Tips vid köp av våtdräkt??

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjo!

Tja vad ska man säga, vädergudarna verkar inte vilja vara varma o goa på ett bra tag framöver :( . Hur som helst...jag o min bror har lite semester nu de närmsta veckorna och är bra sugna på att ta fram wakeboarden. Problemet är som sagt vädret. Vi har 16 grader i sjön vilket inte är speciellt mysig badtemperatur. Undrar nu om någon här har någon erfarenhet av våtdräkter???

Jag ska kika närmare på denna tänkte jag:
http://www.clasohlson.com/WAG.asp?cp=Eq0q879q880&ic=N&sw=9560

Priset passar min plånbok för tillfället. Kommer förhoppningsvis inte använda våtdräkten hela säsongen...utan bara ha den som komplement för att göra säsongen lite längre helt enkelt.

Så frågan är nu om denna duger till lite användning då och då...dvs ingen daglig användning direkt...eller är det bara skräp?

Den är visst 3mm tjock...värmer det verkligen ngt? eller ska man leta upp en som är 5-7 mm tjock?

Tacksam för kloka svar :tummenupp

/KaliZ

KaliZ skrev:
Tjo!

Tja vad ska man säga, vädergudarna verkar inte vilja vara varma o goa på ett bra tag framöver :( .

Ser inte ut att vara väder för något längre :(
Nåväl, våtdräkt var det.
Köp inte via postorder är nog det första tipset, gå och prova.
Viktiga saker att tänka på är: hur ofta kommer jag att behöva använda den och hur lång säsong kommer jag att vilja ha. 3mm funkar alldeles utmärkt att åka wake eller vattenskidor med under säsongen, det kommer dock att bli kalt när tempen närmar sig 13-15.
Kolla så att dragkjedjan inte skaver mot nacken.
Dräkten får gärna sitta tight, dock inte så att du får andningsproblem :rolleyes:
Någon form av gummi på insidan vid ben, hals och arm öppning är bra för det sänker vattenomsättningen inuti dräkten.
Fundera på om du inte vill ha långa ben och ärmar, alt löstagbara ärmar.

5-7mm kan bli otympligt och "styvt" vilket gör det jobbigare att få till en bra åkkänsla.

Mina 5 öre.
Good hunting.

gladh

KaliZ skrev:
Tjo!

Den är visst 3mm tjock...värmer det verkligen ngt? eller ska man leta upp en som är 5-7 mm tjock?

Tacksam för kloka svar :tummenupp

/KaliZ

En 3mm-dräkt räcker länge men eftersom det är korta ben och ärmar så kommer det bli väldigt kallt.. en "kort-dräkt" lämpar sig mer när det är badvänlig temperatur men man har för avsikt att ligga i länge som vid snorkling, wakeboarding. Vill du däremot kunna förlänga säsongen och åka när temperaturen sjunker i sjöar och hav rekomenderar jag starkt en dräkt med långa armar och ben... Armar och ben kyls lätt ned i en kort dräkt och det ger även längre "resår" runt lemmarna som gör det lätt för vattnet att tränga in under dräkten.

5-7 är för tjockt för att det ska vara praktiskt.
Sikta på en 3mm eller 4/3:a(4 mm på bålen, 3mm på armar/ben)..

gladh skrev:
Någon form av gummi på insidan vid ben, hals och arm öppning är bra för det sänker vattenomsättningen inuti dräkten.
Fundera på om du inte vill ha långa ben och ärmar, alt löstagbara ärmar.

5-7mm kan bli otympligt och "styvt" vilket gör det jobbigare att få till en bra åkkänsla.

Mina 5 öre.
Good hunting.

gladh

Precis, en sk. "semi-dry"-dräkt är att föredra. Och det har jag svårt att tro att det finns på Classe. Man förlorar inte alls mycket rörlighet på att ha långa ben (på dräkten allså...) medans man kan känna sig lite hindrad med armar.
Men som alla har skrivit så är det där inget du bör ha om du ska vistas under vattnet utan mera bara plaska runt på vattenytan samtidit som du rör på dig.

Tackar för de utförliga svaren!

Som det verkar så är en långbyxa med långa ärmar att föredra. Blir väl betydligt värre att få tag i detta runt 500:- men kan tänka mig att lägga till lite och bli nöjd :banana

...någon som har ngt tips på var i Halmstad- eller Värnamo-trakten som man kan köpa våtdräkter??? Någon återförsäljare som inte bara har värsting grejer och märkesprylar... :confused:

/KaliZ

Snacka med folk som dyker eller någon dykaffär som kan ha beggad grejer. Finns lite i gulatidningen och tidningen "Dyk" tror jag. Kan nog vara svårt att hitta något i din närhet men det kostar inget att försöka.

Hej igen!

Nu har jag varit iväg o köpt en våtdräkt...det blev en shorty trots allt. En helkroppsdräkt skulle de ha 1295:- för och det känner jag inte för att lägga ut i nuläget.

Hur som helst. Jag kommer i dräkten men mycket mera är det inte. Det är en "Large" och jag är 186cm och väger 78kg. Låter det rimligt med en L ni som är rutinerade åkare?

Den stramar som tjyven runt låren trots att spännet där är släppt helt. Midje-rygg-partiet på dräkten räcker inte till på längden utan jag liksom töjer ut den ganska mycket när jag har den på mig. Ska det vara så??? Kommer materialet verkligen att hålla när jag spänner upp min ryggtavla o runtomsittande muskler :3freak :hihi :tungan .

Vore tacksam om någon kunde förklara lite närmare hur den ska sitta...det är öppet köp så jag pyser iväg och byter om detta verkar helt galet.

