*** Tipstråd till en blivande bestman ***

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag fick idag reda på att en väldigt god vän ska gifta sig i slutet av maj. Är inte helt säker, för mitt i uppståndelsen om hans nya pojk som han har fått har jag för mig att han sa, -"Vad gör du i maj? Jag ska gifta mig då och behöver en bestman"
Jag som har en ev. plan på att åka till alperna i vinter sa först att jag inte visste om jag skulle vara hemma, men i maj är jag så klart hemma så efter lite grunnande hit och dit kom jag fram till.
-Självklart kan jag vara med då!

Jaja, nu till det viktiga. Jag har aldrig varit bestman och vet inte riktigt vad det betyder mer än att man har en stor roll och att det är en stor ära att få vara det.

- Vad ska man tänka på.

- Vad får man INTE göra.

- Ska jag har några speciella kläder.

- Ansvarar jag för svensexan?

- Nya och roliga ideer på vad man kan hitta på tas väldigt tacksamt emot.

Över och ut, från en redan lite nervös Mark.

Det första du ska göra är att sätta dig ner och prata med den blivande mannen, din vän. Höra hur deras upplägg är, vilka förväntningar han har av dig och vilka bitar du ska ansvara för. Det dinns saker som man säger är vikt för bestman men för att det inte ska bli några frågetecken så är alltid att prata, prata och prata det bästa.

Som bestman brukar vara vanligt att dra ihop svensexan. Dock kan du höra med någon annan om dom kan göra det och ta ansvar för den biten.

Kolla vad för kläder den blivande mannen ska ha på sig och om du ska ha lika (snyggast) och om dom har tänkt betala dina kläder eller inte (typ hyra).

Att vara bestman innebär bland annat att hålla tal vid middagen och att var ett stöd och hjälp under dagen. Typ finnas med från det den blivande mannen vaknar på morgonen tills han och hans fru åker i väg på kvällen. Typ hjälpa till med klä sig osv

Så prat med din vän nu och red ut
Klädsel
Vad han vill ha hjälp med
Tider
Förväntningar på dig och vad du ska göra

/Liwa1

Mark skrev:
- Nya och roliga ideer på vad man kan hitta på tas väldigt tacksamt emot.

Skippa nu för h*****e detta med o klä ut grabben o fjolla runta på stan o tramsa. Fi för'en lie för sånt. 80-talet är borta för längesen.

Mark skrev:
- Ansvarar jag för svensexan?

Yupsidaisy. Om du kan så fixa en fest med många lättklädda :tuttar. Kolla med svenska bikinilaget eller kanske ngt fitnesslag eller nått. Alla snygga tjejkompisar du känner bjuder du in. Ett sista skinnställ på annan ort får de/du väl bjuda på, huh? ;)

Jag ser en bestman även som den som sertill satt allt blir så som brudparet tänkt. Det är till honom som catringfirman ringer, till honom dom ringer när det visar sig att alla får inte plats runt borden. För strul blir det det kan du ge dej på, frågan är bara hur handlingskraftig bestman är. Brudparet ska ju inte behöva tänka på problem, dom ska ju ha en stund att minnas resten av livet och då finns det inte plats för problem.

Tack för alla bra svar!

Kommer tärnan oxå ha med saken att göra? Är hon brudens bitch på samma sätt som jag är brudgummens? Kan jag passa på att stöta på henne samtidigt som hon och jag ska stå för ordning och sittplatser mm. eller är det min ensak?

Liwa1 skrev:
Det första du ska göra är att sätta dig ner och prata med den blivande mannen.

Som bestman brukar vara vanligt att dra ihop svensexan. Dock kan du höra med någon annan om dom kan göra det och ta ansvar för den biten.

Kolla vad för kläder den blivande mannen ska ha på sig och om du ska ha lika (snyggast) och om dom har tänkt betala dina kläder eller inte (typ hyra).

Att vara bestman innebär bland annat att hålla tal vid middagen och att var ett stöd och hjälp under dagen.
/Liwa1

Polaren bor i Varberg och jag i Göteborg. Jag känner inte så många av hans nuvarande kompisar, så det vore kanske bra att lämna över den uppgiften till någon. Men de ska såklart vara ltie klass på det här. Nån dum hatt på sin höjd kan han ju få gå runt med. Några pinsamma happenings men mest ska vi ha sköjj. Kommer säkert en ny tipstråd på de om nåra mån. :)

Ja, jag har nog ett och annat att reda ut. Jag vill ju såklart att hans bröllopsdag ska bli så perfekt som den bara kan bli.

Zee skrev:
Skippa nu för h*****e detta med o klä ut grabben o fjolla runta på stan o tramsa. Fi för'en lie för sånt. 80-talet är borta för längesen.

