Titanskruv

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Tjena alla

Jag söker titanskruv.

Inte vilken som helst, och jag har hittat några firmor i sverige som säljer alternativt importerar. Men ingen av de jag hittat är tillräckligt kompetenta eller rättare, breda i sina respektive sortimenten, så därför undrar jag: Finns det någon titanguru här som vet/kan hjälpa mig hitta alternativt ge förslag på andra lösningar?

Jag söker vevstaksbult i titan.

Detta måste ju bara finnas. Fingängade M7 aternativt i tum.

Är det öht lämpligt med titan i vevstaksbultarna? Håller det?
Eller är det för sprött och ger sig?
I vilket fall som helst vore det en vettig och välkommen viktbesparing.
Jag har lättat och polerat ett set originalstakar, men jag var snäll så viktbesparingen var minimal, dock blev de bra. Nu är de röntgade, och magnafluxade, så då återstår bara fräscha vevstaksbult.

Vissa stakar (Pankl ti stakar) har bult i titan, ja.. Får dras enbart 3 gånger, dras ej med moment, man mäter sträckningen istället.. Dessutom skär dom jävligt lätt i gängan..

Kör med orginalbult.. tror det blir svårt att hitta något med rätt hållfasthet..
Titan finns i en jämrans massa kvalitéer nämligen

Vettig viktbesparing tror jag inte det är, bättre att ev lätta veven

/B

Dr.Bike skrev:
Tjena alla

Jag söker titanskruv.

Inte vilken som helst, och jag har hittat några firmor i sverige som säljer alternativt importerar. Men ingen av de jag hittat är tillräckligt kompetenta eller rättare, breda i sina respektive sortimenten, så därför undrar jag: Finns det någon titanguru här som vet/kan hjälpa mig hitta alternativt ge förslag på andra lösningar?

Jag söker vevstaksbult i titan.

Detta måste ju bara finnas. Fingängade M7 aternativt i tum.

Är det öht lämpligt med titan i vevstaksbultarna? Håller det?
Eller är det för sprött och ger sig?
I vilket fall som helst vore det en vettig och välkommen viktbesparing.
Jag har lättat och polerat ett set originalstakar, men jag var snäll så viktbesparingen var minimal, dock blev de bra. Nu är de röntgade, och magnafluxade, så då återstår bara fräscha vevstaksbult.
Vet ej om det det är till nån hjälp,men jag har använt vevstaksbultar av ett amerikanskt märke som heter ARPM,men det var inte titan,fast lättare o starkare än orginal.

Inte om man säger det på ditt vis Anders! :hihi

Jag kollar, och tackar er alla för fina och insiktsfulla tips!!

Har smidda alustakar oxå som jag behöver bult till då deras originalbultar är för glappa igängorna och på en del dragracemotorer har muttrar vandrat rakt över gängan...
*ryser* :död

Så ja, jag behöver lite olika dimensjonger och modeller.
Har SPS någon agent här i Svedala? (så slipper man kanske frakt och tull från amerikatt)

andersbrink skrev:
SPS's "gamla vanliga" multiphase-bultar är nästan dubbelt så starka som deras titanlegerade. Finns det någon anledning till att använda den mycket svagare bulten?

http://www.spstech.com/aero/tech_support/pptdir//SPS-M-761_Titanium_Alloy.pdf

Last edited:
Titan är en lömsk matrial som bara helt plötsligt går sönder, utan förvarning. Därför är Titan inte tillåtet i bärande Chassi delar. Hjulaxlar osv.

Ok, tack för det!
Jag går nog loss på den adress Anders skickade, men tar gärna emot tips på var/vem som har bra vestaksbult i Sthlmsområdet.

Mats757 skrev:
Titan är en lömsk matrial som bara helt plötsligt går sönder, utan förvarning. Därför är Titan inte tillåtet i bärande Chassi delar. Hjulaxlar osv.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back