Tips: Vikten av att alltid kolla priser!

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Hoj
Honda CBR 600 -97
För två år sedan ville länsförsäkringar ha 1500kr/mån (18 000kr/året) för en halvförsäkring på min cbr 600. Jag valde såklart Folksam som landade på 850kr/mån + att jag kunde ställa av den. Hamna tillslut på ca 6500kr/året för halv.

Idag, två år senare, har premien från Folksam inte rört sej ett dyft. Så jag ringer Länsförsäkringar. Nu ska de ha 3200kr/året för halv och 5100kr/året för hel.

Detta visar solklart på hur mycket det kan skilja från bolag till bolag beroende på om du till exempel har några skadefria år.

För den som inte "orkar" byta: Du är korkad och förlorar förmodligen flera tusen kronor om året på en hutlöst dyr försäkring.

Ring runt till försäkringsbolagen varje år och få prisoffert! :tummenupp

Sammanfattning:

En viktig regel är att kolla varje bolag, varje år. Då alla bolag använder spåkula och teblad skiljer det en jäkla massa!

:)

Jag brukar faktiskt kolla de flesta bolag varje år men resultatet är lika absurt varje gång.

Min 26 år gamla FZ 750 vill Trygg Hansa och Bilsport o MC ha ca 1 700 kr för hel/hel. Alla andra bolag så ha mellan 10 000 -20 000 för samma hoj! Räkna lite på den procentuella skillnaden på dessa premier!!! :skrämd Prissättningen är bevisligen inte kopplad till vare sig fordonets eller ägarens olycksrisk utan enbart företagens vilja att försäkra fordonet överhuvudtaget.

Min Multistrada av årsmodell 2010 finns det försäkringar mellan 4800 till 47500 sek. Hel/hel då det är det jag kräver.

Sjukt snedvriden marknad.

if i paid 70k for insurance, i'd definitely crash every season, just to get something back... :D My insurence- about 700 sek/year, not full.

jag byter inte, har märkt att man kan bli "bättre behandlad" i ärenden om man vart kund en längre tid.. gäller dock ej hojrelaterat.

ena året har dom låga priser, nästa år höjer dom och tjänar feta pengar på folk som inte bytar :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT