Tisdagstur 14 Augusti

Finns en anledning till varför bakbromsen finns.
Optimal broms når man ju med 80% fram och 20% bak.
Att utesluta bakbromsen helt är nog ingen bra idé, men om man kan stå på bromspedalen utan att den låser hjulet måste det vara fel på bromsen oavsett hoj.
Att lära kroppen att inte använda bakbromsen gör ju bara bromssträckan längre - lär hellre kroppen att toucha bakbromsen alltid.

En tanke bara - till alla och inte bara till Putte.

Som sagt, jag sätter foten på bromsen och den tar tillräckligt för att göra hojen stabil. Känns säkrare också. Men jag har lite lite luft nånstans och kan inte få ut skitet...men om jag nu hade fått ut dé så skulle jag inte kunna trycka på bromsen mer för dé för att då hade dé definitivt låst sig för att jag känner att dé tar rejält när jag trycker ordentligt. Så jag é egentligen glad att luften é där haha :D

Att lära kroppen att inte använda bakbromsen gör ju bara bromssträckan längre - lär hellre kroppen att toucha bakbromsen alltid.

Nja. Jag håller inte med.
I en paniksituation är det sällan du bromsar dig ur situationen och det är enklare att bara koncentrera sig på frambromsen och släppa denna vid rätt tillfälle.
Motorbromsen får stå för de extra %en bak. Beroende på maskin är motrobromsen mer eller mindre användbar.
Har man en "för bra" bakbroms och låser upp vid paniksitiationen är du i mer problem än om du inte hade rört den.

Teoretiskt sätt (på bana kanske?) är kanske 80-20% rätt, men det är inte detsamma som att det är det bästa i trafiken.

Det är bara det jag menar - gör det enkelt, det är säkrare.

Finns en anledning till varför bakbromsen finns.
Optimal broms når man ju med 80% fram och 20% bak.
Att utesluta bakbromsen helt är nog ingen bra idé, men om man kan stå på bromspedalen utan att den låser hjulet måste det vara fel på bromsen oavsett hoj.

En tanke bara - till alla och inte bara till Putte.

Sluta tänk, dom siffrorna stämmer bra om man kör GLIDARE

får tacka för en trevlig runda..
inga avåkningar och lyckades faktiskt klara oss från att förlora folk, och faktikt hålla ihop gruppen hyffsat:tummenupp
syns nästa tisdag "med reservation för ändring" :D

Tjena på er alla! :hej

Efter några turer med er kändes det lämpligt att
få tummarna ur och registrera sig här!

Jag dyker varjefall upp imorgon!

så du kom på ett bra nick till slut, welcome to sporthoj:yoparty

Last edited:
En tisdagstur utan bilder e ingen tisdagstur

först ut e Boffen, som sadlat om till touring, då han ville ha sadelvärme & handtagsvärme samt justerbar & elmanövrerad vindskydd :D

Bifogat

• Boffen.JPG
    Boffen.JPG
    134.6 KB · Visningar: 78
Ni blev ett ganska bra gäng idag, eller?
Jag stog inne i huset och strök skjortor :mad: inför en ny arbetsvecka när ni åkte ur Båstad!

Jag blev inte ett dugg sugen på att åka båge...:huvet

Jag tänkte att jag skulle med. Men det tänkte inte bandet, vi skulle repa ikväll för ingen annan kunde nån annan dag. Fucking democracy. Jaja, skulle nån råka ha vägarna förbi Berlin den 7 - 8 september så kan ni ju titta förbi, http://www.rock-for-roots.de/

Det är vi som är Yggdrasil :tummenupp

Mötte er i Fleninge när jag var på väg till stan i en liten röd barchetta...

