Tips vid köp av Saab 95 kombi

yamahafreak

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2004
Hoj
Yamaha
Hej
Jag har fastnat för en Saab 95 kombi och vill gärna ha lite tips när man skall köpa begagnad sådan. Jag hade inte tänkt lägga mer än max 80 000 (absolut max 90 000). Vill helst ha en med halv/helskinn då jag har småbarn. Vill gärna ha lite under huven också. 150 hk är väl den minsta motorkapaciteten?
Vad är det som skiljer 2.0 se och 2.0 t?
Skall man hellre satsa på 170 hk för att få lite under huven eller duger det med 150 hk motorn?
Hur mkt kostar servicarna p ådom ungefär och vad kostar dom "stora" servicerna.
Tar tacksamt emot alla tips och kommentarer på er som har erfarenheter

Tja........

150 hk e den svagaste maskinen, lågtrycksturbo på 2.0 liter. Den är helt ok men vill du ha mer så e det lätt fixat.

SE är ett utrustningspaket.....turbo på båda.

Detta går att bota genom trimmning o vips så har du över 190 hk o den BILLIGA/FEL FÖRSÄKRINGSPREMIEN, tänk på det efter juni månad.
Vissa årsmodeller har 170 hk o 185, båda är 2.3 liters maskiner.

Den dyraste servicen är den som görs vid 11 000 mil, går lös på en 10 000 kr.
Vanliga problem:Då byts alla filter och poly-v rem, och givetvis tädstift.
Nästan alla 9-5 fick renovera växellådorna pga dåliga synkringar. Samt byte av motorstyrdon, på garant då.
Tändkassetter och spjällhuset brukar ochså ge upp.

Gasdämparna till bakluckan ger lätt upp. Sitter dolda i taket faktiskt. Stötdämparna bak är lika dåliga, dom läcker.
Kolla noga så att alla pixlarna funkar som dom ska på SID.displayen.

Undvik -98 orna .det är dom som har fasta bromsok bak.........

Kommer inte på mer just nu....................

Tja........

150 hk e den svagaste maskinen, lågtrycksturbo på 2.0 liter. Den är helt ok men vill du ha mer så e det lätt fixat.

Detta går att bota genom trimmning o vips så har du över 190 hk o den BILLIGA/FEL FÖRSÄKRINGSPREMIEN, tänk på det efter juni månad.

Nästan alla 9-5 fick renovera växellådorna pga dåliga synkringar. Samt byte av motorstyrdon, på garant då.

Gasdämparna till bakluckan ger lätt upp. Sitter dolda i taket faktiskt. Stötdämparna bak är lika dåliga, dom läcker.

Tusen tack för tipsen
Min fråga till dig skulle du rekommendera att köpa en saab kombi och i så fall vilken årsmodell och motorstyrka?
Om den har full service bok och har gått runt 13000 då är förhoppningsvis den stora servicen gjord då och kanske de mesta av felen åtgärdade...?

Tja........

Förresten vad menar du med "o den BILLIGA/FEL FÖRSÄKRINGSPREMIEN, tänk på det efter juni månad."

Last edited:
Hej
Jag har fastnat för en Saab 95 kombi och vill gärna ha lite tips när man skall köpa begagnad sådan. Jag hade inte tänkt lägga mer än max 80 000 (absolut max 90 000). Vill helst ha en med halv/helskinn då jag har småbarn. Vill gärna ha lite under huven också. 150 hk är väl den minsta motorkapaciteten?
Vad är det som skiljer 2.0 se och 2.0 t?
Skall man hellre satsa på 170 hk för att få lite under huven eller duger det med 150 hk motorn?
Hur mkt kostar servicarna p ådom ungefär och vad kostar dom "stora" servicerna.
Tar tacksamt emot alla tips och kommentarer på er som har erfarenheter

Kolla att garantibytet på vevhusventilationen är gjort, SKA vara gjort när bilen varit på service, men när jag tittade runt var flera stycken som det inte var bytt på, kan bli dyrt om det blir motorras. Vanligast på 2,3 liters att det blev problem. Lättast att kolla genom att ta bort en plastlucka som sitter längst bak på motorn (mot rutan), mitt i i sida. Bara att snäppa loss. Sitter det en väldigt mjuk slang där är det inte bytt, sitter det en lite styvare mer robust slang så är det åtgärdat. Lite luddigt beskrivet kanske, hoppas du fattar vad jag menar.

SID:en är jättevanligt med, kostar 2 tusen att byta, bara att pruta alltså om det skulle vara problem.

Kolla att garantibytet på vevhusventilationen är gjort, SKA vara gjort när bilen varit på service, men när jag tittade runt var flera stycken som det inte var bytt på, kan bli dyrt om det blir motorras. Vanligast på 2,3 liters att det blev problem. Lättast att kolla genom att ta bort en plastlucka som sitter längst bak på motorn (mot rutan), mitt i i sida. Bara att snäppa loss. Sitter det en väldigt mjuk slang där är det inte bytt, sitter det en lite styvare mer robust slang så är det åtgärdat. Lite luddigt beskrivet kanske, hoppas du fattar vad jag menar.

SID:en är jättevanligt med, kostar 2 tusen att byta, bara att pruta alltså om det skulle vara problem.

På vilka årsmodeller skall vevhusventilationsbytet vara gjort enligt garanti?

Om den har gott 13 så ska det vara gjort.
Årmodell .leta-00 o nyare helst.
Om kampanjerna är gjorda så kan man se det gjebom att öppna huven o leta efter en metallbricka som är typ 4 10 cm stor .makerad med a-b-c-d-e och 1-2-3-4.en del fäls ska vara ikryssade vilket betyde att kampanjerna är gjorda.....vad tex b3 betyder vet egentligen bara aukt verkstäderna om.

Att om du köper en 150 hk bil är din försäkringspremie satt efter det, dvs billigt, att du sen trimma den utan att göra en reg besiktning tex.
Ungefär som att strypa en hoj o köra utan strypningarna.
Det e trots allt dyrare att försäkra en 185 hk 9-5:a än en 150 hk.......eller hur.
Efter juni månad så kommer ju trafikförsäkringarna att öka med 40% -07 o gud vet var det kommer att sluta med.....

Så leta efter en lågtryckturbo (150 hk) o trimma sen .........
Lycka till.........

Den slangen som psy-biker nämner är en backventil som byts i samband med styrdonsbytet och friskluftfiltret.

Om den har gott 13 så ska det vara gjort.
Årmodell .leta-00 o nyare helst.
Om kampanjerna är gjorda så kan man se det gjebom att öppna huven o leta efter en metallbricka som är typ 4 10 cm stor .makerad med a-b-c-d-e och 1-2-3-4.en del fäls ska vara ikryssade vilket betyde att kampanjerna är gjorda.....vad tex b3 betyder vet egentligen bara aukt verkstäderna om.

Att om du köper en 150 hk bil är din försäkringspremie satt efter det, dvs billigt, att du sen trimma den utan att göra en reg besiktning tex.
Ungefär som att strypa en hoj o köra utan strypningarna.
Det e trots allt dyrare att försäkra en 185 hk 9-5:a än en 150 hk.......eller hur.
Efter juni månad så kommer ju trafikförsäkringarna att öka med 40% -07 o gud vet var det kommer att sluta med.....

Så leta efter en lågtryckturbo (150 hk) o trimma sen .........
Lycka till.........

Den slangen som psy-biker nämner är en backventil som byts i samband med styrdonsbytet och friskluftfiltret.

