Tips, vilken actionkamera skall man välja?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag gissar att den begränsningen sitter i telenätet.

Ego LS har möjligheten till bildöverföring via wifi/4G som kan användas vid liveströmning. Kvaliten då är begränsad till WQVGA för att passa nätets överföringsmöjligheter.

Om man streamar till en dator med 4G så borde det väl gå att få i full HD i så fall (om de inte hade satt WQVGA som en gräns)? Vad innefattar telenätet? Det är väl bara det som binder till telejacket som blir begränsad? Eller vad är det jag inte förstår?
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Min sony kan livestreama ute i fält om man parar ihop med en mobil. Kommer dock inte ihåg om det var 720 eller 1080.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Nej! Ni har fel den har precis släppts i dagarna! Eller ja det finns en kopia med det är inte den jag menar se under:
http://www.sjcam.com/en/cameras/29-...s75-1080p-60fps-wifi-sport-action-camera.html
https://www.youtube.com/watch?v=5Avz31Waq1Y

Den recensionen var inte så bra, men ändå det första jag hört om en äkta sj5000, så ändå klart intressant.
Jag som beställde en sj4000 för bara 2 dagar sen... Å andra sidan så är det en viss prisskillnad också.

Ska bli intressant om det kommer bättre recensioner som jämför sj5000 och sj5000+ mot sj4000 och mot GoPro 3(+) och 4. Samt hur priserna ligger när de nya funnits ute längre.
 

Max404

Twinner Sinner
Gick med
17 Jan 2015
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki SFV650A Gladius
Har kört med GoPro i åratal och kommer fortsätta med det för man gör enligt mig bäst kameror med bäst bildkvalitet. Har haft min GoPro Hero4 Black Edition i ca 3 månader och är hur nöjd som helst. Rekommenderar er alla att köpa en.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Har kört med GoPro i åratal och kommer fortsätta med det för man gör enligt mig bäst kameror med bäst bildkvalitet. Har haft min GoPro Hero4 Black Edition i ca 3 månader och är hur nöjd som helst. Rekommenderar er alla att köpa en.
Om DU enbart har använt gopro, hur kan DU då veta att de är bäst?
Måste man inte testa olika kameror innan man gör en bedömning?
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Är det värt med en sån här filmkamerapryl? funderar på en gopro men blir livet roligare med en?
Ska man välja gopro 4 silver eller black edition?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Är det värt med en sån här filmkamerapryl? funderar på en gopro men blir livet roligare med en?
Ska man välja gopro 4 silver eller black edition?

Beror på. Kör du bana? Jag använde min till gatan i början men det blir inget mer filmande på gatkörningar :gnissla

Jag tycker det är trevligt att kolla på mina inspelningar hur jag kör osv, speciellt nu under vintern.

Funderar på att ta med den till fjällen nästa helg också.
 

Max404

Twinner Sinner
Gick med
17 Jan 2015
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki SFV650A Gladius
Om DU enbart har använt gopro, hur kan DU då veta att de är bäst?
Måste man inte testa olika kameror innan man gör en bedömning?

Jag behöver inte testa andra för att veta, räcker att ladda ner klipp från "konkurrerande" kameror från Vimeo eller andra sidor där komprimeringen inte är lika påtaglig som på YouTube (eller så kontaktar man personen som har lagt upp klippet från kameran i fråga och ber om ett klipp i okomprimerat format, förutom den komprimering som kameran gör när den filmar) så ser man att GoPro ligger ljusår före sina "konkurrenter".
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag har testat gopro, garmin och Sony. Först placerar jag gopro, tätt följt av Garmin (när den fungerade) och en bit efter Sony. PRECIS som priserna för dessa prylar :fakta
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Beror på. Kör du bana? Jag använde min till gatan i början men det blir inget mer filmande på gatkörningar :gnissla

Jag tycker det är trevligt att kolla på mina inspelningar hur jag kör osv, speciellt nu under vintern.

Funderar på att ta med den till fjällen nästa helg också.

Njae ingen bana för tillfället men man vet ju aldrig vad framtiden har att erbjuda.
Tror att jag kan hitta hur mycket att filma som helst men problemet är ju allt efterarbete med redigering osv.
Det känner jag rent spontant att det kan bli lite jobbigt och tålamodskrävande

En tanke som slog mig, Hur stor är chansen om man råkar filma sin inspirerade körning och har exempelvis ett youtubekonto kopplat till sig där man lägger upp desa filmer, håller det i rätten tro?
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag behöver inte testa andra för att veta, räcker att ladda ner klipp från "konkurrerande" kameror från Vimeo eller andra sidor där komprimeringen inte är lika påtaglig som på YouTube (eller så kontaktar man personen som har lagt upp klippet från kameran i fråga och ber om ett klipp i okomprimerat format, förutom den komprimering som kameran gör när den filmar) så ser man att GoPro ligger ljusår före sina "konkurrenter".