Riktigt jobbigt att jag inte kunde hänga på den här gången heller :huvet

Ja, det var en najs runda idag och mot alla tänkbara odds höll vi ihop gruppen hela rundan. Det var en högoddsare... :rolleyes:

På tal om glassen i Båstad som var något av det största jag ätit. Det är bara snack att man blir tjock av glass. Man blir smal av glass! :nicka

Glass håller ju runt -20 grader i temperatur. Kroppen håller runt 37. Tar man en tugga glass måste kroppen värma upp glassen 57 grader och det kräver energi. Vattnets specifika entalpi är 4,19 KJ/Kg grad celsius, det vill säga att det krävs 4,19 kilojoule för att värma upp ett kilo vatten en grad. Glassens specifika entalpi borde vara ganska likvärdig.

Varifrån kommer energin att värma upp all denna glass ifrån då? Jo, från kroppen såklart!
Och var får kroppen sin energi från? Jo, från det man äter!

Så, slutsatsen? Ät glass och bli smal! :banana

Mötte er i Fleninge när jag var på väg till stan i en liten röd barchetta...

Riktigt jobbigt att jag inte kunde hänga på den här gången heller :huvet

Jag såg dig. Vinkade till och med! :hej

Last edited:
Yes, det va en go runda idag.

wonderwisard, moget att photoshoppa in mig brevid det där loket :galen

Ja, det var en najs runda idag och mot alla tänkbara odds höll vi ihop gruppen hela rundan. Det var en högoddsare... :rolleyes:

På tal om glassen i Båstad som var något av det största jag ätit. Det är bara snack att man blir tjock av glass. Man blir smal av glass! :nicka

Glass håller ju runt -20 grader i temperatur. Kroppen håller runt 37. Tar man en tugga glass måste kroppen värma upp glassen 57 grader och det kräver energi. Vattnets specifika entalpi är 4,19 KJ/Kg grad celsius, det vill säga att det krävs 4,19 kilojoule för att värma upp ett kilo vatten en grad. Glassens specifika entalpi borde vara ganska likvärdig.

Gillar du biologi eller? :P
läckert ställ du hade förresten :tummenupp

Man kom förbi Mackedonkan iaf efter att ha lagat hojen under dagen samt satt på nya backspeglar som jag märkte att alla gillade :arsele

Jag stog inne i huset och strök skjortor :mad: inför en ny arbetsvecka när ni åkte ur Båstad!

Känns som 100 år sen nu.
Synd man inte kör glass längre va så man kan komma in på en fin kopp kaffe :tummenupp
Har stött på Båstadbuss här&där men du har inte suttit bakom ratten de gångerna.
Ses väl...

- bakbromsen gör sitt på en sporthoj med -

:hihi

Jag har tänkt flera gånger "glida" förbi och snacka lite skit. Men av någon anledning sväger jag alltid fel och hamnar någon annanstans...
:lol

Samma här :(
Vill gärna inte köra utan bakbroms, behövs som bäst inför plötsliga svängar. Men jag kommer förbi iaf på SV :tummenupp

Så mycket hoj som jag har kört så har jag bara använt bakbromsen på grusvägar o när man vill typ göra ett litet brekas med hojen. Annars använder inte jag bakbromsen iaf. Kollade på min förra hoj jag hade. efter 1400mil var skavningen kvar på bakskivan. Då använder man den inte mycket. Men jag tror iaf att du ska försöka o inte använda den så lite som du kan. kan man göra stoppis med hojen så har man ingen nytta av bakbromsen. Jag använder knappt bakbromsen när jag skjutsar heller.
Hur har de gått med hojen annars. börjat plocka ner den eller du kör sesongen ut typ eller?
:yoparty

Gillar du biologi eller? :P
läckert ställ du hade förresten :tummenupp

Nja, termodynamiken ligger snarare bland annat inom motorlärans ramar. Jag skulle kunna på ett VÄLDIGT teoretiskt sätt förklara var som händer inne i en motor vid gång.
Visste du tillexempel att en isentropisk kompression är det ideala men omöjliga att uppnå? :va

Tack! Kyckling på en raket... :tungan

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...