/KaliZ

KaliZ skrev:
Vore tacksam om någon kunde förklara lite närmare hur den ska sitta...det är öppet köp så jag pyser iväg och byter om detta verkar helt galet.

Du vet väl att du "krymper" när du blir kall :hihi

gladh

KaliZ skrev:
Inte hela jag...bara delar av mig! :tungan

/KaliZ

Om det skaver när du rör dig så kommer du att bli irriterad efter ett tag. Dock ska dräkten sitta tight. Ju tightare, desto mindre vattenomsättning. Ett tips när du är ute och åker är att ta med dig en termos med varmt vatten (inte skållhett) som du häller innanför halslinningen innan du hoppar i. Då slipper du den härliga känslan av att kallt vatten letar sig in i benöppningen, förbi skrotum och upp längs ryggraden.

Sätt på dig dräkten och ha den på i en kvart (innomhus). Gå omkring och rör dig och se så att du inte hindras alvarligt, eller att det känns obehagligt. Funkar det så har du rätt dräkt.
Sen är det bara att gå ut och plaska :yoparty

gladh

gladh skrev:
Sätt på dig dräkten och ha den på i en kvart (innomhus). Gå omkring och rör dig och se så att du inte hindras alvarligt, eller att det känns obehagligt. Funkar det så har du rätt dräkt.
Sen är det bara att gå ut och plaska :yoparty

gladh

GAH! En hel kvart!... jag blir svettig bara jag haft på den i 5min. Alltså jag tycker den känns tajt o bra runt låren och runt armarna. Däremot sitter den som ett trumskinn över svanken. Dvs den är sträckt som tusan från rumpan och upp till skulderbladen. Vilket ger en punktbelastning på strupen...inget allvarligare...dock.

Krängde på mig den i 10 min ungefär...det jag upplever...lite störande är trycket runt halsen...främst på framsidan av strupen...samt att det stramar i "grenen". Kanske ska kika på en XL iaf. För att den inte ska strama så mkt ifrån grenen upp till skuldrorna...eller? Risken är väl stor att jag drunknar i en XL...har juh inte det i ngr andra klädesplagg.

/KaliZ

KaliZ skrev:
GAH! En hel kvart!... jag blir svettig bara jag haft på den i 5min. Alltså jag tycker den känns tajt o bra runt låren och runt armarna. Däremot sitter den som ett trumskinn över svanken. Dvs den är sträckt som tusan från rumpan och upp till skulderbladen. Vilket ger en punktbelastning på strupen...inget allvarligare...dock.

Krängde på mig den i 10 min ungefär...det jag upplever...lite störande är trycket runt halsen...främst på framsidan av strupen...samt att det stramar i "grenen". Kanske ska kika på en XL iaf. För att den inte ska strama så mkt ifrån grenen upp till skuldrorna...eller? Risken är väl stor att jag drunknar i en XL...har juh inte det i ngr andra klädesplagg.

/KaliZ

Gå och prova en XL, du kommer att känna vilken som passar bäst.
Att svanken är spänd låter dock lite oroande, då bildas det oftast en hålighet mellan rygg och neoprenet som är som gjord för att fyllas med kallt härligt vatten.
Våtdräkter är litegranna som hjälmar, vissa märken passar helt enkelt inte den kropsform man har.

gladh

gladh skrev:
Gå och prova en XL, du kommer att känna vilken som passar bäst.
Att svanken är spänd låter dock lite oroande, då bildas det oftast en hålighet mellan rygg och neoprenet som är som gjord för att fyllas med kallt härligt vatten.
Våtdräkter är litegranna som hjälmar, vissa märken passar helt enkelt inte den kropsform man har.

gladh

Kan bekräfta att det är en stor hålighet mellan ryggen och neoprenet i svanken o halva ryggen. Det är det jag menar med "trumskinn"...får bli att hasa sig till staun imörra också då...o kränga på en XL så får vi se vad som händer...

EDIT: Fast o andra sidan kanske wakeboard-västen trycker intill neoprenet? :confused: ...Den sitter juh tajt tack vara alla spännerna.

Tack för hjälpen iaf!

/KaliZ

KaliZ skrev:
EDIT: Fast o andra sidan kanske wakeboard-västen trycker intill neoprenet? :confused: ...Den sitter juh tajt tack vara alla spännerna.

Sant, tänkte inte på det. Testa och utvärdera. När västen klämmer in ryggen kan iofs dräkten bli mer spänd över halsen.

gladh

Jag har en GUL-dräkt, inköpt på Hjertmans. (hjertmans.se)
Den sitter verkligen kanon! Jag verkar ha ungefär samma kroppsform som dig. Jag har testat den i vattentemperaturer under 15 grader och den funkar finemang! (Det måste vara en shorty, annars ser det ju dumt ut med boardershortsen :tungan )
Kommer dock ej ihåg vilken size jag har på den, möjligtvis en Large.
Hoppas du hittar en som passar!

Är dräkten lite för stor kan man köra med t-shirt under för att minska vattengenomströmningen. Det funkar dock mindre bra om dräkten är alldeles fel.

Vid dykning funkar det bra, har inte testat att surfa med det, men kan tänka mig att det kan bli obehagligt med våt t-shirt mot kroppen om man är ovanför ytan för mycket.

ledb skrev:
Är dräkten lite för stor kan man köra med t-shirt under för att minska vattengenomströmningen. Det funkar dock mindre bra om dräkten är alldeles fel.

Tack för tipset!

Har förövrigt varit o fixat en XL istället...den sitter betydligt bättre om halsen. Dock är den lite "säckig" under armhålen...men jag tror wakeboardvästen sitter åt en del där. Så det blir nog bra!

/KaliZ

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...