Ljusår säger du:crash

Ser man till "bang for the buck" så ligger gopro ljusår efter.
Vill man betala ~4500 för något som är marginallt bättre än något för 2000kr mindre, be my guest.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Njae ingen bana för tillfället men man vet ju aldrig vad framtiden har att erbjuda.
Tror att jag kan hitta hur mycket att filma som helst men problemet är ju allt efterarbete med redigering osv.
Det känner jag rent spontant att det kan bli lite jobbigt och tålamodskrävande

En tanke som slog mig, Hur stor är chansen om man råkar filma sin inspirerade körning och har exempelvis ett youtubekonto kopplat till sig där man lägger upp desa filmer, håller det i rätten tro?

Nej i efterhand blir det svårt att binda föraren om inte anaikte syns på film, men blir du stoppad eller vid en olycka så ligger man pyrt till.

Ja det är väl klart att det.finns jättestor användnng fören kamera... när jag väntade mitt första barn köptr jag en jättefin videokamera, den användes nån enstaka gång först året och aldrig igen...

Man får vara lite realistisk anser jag. Men allt beror på eget intresse. Du behöver en rätt skarp dator för redigering med. Min laptop för ca 5-6000 håller inte hela vägen.

Men som sagt, några 20 minuterspass är roliga att se på i vintermörkret :)
 

Max404

Twinner Sinner
Gick med
17 Jan 2015
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki SFV650A Gladius
Ljusår säger du:crash

Ser man till "bang for the buck" så ligger gopro ljusår efter.
Vill man betala ~4500 för något som är marginallt bättre än något för 2000kr mindre, be my guest.

Blu-ray har också bara marginellt bättre bild än DVD. Eller hur?

GoPro med ProTune smiskar banan med sina "konkurrenter". Vi kommer inte längre i denna diskussion.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Blu-ray har också bara marginellt bättre bild än DVD. Eller hur?

GoPro med ProTune smiskar banan med sina "konkurrenter". Vi kommer inte längre i denna diskussion.

Eh, nej?
En DVD-skiva ger dig 720x576 eller lägre (beroende hur gammal skivan är) medans en blu-ray ger dig 1920×1080.

STOR skillnad.
 

Max404

Twinner Sinner
Gick med
17 Jan 2015
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki SFV650A Gladius
Eh, nej?
En DVD-skiva ger dig 720x576 eller lägre (beroende hur gammal skivan är) medans en blu-ray ger dig 1920×1080.

STOR skillnad.

Ironi är svårt att förstå, ser jag. Vi kan orda och hålla på men det ändrar inte det faktum att vi inte kommer ändra våra åsikter så jag tackar för mig när det gäller vår diskussion.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ja, nu kan det sluta på tre sätt.
1) Jag får skicka tillbaka den och får pengar tillbaka (minus porto).
2) Jag får skicka tillbaka den men portot blir så dyrt att det inte är värt det, då säljer jag den för några hundralappar.
3) Jag får inte skicka tillbaka den, då säljer jag den för några hundralappar.

Jag är glad om ni andra får nytta av min läxa. :tungan

Liten uppdatering.

Jag fick svar på mitt önskemål att skicka tillbaka oSJ4000-kameran. Självklart skulle jag få göra det och få pengarna tillbaka. Jag fick en kilometerlång adress som jag skulle skicka den till. Problem? Nej, varför skulle det bli något problem? Just ja...

Det visade sig att det billigaste sättet att skicka tillbaka den var som brev i vadderat kuvert. 165 kr, oförsäkrat, ej spårbart. Vad säger att den kommer fram? Skicka rekommenderat? Japp, 90 kr till alltså 255 kr. Att skicka den som spårbart paket skulle kosta någonstans runt 270 kr vill jag minnas.

Så, i bästa fall skulle jag få tillbaka 275 kr (440-165 kr). I värsta fall "försvinner" kameran på vägen och jag får inte tillbaka någonting. Är det värt besväret för 275 kr?

Nej.

Alltså landar jag i alternativ 2). Är det någon som är sugen på en lekkamera till barnen?

I och för sig finns ett alternativ 4) och 5).

4) Om någon har lyckats köpa en SJ4000 och vill köpa en extra uppsättning hus/tillbehör finns det här.
5) Om någon har lyckats köpa en SJ4000 och kan tipsa om en länk så kan jag köpa en (äkta) och då har jag en extra uppsättning hus/tillbehör till den.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Äh vafan! Släng upp den i ett omklädningsrum på HM eller nåt, den hade väl wifi :D Hahaha
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top