Titan el-motorcykel, kan det va något o pendla med?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Såg denna skapelse på blocket och försökte googla fram lite mer info, bilder, filmer osv men utan resultat. Någon som vet vad detta är?

Importören heter Megagroup och ger inget vidare intryck när man spanar in hemsidan. Då deras fyrhjulingar också heter Titan kan man misstänka att märket är deras eget och att dom brandar produkter som dom köper in från olika asiatiska tillverkare.

El-motorcykeln är mer eller mindre en kopia av Honda MSX125 (fast med eldrift) och uppges klara 90km/h med en aktionsradie på upp till 80km per laddning. Anledningen till att jag blev intresserad av denna är att jag pendlar 5 mil om dagen på 50- och 80-vägar, med en elmotorcykel skulle mina resekostnader sjunka drastiskt under sommarhalvåret. Laddar gör man så klart på jobbet och försäkringen lär inte kosta många kronor. För folk i storstäderna måste den ju vara perfekt.

Någon som har mer info om denna modifierade brödrost?

http://www.blocket.se/vastmanland/Titan_EL_MC_FOR_A_KORT_90_KM_H_VIT_65365034.htm?ca=5&w=3

5298902335.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
"Mer eller mindre en kopia" riskerar att betyda "close - but no cigar" när det kommer till reservdelar. I det här fallet ser det till stor del ut att vara designen på plasten som har kopierats.

T.ex. så ser svingen och bakbromsen annorlunda ut mot MSX125, så bland annat bromsbelägger kommer nog vara annorlunda. Hur håller importören med reservdelar? Finns det mesta tillgängligt, eller blir det en månads leveranstid från Kina för varenda skruv man behöver?


Edit: Bakhjulet ser förresten ganska klumpigt ut, har den motorn inbyggd där? Hur blir i så fall köregenskaperna med så relativt hög ofjädrad roterande massa?
 
Last edited:

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Kan vara värt att kolla upp beräknad livslängd på batteriet också. Ofta är det inte tillräckligt bra för bli ekonomiskt fördelaktigt och det är som regel dyrt att byta ut. Vad är det för prislapp på ekipaget?
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Nej, inte att pendla med.

Min turkiska är dålig, men några 90 km/tim är det bara att glömma.

Tillverkaren skriver att maxhastighet 60 km/tim, med tanke på att motor enligt uppgift är på 3 kW så är det soliga dagar, nedförsbacke som du lär uppnå dessa hastigheter.

20Ah 72 V batteri lär räcka till max 3 mil om du är försiktig med gasen. Det framgår inte ifall batterierna är lithium eller bly, är det sistnämnda lär du ha räckvidd på 1,5 mil och ska byta ut dessa efter ca 300 cykler.

https://translate.google.com/transl...a-taksitle-224362586/detay&edit-text=&act=url


http://www.sahibinden.com/listing/v...e-yuki-sportsman-vale-motoda-249637836/detail
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hur mycket effekt är det i en sådan? Låter otroligt att motorn skulle få platas i den lilla bakfälgen och ändå prestera 90 km/h.

En 1000W motor till cykelhjul är relativt stor och det måste ändå vara 5-7kW i en sådan eller?


En vanlig trampcykel fatbike med tvåhjulsdrift 1+1kW kanske är ett nog så bra alternativ, rullar på i 55km/h enligt dom som vet. Nav och batteri köper man löst. Eller så lättar och konverterar man en billig hoj själv som ett vinterprojekt. http://www.goldenmotor.com/
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det finns folk som köpt sig Kinamotorcyklar för 3000 spänn och känt sig redigt lurade på affären.
Undrar hur blåst man känner sig när man köpt en elektriskt depåmoppe från en okänd tillverkare för 30 lök?
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Nej, inte att pendla med.

Min turkiska är dålig, men några 90 km/tim är det bara att glömma.

Tillverkaren skriver att maxhastighet 60 km/tim, med tanke på att motor enligt uppgift är på 3 kW så är det soliga dagar, nedförsbacke som du lär uppnå dessa hastigheter.

20Ah 72 V batteri lär räcka till max 3 mil om du är försiktig med gasen. Det framgår inte ifall batterierna är lithium eller bly, är det sistnämnda lär du ha räckvidd på 1,5 mil och ska byta ut dessa efter ca 300 cykler.

https://translate.google.com/transl...a-taksitle-224362586/detay&edit-text=&act=url


http://www.sahibinden.com/listing/v...e-yuki-sportsman-vale-motoda-249637836/detail

Se där, visste väll att det fanns dom som var bättre på google :tummenupp

Fullt medveten om alla om och men när det gäller okända märken och tveksamma importörer, lägger man dessutom till batteridrift som är en relativt ny och framförallt dyr teknik så blir det ännu vanskligare.

