårt att få kopplingen att slira ö.ht

Mr Edholm skrev:
2431028 Driver gör det, men man ska kunna stoppa hjulet med en hand på däcket när kopplingen är anlagd...

Att dina skivor var sneda är nog med största sannolikhet roten till problemet, det behövs inte många tiondelar för att det inte ska koppla ur ordentligt.

Kika på centrumhylsan till kopplingskorgen, om nu sådan finns. Har du en verkstadshandbok så ska den exakta längden på den stå där. Mät upp den, för de slits också och kan behöva bytas ibland. Är den "för kort" blir det väldigt svårt att få kopplingen att slira ö.ht

Tack för alla svar! Förhoppningsvis försvinner problemen till veckan när jag får de nya stålringarna. :)

Som sagt den ser inte så illa ut.
Här bilder från en GT750 jag renoverade, där
var det lite mer problem med att kopplingen drog.

Bifogat

• hack1.jpg
    hack1.jpg
    16 KB · Visningar: 55
  • hack2.jpg
    hack2.jpg
    14.9 KB · Visningar: 47
  • hack3.jpg
    hack3.jpg
    27.2 KB · Visningar: 51
kolla över alla fjädrar och kopplingsbultar/muttrar. om en eller flera trycker mer/mindre så blir det ojämn slityta. kolla även över tryckplattan om den har slitits jämt. om den är nicasilbehandlad så kan man lätt se om den har slitits ojämt genom att det uppstått som "vågor" på en del ställen.

mvh Jocke

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...