Har jag fattat rätt om jag köper en 150 hk och trimmar den så gäller inte försäkringen för att jag inte anmält det till försäkringsbolaget. Men om ajg trimmar och anmäler det så gäller försäkringen eller?*förvirrad*
Synd att man inte kan ta med er för att kolla på bilen för då får man nog en schysst bil med sig hem :tummenupp

Tycker du ska provköra både 2.0 och 2.3 och sedan bestämma dig.

Jag hade 2.3 förr och den har verkligen trevlig karaktär.

Sen vet jag inte riktigt om det skiljer mycket mellan försäkringen på 2.0 och 2.3 men jag hade iaf billig premie, 7000:- hel/hel på mig och då var jag 23år

Tja .igen ............

Ska man hård dra det så tror jag faktiskt inte det.
Försäkringsbolagen hämtar ju effektuppgifter från regbeviset. Stämmer då inte det så ..........
Men i ärlighetens namn hur många har regbesiktigat sina fordon efter trimmning ????...............Inte en enda vågar jag påstå.

Det man kan göra är att använda sig av bsr's PPC boxar där man "själv" överför den nya programvaran, givetvis så kan man själv återställa detta ochså. Det fräcka är att man får uppdateringar. Lite som pc-operativsystemen i våra datorer. Man köper licens så att säga.

Ta med någon ???..Tja du det är lite för långt till östersund för min del.

Men när du hittat en bil e de väl bara att ta den till närmaste aukt verkstad o be dom kolla upp bilen.

Kolla in bsr's hemsida................

Här verkar dt finnas 9-5 kunniga människor.

Jag var ute och åkte i en i dag, då plötsligt vindrutetorkarna startade av sig själva, och gick INTE att stänga av.
Nå't känt fel på torkarspakarna?
Det skulle kunna vara ett elfel någon annanstans också, för strax innan plingade "datorn" till och talade om att en lampa var trasig (vilket den inte var vid hederlig optisk kontroll)

Bilen är inte min, men killen uppskattar säkert min och er hjälp med saken.

2,3t motorn med 170hk skrämmer man upp i 230 hk med an Aero motorbox (3k) och tillgång till en tech2a (handdator)

PS min polare har f.ö en sån box till salu, osäker på årsmodeller den passar. Va det 00-02 kanske

Last edited:
var noga med att kolla upp servicehistoriken!! fullt stämplad servicebok är ett måste när det gäller dessa saabar! många 9-5 som rasat motorer! sök lite på stcs.nu där finner du massa tips du kan tänka på före köp!

Koks-problemen ..........därav ombyggnaden av vevhusventilationen..........o den där lilla backventilen som nämnts.

En icke fullstämplad servicebok = leta vidare

var noga med att kolla upp servicehistoriken!! fullt stämplad servicebok är ett måste när det gäller dessa saabar! många 9-5 som rasat motorer! sök lite på stcs.nu där finner du massa tips du kan tänka på före köp!

Men dåliga/klena motorer är det inte ... bara påpekelse

Ca 350hk kan man lassa ur dom innan de är dags att upgradera stakar och kolvar

Last edited:
Motorerna tål mycket stryk som sagt, bara det att när folk struntar att byta oljan inom intervallerna så slutar det med haveri.

fullstämplad servicebok är inte ett måste, finns det bara kvitto på oljan är bytt med jämna intervaller (runt var 1000:e mil) så är det bara att handla.

Min 9-5:a hade gått 29000mil när jag sålde den och den rullar vidare idag 2½år senare (känner han som äger den nu).

Hej!

Kolla följande.
Servicebok, service gjord enl bok. Viktigt för att få förlängd motorgaranti till 8 år från regdatum. Gäller 98-03.
Kolla så att sista vevhussatsen är monterad. Kolla så att den inte ryker blått vid start och körning, risk för turboras. Turbon täcks ej av garantin.
Stötdämpare och bussningar bakvagn.
DI-kassett, ska vara bytt 00-02.
SID-display, slocknade pixlar.
Rost baklucka, mest 02-.

/Lasse

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!