Med tanke på importörens minst sagt optimistiska uppgifter jämfört med tillverkaren så kan man ju stryka denna.
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Köp en Cykel? BH Bikes Nitro serien eller Specialized Turbo S exempelvis

Visst det går bara 45 men jävlar vilken fartkänsla på en cykel :yoparty

Bellig försäkring osv.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hur mycket effekt är det i en sådan? Låter otroligt att motorn skulle få platas i den lilla bakfälgen och ändå prestera 90 km/h.

En 1000W motor till cykelhjul är relativt stor och det måste ändå vara 5-7kW i en sådan eller?


En vanlig trampcykel fatbike med tvåhjulsdrift 1+1kW kanske är ett nog så bra alternativ, rullar på i 55km/h enligt dom som vet. Nav och batteri köper man löst. Eller så lättar och konverterar man en billig hoj själv som ett vinterprojekt. http://www.goldenmotor.com/

Det går nog att klämma in en navmotor i ett MC hjul som presterar så att du får 90 km/h i toppfart men kylningen kommer att vara ett litet problem. Räckvidden i den hastigheten blir ju också ett problem då energiåtgången ökar väldigt fort med ökad hastighet.

En gammaldags moppe med 1Kw motor gjorde ju utan större problem 40 på rakan. 45 med lite drevning och allt annat orört. Om man då läser specen som var översatt med Google translate ovan så säger den ju 3 Kw och det skulle förvåna mig om den då gör med än kanske 60 i bästa fall vilket också nämns i den översatta specen. Dvs 90 är kraftigt optimistiskt för att inte säga ren lögn..
Dessutom tolkade jag det som att det är en motor specad till 2500 watt som man klämmer ur 3 kW ur och då skulle åtminstone jag börja fundera över tillförlitligheten då värmeutvecklingen i navmotorer snabbt blir problematisk när man försöker klämma ur mer effekt.
För att göra 90 km/h så skulle man behöva i storleksordningen 10 kW och det går nog att klämma ur men då blir det relativt dyra motorer. Man behöver också lite mer batterier för att få godtagbar räckvidd i den hastigheten och då blir det plötsligt svårt att producera så billigt.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Enda riktigt vettiga valet om man vill ha en elcykel med kräm i är väl en Stealth (www.stealthelectricbikes.se).
5.2kW i deras värsting ska tydligen ge en toppfart på 80 knyck, LiFePO4 batteri och laddtid på 2 timmar, får inte fram något om hur många cykler batteriet klarar eller vad ett nytt kostar.
Verkar vara jäkligt vassa hojar dock.
Enda tråkiga är väl priset på strax över 100 papp :rofl
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Enda riktigt vettiga valet om man vill ha en elcykel med kräm i är väl en Stealth (www.stealthelectricbikes.se).
5.2kW i deras värsting ska tydligen ge en toppfart på 80 knyck, LiFePO4 batteri och laddtid på 2 timmar, får inte fram något om hur många cykler batteriet klarar eller vad ett nytt kostar.
Verkar vara jäkligt vassa hojar dock.
Enda tråkiga är väl priset på strax över 100 papp :rofl
Eller ktm freeride E så får man en hoj och inte en cykel :7peta
Iofs så är väl inte en enduro/motard bäst att pendla med, men jäklar va roliga dom är!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Eller ktm freeride E så får man en hoj och inte en cykel :7peta
Iofs så är väl inte en enduro/motard bäst att pendla med, men jäklar va roliga dom är!
Går väl dra på vettiga däck på en KTM iaf.
Däcken på en Stealth lär slitas fortare än fan om man inte pendlar i 25km/h :fakta
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vill bara inflika att för samma pengar kan man få en ultrafet custom built cykel som, förutom att vara helt olaglig, går att köra i några timmar i typ sextio blås.

Jag tror, som de flesta, att den Titan inte toppar nittio:gnissla
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det går nog att klämma in en navmotor i ett MC hjul som presterar så att du får 90 km/h i toppfart men kylningen kommer att vara ett litet problem. Räckvidden i den hastigheten blir ju också ett problem då energiåtgången ökar väldigt fort med ökad hastighet.

