Tisdag vs torsdag, Brasilien visar vägen

Vad var bäst?

• Antal röstningar
    0

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
I förrgår fick man ju glädjande besked att det finns ställen på jorden där kriminalitet helt enkelt inte tolereras, jag tänker på Ekots rapportering om den förmodligen kommunistiska organisationen Human Rights Watch gnäll om att poliser röjer upp:

Polisen i storstäderna Rio de Janeiro och Sao Paulo i Brasilien anklagas av människorättsorganisationen Human Rights Watch för att rutinmässigt mörda människor som grips.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=3294968

Det kan man ju räkna ut med arslet att det är riktigt grova brottslingar som politikerna ser mellan fingrarna på om de råkar skjutas lite för mycket. Propaganda om poliser som dödar fattiga barn är illvilliga rykten spridna av exilchilenare från Skärholmen. I alla fall, nu kommer den här fåniga nyheten idag:

En 22-årig kvinna från Jönköping som åtalats för försök till knarksmuggling i Brasilien har fått en oväntad mild dom. Kvinnan döms till att läsa svenska klassiker av Selma Lagerlöf och Harry Martinson.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/kokain-smuggling-lagerlof-aniara-1.1011094

Nog för att litteratur är för prettotöntar från Södermalm/Vällingby men det kan ju inte anses som ett särskilt strängt straff att få läsa böcker på fritiden, det gör man ju själv emellanåt även om det inte är något man skryter om direkt. Jag anar att SIDA skicka några biblotikarier i grälla klänningar till Sydamerika för att sabba deras effektiva rättsmaskineri.

Det enda som är bra med detta är förstås att det slår hål på tramset om "dödspatruller".

Så omröstningen handlar om vad som är bäst, tisdagsnyheten eller torsdagsnyheten.

Kände mig också jävligt paff när jag läste om 22-åringen.
Känns som att straffet hade blivit "lite" hårdare om 22-åringen råkat ha en kuk mellan benen... (eller var det kanske just det hon fick, en domares kuk mellan benen och därefter ordentligt mildare straff...)

Klockrent straff. Undrar bara om den dömde skall hänga i knävecken och samtidigt sjunga en klassisk brasiliansk visa? Verkar vara lite väl flummigt straff annars...

:D

Kriminaliteten i det här landet är inget jämfört med den i Brasilien.

Det är oerhörda klasskillnader i Brasilien och gott om brottssyndikat som vill ha makt och inflytande. Det råder nog mer eller mindre regelrätt krig mellan polisens specialförband och syndikaten. Det är väl den bilden man får om man läser om kriminaliteten i landet.

Har ni sett filmen Tropa De Elite om deras specialförband BOPE? Här är en svensk som skrivit några rader om våldet i landet efter att ha sett filmen: http://www.second-opinion.se/so/view/853

Kolla hans länkar inklusive den högst upp till DN artikeln: http://www.dn.se/nyheter/varlden/rio-tonar-ned-valdet-1.977378

En film som tar upp förhållandena i slummen är filmen Guds Stad. Har ni inte sett den bör ni göra det.

Man blev lite konfunderad när man läste om den 22 år gamla kvinnan och hennes straff. Utan att veta mer om omständigheterna kanske det var det straff hon förtjänade även om det låter lindrigt.

Last edited:
Om pollens alternativ syftar på de båda nyheterna, såsom antyds, är det första alternativet felformulerat. Då skall det inte stå "rensa upp" utan "mörda". Med den utformningen skulle säkerligen diskussionen om det rimliga i respektive ståndpunkt bli intressantare. :mattias

Om pollens alternativ syftar på de båda nyheterna, såsom antyds, är det första alternativet felformulerat. Då skall det inte stå "rensa upp" utan "mörda". Med den utformningen skulle säkerligen diskussionen om det rimliga i respektive ståndpunkt bli intressantare. :mattias

"Mörda" är ett så negativt laddat ord, tycker ine man ska använda sådana ord. :mattias

"Mord" är dessutom överlagt, möjligen att det kunde stå "dräpa" eller "döda".

