titanventiler / stålventiler KTM 2003

nait

Pedantputsaren
Gick med
13 Oct 2005
Hoj
KTM 450 EXC -03
Hej

Jag läste någonstans, (hittar tyvärr inte igen) att ktm från 03
hade titanventiler och att dom var dåliga.
Många bytte hela toppen till 04ans, endel bytte bara till vanliga
stålventiler då toppen fortfarande var fin.

Vilka modeller gällde detta? SX? EXC? kubik?

Titanventiler är inte dåliga, de har bara ett kortare serviceintervall jämför med andra material. Med lätta titanventiler kan du har aggressivare kamaxel och/eller högre varvtal än rostfria innan man får ventilstuds. Titan slits fortare än ventiler gjorda av inconel eller annan rostfri legering. Bara som en parantes...

det stämmer

Jo, det stämmer, den infon hittade jag.
ursäkta om jag skrev att dom var dåliga. Vad jag menade var att dom
inte funkade så vidare just i detta fall.

klurar fortfarande.. och försöker hitta nån KTM info :/

Det var bara 450 SX som hade titanventiler 2003. Jag har för mig att de köpte två sorters titanventiler, en omgång ryska och en omgång amerikanska. Till mångas förvåning var det dock de amerikanska som var de som gick sönder. Problemet var att ventilen gick av och ramlade ned i cylindern där den naturligtvis inte har att göra. Detta gav naturligtvis hyfsat svåra skador som följd. De jag har hört om som har råkat ut för det har dock oftast fått motorn renoverad på goodwill från KTM.

Jag vet inte heller om man till -04 satte stålventiler även i 450 SX men det är väl inte otroligt med tanke på hur det gick med -03:orna.

tack

tack då vet jag, nu känner jag mig lugn inför 60 timmars serivcen. som är strax...
Fick inte ventilerna att sluta ticka vid 30tim serivce. även fast jag har KTM bladmåts sats. Låser vevpartiet och justerar 015 går inte in, och 0.10 går emellan. 012 kan man dra igenom med en tight kännsla. så jag tror att jag har gjort rätt, ändå tickar den. (det är inte kedjan eller axial spelet som tickar)

tack iaf

Jag har för mig att KTM i ett servicemeddelande ändrade måtten för ventilspelet där kring -03 modellerna men jag vet inte om det bara var SX eller om det var EXC också. Så kolla att du använder det nya måttet.

Generellt gäller väl i och för sig att det är bättre att det låter lite om motorn än att den är helt tyst. Är den helt tyst är risken att du ställt ventilerna för tight och det kan få ganska otrevliga följder.

Att den lever om är ingen fara, att den inte vill starta utan att pumpa gas samtidigt som man kickar är ett dåligt tecken.

När ventilspelet alltid är för tajt när du justerar så är det dags att börja byta ventiler. På min CRF tog det mellan 150 och 170 timmar innan jag behövde byta insugsventilerna (som är i titan), och då behövde avgas-sätena göras om också. Håller man koll på ventilspelet så är det ingen större fara att köra med titanventiler.

jodå:)

Jo, jag har rätt spel 0.12 in/ut

Det gick att få igenom 0.10 före justeringen iaf, så det hade inte minskat drastiskt iaf.

Hur kan man märka innan man bränner sönder ventilsäten och ventiler?

nait skrev:
2386874 Jo, jag har rätt spel 0.12 in/ut

Det gick att få igenom 0.10 före justeringen iaf, så det hade inte minskat drastiskt iaf.

Hur kan man märka innan man bränner sönder ventilsäten och ventiler?
Oftast är den grinig att starta, att man behöver ge lite gas.

Kollar man efter intervallerna så är det ingen fara dock.

ok

Den startar lätt
kallstart alltid med startern/choke startar då mycket lätt
varmstart utan starter/choke startar den också lätt
lätt att kicka då den är varm också.
kall är det lite svårare, men det är bristande teknik :P hehe

Om du bara ställer ventilerna på rätt sätt så är det nog ingen fara på din hoj för att bränna ventilerna vid det här laget. Om jag minns rätt så är det när hojen är ny som ventilspelet kan minska lite mellan justeringarna vilket kan få till följd att man bränner en ventil. Det är dock inte så vanligt.

Olof Eriksson skrev:
2383254 Att den lever om är ingen fara, att den inte vill starta utan att pumpa gas samtidigt som man kickar är ett dåligt tecken.

När ventilspelet alltid är för tajt när du justerar så är det dags att börja byta ventiler. På min CRF tog det mellan 150 och 170 timmar innan jag behövde byta insugsventilerna (som är i titan), och då behövde avgas-sätena göras om också. Håller man koll på ventilspelet så är det ingen större fara att köra med titanventiler.
vad är det för fel om man måste ge lite gas för att den ska starta?
sorry för ot

Snowman89 skrev:
2392140 vad är det för fel om man måste ge lite gas för att den ska starta?
sorry för ot
För mig har det alltid varit för att ventilspelet är fel men det kan vara hur förgasaren är inställd också

serva gasaren

Hojjen hade gått 25 timmar då jag köpte den.
Inte en skruv var rörd, av vad jag fick veta. Vilket verkar stämma bra.
Gjorde första ventiljusteringen vid 30 timmar. Senaste justeringen vid 60 timmar.

Den knallar rätt fint när man släpper gasen efter att ha kört hårt.
kanske bör ta en titt på gasaren.

ahh, nu lämar vi dethära, det börjar bli väldigt OT

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!