En gammaldags moppe med 1Kw motor gjorde ju utan större problem 40 på rakan. 45 med lite drevning och allt annat orört. Om man då läser specen som var översatt med Google translate ovan så säger den ju 3 Kw och det skulle förvåna mig om den då gör med än kanske 60 i bästa fall vilket också nämns i den översatta specen. Dvs 90 är kraftigt optimistiskt för att inte säga ren lögn..
Dessutom tolkade jag det som att det är en motor specad till 2500 watt som man klämmer ur 3 kW ur och då skulle åtminstone jag börja fundera över tillförlitligheten då värmeutvecklingen i navmotorer snabbt blir problematisk när man försöker klämma ur mer effekt.
För att göra 90 km/h så skulle man behöva i storleksordningen 10 kW och det går nog att klämma ur men då blir det relativt dyra motorer. Man behöver också lite mer batterier för att få godtagbar räckvidd i den hastigheten och då blir det plötsligt svårt att producera så billigt.

Jag håller i princip med men tror du är något pessimistisk. Har sett elhojar på 10kW som toppar 110km/h. Jag gissar på att 90 knutar är görbart med ca 7kW men som du säger, det suger batteri. Och med tanke på priset på hojen är det säket ingen vidare kvalitet på elprylarna från början.

Jag hade satsat på en superolaglig fatbike med trampor och 42V
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Finns inget bolag som heter Megagroup AB. Bara en sån sak skulle få mig att avstå från affär.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Vill bara inflika att för samma pengar kan man få en ultrafet custom built cykel som, förutom att vara helt olaglig, går att köra i några timmar i typ sextio blås.

Jag tror, som de flesta, att den Titan inte toppar nittio:gnissla
Fast den är precis lika olaglig om den kan köras i 60 blås, gränsen går väl vid 25km/h?
Håller dock helt med om att priset är rätt skevt :fakta
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag håller i princip med men tror du är något pessimistisk. Har sett elhojar på 10kW som toppar 110km/h. Jag gissar på att 90 knutar är görbart med ca 7kW men som du säger, det suger batteri. Och med tanke på priset på hojen är det säket ingen vidare kvalitet på elprylarna från början.

Jag hade satsat på en superolaglig fatbike med trampor och 42V

Så kan det vara. Jag gjorde en snabb överslagsräkning i huvudet och tyckte det stämde rätt bra med förra grannens lättviktare med 11 kW som hon uppgav hade problem att komma över 100 i många lägen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast den är precis lika olaglig om den kan köras i 60 blås, gränsen går väl vid 25km/h?
Håller dock helt med om att priset är rätt skevt :fakta

Nja. Det beror ju på vad den är för något.

För att den skall få räknas som cykel så krävs att motorn är på max 250w och bara hjälper till om du själv trampar samt inte hjälper till i hastigheter över 25 km/h.

Går den utan att du trampar blir den genast moped och då blir det ju en klass 1 eller klass 2 beroende på vad den har för toppfart.

Går den fortare än att den räknas som moped så skall den ju räknas som motorcykel och då blir den ju besiktningspliktig samt att man måste ha MC kort för den.

Men det är klart. Tar du en förstärkt hojram och sätter på motorer så att den toppar 60 så blir det ju en motorcykel och det ska nog bra mycket till för att den skall uppfylla besiktningskraven för att typgodkännas som motorcykel. Vare sig bromsar eller hållfasthet i ramen lär som exempel vara tillräckligt för godkännande.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nja. Det beror ju på vad den är för något.

För att den skall få räknas som cykel så krävs att motorn är på max 250w och bara hjälper till om du själv trampar samt inte hjälper till i hastigheter över 25 km/h.

Går den utan att du trampar blir den genast moped och då blir det ju en klass 1 eller klass 2 beroende på vad den har för toppfart.

Går den fortare än att den räknas som moped så skall den ju räknas som motorcykel och då blir den ju besiktningspliktig samt att man måste ha MC kort för den.

Men det är klart. Tar du en förstärkt hojram och sätter på motorer så att den toppar 60 så blir det ju en motorcykel och det ska nog bra mycket till för att den skall uppfylla besiktningskraven för att typgodkännas som motorcykel. Vare sig bromsar eller hållfasthet i ramen lär som exempel vara tillräckligt för godkännande.

Nä, trampcykel är laglöst land. Där skiter jag i om det är 1,5kW och toppar 60. Man får göra som på när man var ung och körde moppe, en dold dödarswitch som man slog till när den lokala konstapeln ville provgasa lite med moppen. Fan vad svårstartat det var. Jag tror fö inte att medelålders fetton i lycra på trampcykel är snutens primära målgrupp oavsett hur snabb cykeln är.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top