Tips vid köp

Schazoo

Too long: diden't read!
Gick med
20 Sep 2010
Hoj
XJ6N
Tja, (1:a inlägget!:banana)

Jag planerar att köpa en supermotard och jag såg denna på blocket:
http://www.blocket.se/stockholm/Ktm_660_smc_29616506.htm?ca=11&w=1

Jag har mailat ägare, fick fler bilder och utifrån dessa ser den fin ut i mina ögon.
Har ni några tips om vad man ska fråga och kolla extra på när man väl är där och snackar med killen?
Det kommer bli första bågen så alla tips uppskattas! :tummenupp
(Brorsan följer ju med men han är inte mycket o ha.. :tungan )

Mvh Schazoo

Vaddå inte mycke o ha. Ska jag eventuellt köra hem den åt dig eller inte.. nä just det :tuttar

Ingen vänlig själ med erfarenhet av denna typ av mc som kan komma med tips? (se lillebror, jag gör väl lite nytta nu iaf?)

Jag kör en KTM 640, rolig. 660 ännu roligare. Kör inte sönder dig, lek utan förstånd och kör som det inte fanns en morgondag. Mycket nöje.

ps. kolla så att alla oljebyten är gjorda som de skall.

Vård och underhåll
Gör regelbundna kontroller av din MC. Gammal som ny.Läs instruktionsboken för att veta;
- hur du avläser kontrollinstrument
- var säkringar finns
- lämpligt lufttryck i däcken
- hur du ska byta hjul
- service och underhåll
- vilka oljor och bränslesorter som gäller
- hur du utför justeringar (kedja m m)

Säkerhetskotroll MC
Elsystem
Ställ MC på centralstödet eller sidostöd. Slå på tändningen. Kontrollera hel/halvljus. Kolla bak att bakljus, skyltlykta och bromsljus fungerar, både fram- och bakbroms. Kolla indikeringslampan för helljus. Körriktningsvisare. Ljudsignal.
Allt ska vara helt och rent!

Hjul och däck
Kontrollera mönsterdjupet. Skador på däck och fälg? Snurra hjulet och kolla. Kolla ekrar. Inga sprickor på gjutna hjul? Spårar hjulen?

Lagerglapp
Hjullager - lätta hjulet från marken så att de rullar fritt. Kontrollera hjullager. Placera ena handen kl. 12 och den andra kl. 6 på hjulet. Ryck fram och tillbaka. Inget glapp får förekomma. Lyssna även att lager inte är skadade när du snurrar hjulen.
Baksving - Placera en hand längst bak på bakhjulet. Ett finger med andra handen på svinglagrets plats. Sätt ett knä mot ex. ljuddämpare. Ryck fram och tillbaka. Inget glapp får förekomma.
Styrlager - Lätta framhjulet från marken på lämpligt sätt. Ta tag i nedre gaffelbenen vid hjulaxeln. Ryck fram och tillbaka. Inget glapp får förekomma. Kontrollera även att inga skador finns på lagerbanor. Vrid styret mjukt fram och tillbaka. Känn att det löper utan hack eller motstånd.

Kedja och drev
Kontrollera kedjan samtidigt som bakhjulet. kontrollera spänning och att drev inte är slitna. Justera och smörj vid behov. Kardandrift = kontroll av oljenivå och ev. läckage. Rem = spelet.

Bromsar - Fjädring
Sätt dig på MC och ta ner den från stödet.
Frambromsa och tryck dig framåt. Dra åt maximalt. Hydrauliskt broms = stum. Testa samtidigt framfjädring genom att gunga MC framåt. Den får inte "slå igenom". Kontrollera bromsvätskenivå med jämna mellanrum. Kontrollera bakbroms genom att trycka hårt på bromspedalen, samtidigt som du trycker MC framåt. prova bakfjädring genom att sätta dig hårt på dynan. Den får inte "slå igenom". På mekaniska bromsar kollar du bromsvajer och bromsstag samt att du får full bromsverkan när du bromsar.

Källa: STR Service AB lärobok

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...