Yupsidaisy. Om du kan så fixa en fest med många lättklädda :tuttar. Kolla med svenska bikinilaget eller kanske ngt fitnesslag eller nått. Alla snygga tjejkompisar du känner bjuder du in. Ett sista skinnställ på annan ort får de/du väl bjuda på, huh? ;)

Joo, har inte för avsikt att supa ner honom hejdlöst heller. det är så jävla 14-is. Roligare om alla kan vara med och lattja utan att behöva släpa på en fullgubbe ;)

Qwerty skrev:
Jag ser en bestman även som den som sertill satt allt blir så som brudparet tänkt. Det är till honom som catringfirman ringer, till honom dom ringer när det visar sig att alla får inte plats runt borden. För strul blir det det kan du ge dej på, frågan är bara hur handlingskraftig bestman är. Brudparet ska ju inte behöva tänka på problem, dom ska ju ha en stund att minnas resten av livet och då finns det inte plats för problem.
Nja...... detta låter som en en uppgift för värden alt. toastmastern i händelse av att det finns någon såklart. Bestman har väl eg. "bara" svensexan att hålla reda på....?

..... ja o ringen o talet osv osv.

Qwerty skrev:

Om jag inte minns helt fel så är det Marskalken som håller koll på sånt.

Bestman

Är från början en anglosaxisk tradition, vanligen utses brudgummens bäste vän eller bror till att vara bestman, om han är gift eller ogift spelar ingen roll.
Han fungerar som brudgummens stöd i största allmänhet både före bröllopet och under själva bröllopsdagen.

Bestman kallas han bara om brudparet vigs enligt anglosaxisk sed, om bröllopet sker enligt svensk sed kallas denne för marskalk.

Enligt anglosaxisk tradition ger brudens far eller någon äldre nära släkting bort bruden till brudgummen. Brudgummen står och väntar på sin brud vid altaret och bestman står bredvid honom som sällskap. En bestman har ofta i uppgift att hålla reda på ringarna vid vigselakten. Läs mer om anglosaxisk vigsel här.

Bestman kan också fungera som kyrkomarskalk och se till att gästerna hittar rätt plats i kyrkan.

Det anses som en ära att bli vald till bestman, och bestman betalar därför oftast själv sin egen klädsel och tillbehör denna dag. Om det däremot krävs lite mer speciella kläder kan man komma överens med brudparet om utgifterna. Bestman bär nämligen oftast likadana kläder som brudgummen.

Bestman förväntas hålla tal vid bröllopsmiddagen och han tar ofta initiativet till planering och förberedelser av svensexan.

Efter svensexan kan det vara trevligt om bestman sätter ihop ett album från svensexan tillsammans med de inblandade. Det blir oftast en uppskattad gåva, albumet kan med fördel överlämnas i samband med talet. Det kan sedan skickas runt middagsbordet. Tänk bara på att innehållet bör vara städat.

Bestman

Är från början en anglosaxisk tradition, vanligen utses brudgummens bäste vän eller bror till att vara bestman, om han är gift eller ogift spelar ingen roll.
Han fungerar som brudgummens stöd i största allmänhet både före bröllopet och under själva bröllopsdagen.

Bestman kallas han bara om brudparet vigs enligt anglosaxisk sed, om bröllopet sker enligt svensk sed kallas denne för marskalk.

Enligt anglosaxisk tradition ger brudens far eller någon äldre nära släkting bort bruden till brudgummen. Brudgummen står och väntar på sin brud vid altaret och bestman står bredvid honom som sällskap. En bestman har ofta i uppgift att hålla reda på ringarna vid vigselakten. Läs mer om anglosaxisk vigsel här.

Bestman kan också fungera som kyrkomarskalk och se till att gästerna hittar rätt plats i kyrkan.

Det anses som en ära att bli vald till bestman, och bestman betalar därför oftast själv sin egen klädsel och tillbehör denna dag. Om det däremot krävs lite mer speciella kläder kan man komma överens med brudparet om utgifterna. Bestman bär nämligen oftast likadana kläder som brudgummen.

Bestman förväntas hålla tal vid bröllopsmiddagen och han tar ofta initiativet till planering och förberedelser av svensexan.

Efter svensexan kan det vara trevligt om bestman sätter ihop ett album från svensexan tillsammans med de inblandade. Det blir oftast en uppskattad gåva, albumet kan med fördel överlämnas i samband med talet. Det kan sedan skickas runt middagsbordet. Tänk bara på att innehållet bör vara städat.

Toastmaster

Toastmaster är den person som ansvarar för ordning, tempo och tid på festen. Toastmaster är en viktig person som under bröllopsmiddagen styr talen och presenterar dem i lämplig ordning och vid lämpligt tillfälle under middagen samt läser upp inkomna telegram.

Toastmaster har ansvar för sången om brudparet inte valt att tilldela ansvaret för sången till någon annan person. Han skall också tillhandahålla ris eller annat alternativ efter vigseln utanför kyrkan till gästerna. Det är toastmasters uppgift att hissa flaggan på festplatsen innan brudparet kommer om sådan finns och han skall också utbringa en skål för brudparet när de anländer till festen.