Sluta politisera/vänsterifiera, debatten. :mad:

Har ni sett filmen Tropa De Elite om deras specialförband BOPE?

Den ligger rätt långt ner i dvd-högen men jag har den, ärden sevärd? Den är kort,, korta action-rullar är sällan sevärda.

Last edited:
Den ligger rätt långt ner i dvd-högen men jag har den, ärden sevärd? Den är kort,, korta action-rullar är sällan sevärda.

Tyckte nog den var sevärd. Man är inte van vid de miljöer som visas. Det är ingen Hollywood produktion precis.

http://www.flickr.com/photos/dreamindly/2440538959/

Nope, men Guds Stad är en av mina topp tio. Frågan är om jag inte har Tropa någonstans. :va Om inte annan så skall den införskaffas inom kort.

Guds Stad är i en klass för sig. En av de bästa filmerna jag sett. Tropa De Elite är en helt annan typ av film. Bygger visserligen på verkliga händelser som inträffat i slumområdena. Man får se hur elitförbanden arbetar. Mycket våld och brutalitet.

Last edited:
"Mörda" är ett så negativt laddat ord, tycker ine man ska använda sådana ord. :mattias

"Mord" är dessutom överlagt, möjligen att det kunde stå "dräpa" eller "döda".

Sluta politisera/vänsterifiera, debatten. :mad:

Haha, du tycker att mörda är ett så negativt laddat ord att det inte bör användas. Snacka om velourvänster.:lol Nu tog jag dig med brallerna nere.:rofl

Dessutom; "dräpa", substantivform "dråp" är enligt svensk rätt ett uppsåtligt dödande likväl som mord. Båda kan vara överlagda såväl som oöverlagda. Du har sett för många polisfilmer från Hollywood, där uttrycket "premaditated murder" förekommer.:fakta Ingen som helst tvekan dock om att brasilianska myndighetsföreträdare understundom ågnar sig åt uppsåtligt dödande av i deras tycke misshagliga individer.

Jag skall för övrigt inte göra något åt debatten, varken åt vänster eller höger, i den form som anvisats i pollen, eftersom en debatt byggd på att pollens alternativ skulle stå mot varandra, är fullständigt meningslös. Av det skälet avstår jag också från att rösta.:)

Lägg den högst upp. Den är härligt brutal och väldigt sevärd.

En av de bättre filmerna från förra året tycker jag. De är jävligt hårda, de killarna. Se den nu i helgen Mackan. :)

Topic: Torsdagsnyheten är bäst. Folk läser för lite, fo' sho'.

Dessutom; "dräpa", substantivform "dråp" är enligt svensk rätt ett uppsåtligt dödande likväl som mord. Båda kan vara överlagda såväl som oöverlagda.

Jag trodde det var som så så här:
Mord - överlagt, avsiktligt
Dråp - ej överlagt, avsiktligt
Vållande till annans död - möjligen överlagt i samband med misshandel, ej avsiktligt

Meddela gärna vad jag missförstått!

Jag trodde det var som så så här:
Mord - överlagt, avsiktligt
Dråp - ej överlagt, avsiktligt
Vållande till annans död - möjligen överlagt i samband med misshandel, ej avsiktligt

Meddela gärna vad jag missförstått!

Det är den bilden man bibringas när man ser på amerikansk film. Premeditated murder and mansslaughter.

För svensk del kan vi jämföra med misshandel. Du kan bli dömd för misshandel och i svåra fall för grov misshandel. Dråp och mord som brottsrubriceringar står i samma förhållande till varandra som misshandel-grov misshandel. Man skulle alltså lika gärna kunnat kalla det dråp och grovt dråp eller mord och grovt mord.

