Tisdagsträning Knustorp 8/6...

Goodstuff skrev:
Det är ju inte så att en tvåtaktare helt saknar motorbroms. I inbromsningen till Torparn på Sviestad får jag ibland bakhjulssläpp vid nedväxlingen.

Nä det är klart att det finns lite motorbroms, men att den skulle skapa bakhjulsstuds känns lite otroligt...
Och bakhjulssläpp vid hårda inbromsningar beror nog mer på att bakhjulet går upp i luften vid inbromsningen än motorbromsen...
Jaja, får väl ta å prova lite vid nästa bankörning, vem vet, det kanske är fjädringen som e kass...

McFille skrev:
Nä det är klart att det finns lite motorbroms, men att den skulle skapa bakhjulsstuds känns lite otroligt...
Och bakhjulssläpp vid hårda inbromsningar beror nog mer på att bakhjulet går upp i luften vid inbromsningen än motorbromsen...
Jaja, får väl ta å prova lite vid nästa bankörning, vem vet, det kanske är fjädringen som e kass...

Det är ju såklart en kombination av en massa faktorer som gropig bana, mycket vikt frammåt, motorbroms, fjädringsinställning.

Be någon som är duktig på fjädring att titta på din hoj. Sedan är det bara att gasa, släpp och studs är ju racigt. ;)

Bennybåge skrev:
så slutade det för min del med supersport hojen.. :huvet
som tur är så funkar standard hojen fortfarande, så hinner vi inte mecka ihop supersportaren till falkenberg, så blir det standard på supersport racet också... :(
Ser inte roligt ut. Hur ser de andra kolvarna ut? Vet du vad orsaken var?
Vet för lite om ditt fall men det är inte ovanligt att supersporthojar är trimmade och iställde för racingbränsle. Det går att köra på vanlig macksoppa också men man förlorar några procent. Men vad som är värre är vad som händer inne i motorn. Det är inte alla som själv lyfter topppen och kollar med jämna intervall. Med macksoppa finns en stor risk för spikningar och det ger i sin tur problem med värme. Inte ovanligt börjar effekten att minska lite innan haveriet kommer.
Jag rekommenderar att använda racebränsle om man köper en supersporthoj eller att man släpper lite på komp och tändning.

Bennybåge skrev:
GÖTTTT!!!! :banana :fyllisar
Den e ihop igen!!! Tog en reserv motor och slängde över kitkammarna, koppling o litta annat.

Bra jobbat, men var nu rädd om denna motorn

Goodstuff skrev:
Det är ju såklart en kombination av en massa faktorer som gropig bana, mycket vikt frammåt, motorbroms, fjädringsinställning.

Be någon som är duktig på fjädring att titta på din hoj. Sedan är det bara att gasa, släpp och studs är ju racigt. ;)

Hehe, klart att det är rejsigt! Skall tuta å köra den 19:e, sen om det börjar bli FÖR mycket studs så e de väl dags att kolla över fjädringen...den är ju trots allt 7 år gammal... :7peta

Nordgren skrev:
Ser inte roligt ut. Hur ser de andra kolvarna ut? Vet du vad orsaken var?
Vet för lite om ditt fall men det är inte ovanligt att supersporthojar är trimmade och iställde för racingbränsle. Det går att köra på vanlig macksoppa också men man förlorar några procent. Men vad som är värre är vad som händer inne i motorn. Det är inte alla som själv lyfter topppen och kollar med jämna intervall. Med macksoppa finns en stor risk för spikningar och det ger i sin tur problem med värme. Inte ovanligt börjar effekten att minska lite innan haveriet kommer.
Jag rekommenderar att använda racebränsle om man köper en supersporthoj eller att man släpper lite på komp och tändning.

Bra jobbat, men var nu rädd om denna motorn

Ja, jag skall vara rädd om den... jag lovar... (det e dyrt o hålla på så här ju)

McFille skrev:
På tal om kvällsträningen...
Mitt bakhjul studsade som tusan vid inbromsningen efter lilla raken, innan 90 graderskurvan upp mot hårnålen. Vetta fan vad det berodde på, det studsade nämligen ingenting vid inbromsningen efter start & mål...kanske ojämnt underlag? :confused:
Någon som har någon idé vad det kan bero på?

Hade samma problem i tisdags på lilla bakrakan , bakhjulet studsade och det lät jättemysigt i växellådan . :3freak
Vet inte riktigt varför , trodde bara det var jag ...

Haha, jag kom på varför mitt bakhjul studsade när jag körde med B-E den 21:e!

Det var helt enkelt så att jag bromsade (ytterst lite, men ändå) med bakbromsen också under vissa inbromsningar! Jag har helt enkelt blivit så hjärntvättad under körskoletiden att jag använde bakbromsen utan att tänka på det... :näsblod

Så ja gav helt enkelt fan i bakbromsen och så kändes det hur bra som helst :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back