Under själva middagen är det bra om toastmaster har en liten klocka eller dyl. som han ringer i när han vill ha uppmärksamheten utan att helt ta över tillställningen förstås. För att underlätta för serveringspersonalen kan det vara bra att rådgöra med dem när det är bäst att hålla talen. På detta sätt slipper maten kallna eller glassen smälta under alltför långa tal.

Brudparet bör utse och tillfråga en toastmaster senast ett halvår innan vigseln och festen. Innan själva bröllopsdagen bör brudparet tillsammans med toastmaster gå igenom alla hålltider på festen.

Brudparet bör även tala om vad de förväntar sig av honom/henne samt informera om alla viktiga händelser under dagens gång.

Den kvinnliga motsvarigheten till Toastmaster kallas för Toastmadame. Förr i tiden ansågs det att kvinnor hade en sådan svag röst så att de inte skulle kunna göra sig hörda, därför var det alltid en man som var toastmaster. Numera har tiderna gudskelov ändrats och idag kan en kvinna mycket väl inneha samma roll. Man har alltså inte både en toastmaster och toastmadame utan väljer antingen eller. I och för sig kan man säkert ha både och, men då måste de vara mycket samstämda.

Kika in på den här länken för mer nyttig info.

http://www.brollopstorget.se/Gaster/

Jag är bestman idag och ska hålla tal om några timmar.
Det känns lite nervöst men ett par jamare innanför västen lär lösa det, dock är jag inte helt säker på vad man ska ta upp - jag har en del saker som inte är så rumsrena, frågan är om jag ska köra på dom eller stryka dom helt?

I bröllopstal är det snyggare att hålla sig rumsren, om din tänkta poäng inte alls mottas med skratt är det DU som skjutit stämningen i sank. Man kan givetvis tala runt något lite snyggt så alla som känner till historien skrattar men resten blir undrande. Då får brudgummen frågor sen hela kvällen... :)

Marskalkens/bestman's enskilt viktigaste uppgift är att alltid ha en plunta till hands. Både bruden och brudgummen brukar behöva en stänkare lite då och då under dagen.

Jag var på bröllop på nyår. När bestman skulle hålla tal så blev det helt tyst och han verkade ruggigt nervös och ofokuserad. På en minut fattade man att han var kung på det där, litegrann som Jonas Inde: http://www.youtube.com/watch?v=dkJGit85oGI Han körde nån grej om att brudgummen somnade överallt och hela tiden när han druckit sprit. Alla höll på att garva läppen av sig.

Ni verkar ta dom här bröllopsritualerna lika allvarligt som ritualen att bränna häxor på 1600 talet.

Skillnaden är att då blev det en häxa mindre...

Fan, det är två människor som ska lova varandra att pola med varandra i några år, inte sjösättningen av Titanic ni ska på.
Lova att göra minst lika stor grej av det när dom skiljer sig sen.

Fan, det är två människor som ska lova varandra att pola med varandra i några år, inte sjösättningen av Titanic ni ska på.

Det är ju trevligt att se det negativa i allt:rolleyes:

Tack för tipsen.

Talet blev succé, fick minst fyra gapflabb, folk som kom fram och berömde mig för talet samt en rörd brudgum :tummenupp

Och jag var inte helt nykter måste tilläggs, pluntan i kavajjackan var nästen tom, men jag hade nog inte föredragit att vara mer berusad än jag var.

Nu har jag inte läst hela tråden, men har du testat att.. :) Var det Swedie som lade upp en film där brudgummen hade, inlines. Hjälm och var fastknuten till en skåpbil.. När ögonbindeln ryker sticker lastbilen iväg.. Ångesten i det skriket från brudgummen är underbart.. Kanske vore något? Annars har väl de övriga svarat på vad du förväntas göra.. :)

Nu har jag inte läst hela tråden, men har du testat att.. :) Var det Swedie som lade upp en film där brudgummen hade, inlines. Hjälm och var fastknuten till en skåpbil.. När ögonbindeln ryker sticker lastbilen iväg.. Ångesten i det skriket från brudgummen är underbart.. Kanske vore något? Annars har väl de övriga svarat på vad du förväntas göra.. :)

det var Roller.

till TS:
se nu till att rädda han ifrån ondo, sup ner honom och skicka han till afrika dagen innan bröllopet.

Ni verkar ta dom här bröllopsritualerna lika allvarligt som ritualen att bränna häxor på 1600 talet.

Skillnaden är att då blev det en häxa mindre...

+1

Fattar inte varför alla ska göra en sån jävla grej av det. De som varit med i racet vet ju dessutom vad det egentligen innebär.

Det finns ett par jag skulle bli riktigt förvånad om de skiljdes, men åas är det enda paret jag vet som faktiskt övervägde att säga nej på tramset om att älska varandra till slutet. När de väl stod där så kom de på att inte fan kan man lova en sån sak :hihi

det var Roller.

till TS:
se nu till att rädda han ifrån ondo, sup ner honom och skicka han till afrika dagen innan bröllopet.

Dom är fortfarande gifta och har tre barn ihop. Bröllopet var f.ö. vädigt fint och jag var duktigt nervös inför talet.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back