Den omständigheten att ett uppsåtligt dödande är planerat (överlagt) är givetvis försvårande och kan innebära att gärningen bedöms som mord. Det behöver dock ej vara fallet. Även överlagt dödande bedöms ibland som dråp. Vid bedömningen av om en gärning rubriceras som mord eller dråp, båda innebär alltså att man uppsåtligen berövar annan livet, vägs samtliga omständigheter in, varav planläggning kan vara en. Ett mycket tydligt exempel på detta är en del fall av aktiv dödshjälp, som det inte helt obekanta Hedebyfallet, där dödshjälparen dömdes för dråp, trots att gärningen var i hög grad överlagd. Vill du läsa kan du nog hitta NJA 1979 s 802 på nätet.

Vållande till annans död innebär att uppsåt till själva dödandet saknas, men uppsåt kan givetvis föreligga till misshandel i de fall där en sådan går överstyr och offret avlider. I dessa fall brukar brottsrubriceringen bli grov misshandel och vållande till annans död.

Visst kan det vara bra med en gnutta spetsställning för att få igång diskussionen eller tydliggöra problemställningen, ibland...

Vad gäller Rio känner jag folk som jobbar mitt i skiten och visst knäpper polisen "småglyttar" på lite måfå eller för att skapa skräck bland redan utsatta. Förhållandevis underbetalda poliser har lite för mycket att förlora (läs; mutor) på att klämma åt de riktiga fulingarna, förutom att dessa kan ju slå tillbaka med betydligt större kraft än polisen kan uppbringa. Får rätt tillförlitliga och skrämmande detaljerade ögonvittnesskildringar om hur det går till och det finns inget som bör hjälteförklaras i det.

En för mig lite burleskt underhållande detalj ang Sao Paulo;

Gjorde lumpen med ett riktigt praktarsel, som förutom att ha en helt vämjelig personlighet, vara totalt genomfalsk och mest ägna sig åt att kränga anabola samt stöldgods eller bedriva pennalism i största allmänhet dessutom var den sorgliga produkten av en polisman vilken ensam klarar representera allt som är ruttet i kåren. Detta avskrap är numera kriminalare med uppdrag internationellt. Vad är det då han gör? Jo, han utbildar polismän i.....vänta på det.......Sao Paulo.

Last edited:
Jodå, dödspatruller finns och brasilianska paramilitära snutar kan vara riktiga svin eftersom de kan bete sig hur faen som helst mot vem som helst.

Gjorde lumpen med ett riktigt praktarsel, som förutom att ha en helt vämjelig personlighet, vara totalt genomfalsk och mest ägna sig åt att kränga anabola samt stöldgods eller bedriva pennalism i största allmänhet dessutom var den sorgliga produkten av en polisman vilken ensam klarar representera allt som är ruttet i kåren. Detta avskrap är numera kriminalare med uppdrag internationellt. Vad är det då han gör? Jo, han utbildar polismän i.....vänta på det.......Sao Paulo.

Jag gjorde lumpen med en kampsportssnubbe som senare blev väktare i Stockholm och han skröt hur dom misshandlade lodisar och pundare "Dom är ju inget värda ändå" blev hans kommentar till agerandet.

En annan snubbe som var Adecco-antälld på företaget ville bli polis. Jag frågade honom varför. Han svarade att han ville slåss och få folk att lyda honom.... Kan tillägga att han inte kom in på polishögskolan.

Jag gjorde lumpen med en kampsportssnubbe som senare blev väktare i Stockholm och han skröt hur dom misshandlade lodisar och pundare "Dom är ju inget värda ändå" blev hans kommentar till agerandet.

En annan snubbe som var Adecco-antälld på företaget ville bli polis. Jag frågade honom varför. Han svarade att han ville slåss och få folk att lyda honom.... Kan tillägga att han inte kom in på polishögskolan.

Jag kan inte låta bli att slås av tanken att som man frågar får man svar.
Förmodligen hade dem inte helt inavlade känselspröt så de hade väl på känn att du var revolutionär av något slag och svarade det som var mest sannolikt att du skulle störa dig på, jag hade gjort det samma. :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti