Tips vid köp av R1?

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Hoj
Ingen hoj
Hej!!!

Ska åka o kolla på en R1 på måndag, årsmodell -99, gått lite mer än 4000mil!

Är det nått man bör tänka på mer än att det är många ägare :yoparty

Det är en stor service vid 4000 mil? Kostar?
Ägaren sade att den var stämplad med stjärnor (2st)
Tror det är ärliga mil, pratat med den tidigare ägaren som hade den. 2år hade han haft den och köpt den på Yamaha center.

Har sökt men hittar får bara 100.000 träffar typ!

Tacksam för svar

Yes, 4000mil är en "storservice", ventiljustering ingår i den, har dock ingen summa på det, det kan variera.

Två stjärnor innebär att garantiåtgärder är gjorda.

I övrigt, kolla efter seg eller "klonkig" växellåda, särskillt på de lägre växlarna, glapp i styrlager som båda kan indikera hård bakhjulskörning.

Sen kommer folk att fylla i ytterligare saker att tänka på :tummenupp

jag köpte själv min 99:a förra året med strax över 4000 mil på mätaren.
gick bra, drack nästan ingen olja, tyvärr så sprängdes växeltrumman då jag lärde mig att wheela, och detta skulle kosta mig ca: 2-3000 kronor + jobbet (som jag iofs själv skulle göra)

Men jag valde att köra en nyare motor på en skrot, som knappt hade gått 1000 mil.

Det mesta du ska tänka på har tidigare inlägg redan nämnt.
men fråga om kvitton på delar, reparationer som han själv gjort mm mm.
bara för att den gått 4000 mil behöver det inte betyda att den är slutkörd.
min hade säkert hållt ett par tusen till om jag inte varit så klantig.

drivpaket & däck är ca: 6000:- så är detta näst intill slut, så är det dags att pruta.
ventiljustering & förgasar syncning kan kosta om du lämnar till en Yamaha verkstad. men går nog att hitta billigare alternativ (1500-2000:-)

du får gärna skicka ett pm & berätta vad han vill ha om du inte vill skriva det här.
själv gav jag 35' för min förra året, sedan har jag lagt en himla massa till som jag troligtvis aldrig kommer få igen om jag säljer den.

Last edited:
kraschandburn skrev:
2141098 Kolla att det är rätt lufttryck i däcket.

Förstår inte varför du ens orkar skriva... Skaffa dig ett liv istället.

Micke skrev:
2141132 Växellådan... Oljekonsumtion...

Olja tar den, men det gär väl nästan alla R1or? :-)

Kopplingen är bytt för kanske 1500mil sedan!

Hur kollar ja lådan lättast? gasar ur den på 2:an såg ja nån stans!

Tack för alla tips hittils

Henren skrev:
2141190
Olja tar den, men det gär väl nästan alla R1or? :-)
Kopplingen är bytt för kanske 1500mil sedan!
Hur kollar ja lådan lättast? gasar ur den på 2:an såg ja nån stans!
Tack för alla tips hittils

många drar olja, men inte alla. min nuvarande drar inte en droppe

1500 mil, då kan det vara dags för byte, att den slirar vid kall motor, kan ha med oljan att göra. om du byter, använd inte castrol helsyntet, då kommer den att slira som bara fan. jag kör med shell's delsyntet & det funkar skitbra
(detta är den olja som yamahacenter säljer)

gasa ur den på 1+2+3:an jag tycker R1:an har lite taskig "känsla" när man växlar mellan 1 & 2:an, inte alls som Honda cbr 900 (som har jävlig skön låda i mitt tycke)

wonderwizard skrev:
2141205 många drar olja, men inte alla. min nuvarande drar inte en droppe

1500 mil, då kan det vara dags för byte, att den slirar vid kall motor, kan ha med oljan att göra. om du byter, använd inte castrol helsyntet, då kommer den att slira som bara fan. jag kör med shell's delsyntet & det funkar skitbra
(detta är den olja som yamahacenter säljer)

gasa ur den på 1+2+3:an jag tycker R1:an har lite taskig "känsla" när man växlar mellan 1 & 2:an, inte alls som Honda cbr 900 (som har jävlig skön låda i mitt tycke)

Hej!!!Menar du att det är dags för kopplingsbyte igen? eller?

Ska testa o köra på dem växlarna...

kör på tvåan i krypfart och gör några hastiga på och avslag på gasen är tvåan dålig brukar den kunna hoppa ur då.

Lasker skrev:
2141249 kör på tvåan i krypfart och gör några hastiga på och avslag på gasen är tvåan dålig brukar den kunna hoppa ur då.

Vad ska man betala för en sådan hoj som ja beskriver det?

En 4000-mila service kostar knappa 10.000:- på MC-varuhuset. Om allt går som på räls och inget utöver det "normala" behöver bytas/åtgärdas. Är, som några ovan påpekat, drivpaket, däck osv slut så kan det bli väääldigt kostsamt.

När 2'ans växel pajjade i min låda så märktes det när jag drog full gas på 2'an (när extraskjutsen kickade in). Det kändes ungefär som att kedjan kuggade över. Men bara var 5-8'e gång jag gjorde det. Så det kan vara knepigt att upptäcka.

I övrigt så tror jag inte man ska noja så mycket över miltalet. Min 02'a har gått ca. 3400 mil och går som en klocka. Olja behöver jag pytsa i lite extra 1 ggn per säsong typ. Växellådan pajjade jag för att jag missade växlingarna 1000 gånger när jag håll på att lära mig växla på slangen. Sen dess har jag inte haft problem med lådan.

RoLLER skrev:
2141501 En 4000-mila service kostar knappa 10.000:- på MC-varuhuset. Om allt går som på räls och inget utöver det "normala" behöver bytas/åtgärdas. Är, som några ovan påpekat, drivpaket, däck osv slut så kan det bli väääldigt kostsamt.

När 2'ans växel pajjade i min låda så märktes det när jag drog full gas på 2'an (när extraskjutsen kickade in). Det kändes ungefär som att kedjan kuggade över. Men bara var 5-8'e gång jag gjorde det. Så det kan vara knepigt att upptäcka.

I övrigt så tror jag inte man ska noja så mycket över miltalet. Min 02'a har gått ca. 3400 mil och går som en klocka. Olja behöver jag pytsa i lite extra 1 ggn per säsong typ. Växellådan pajjade jag för att jag missade växlingarna 1000 gånger när jag håll på att lära mig växla på slangen. Sen dess har jag inte haft problem med lådan.

Vad är det som ingår eller vad gör dem på 4000mila servicen?

/ Henke

Henren skrev:
2141519 Vad är det som ingår eller vad gör dem på 4000mila servicen?

/ Henke

Här e servicepunkterna:

• Ventiler, kontroll/justering (var 4000'e mil)
    Tändstift, byte
    Luftfilter, byte
    Insprutning, kontroll/justering
    Bränsleslangar, kontroll/byte
    Motorolja + filter, byte
    Bromsar + bromsvätska, kontroll/byte
    Koppling, kontroll/justering
    Svingarm + länkar, kontroll/efterdragning
    Hjul + däck, kontroll/balansering
    Hjullager, kontroll/slitage/byte
    Styrlager, kontroll/byte
    Framgaffel, kontroll av funktion samt täthet
    Stötdämpare, kontroll av funktion samt täthet
    Kylvätska, nivå/täthet
    Drivpaket, kontroll/justering
    Virar, kontroll/justering
    Chassi, kontroll/efterdragning
    Belysning, kontroll/justering
    Stöd, kontroll
    Sidostödskontakt, kontroll

Jag e rudis på att mecka, men det är väl kontrollen av ventilerna som gör att det drar iväg i pris. Och dom kontrolleras just var 4000'e mil. Annars så är många punkter som e rätt simpla kontroller. Men det tar ändå en arbetsdag att genomför det här. Och tändstift e svindyrt. Ca. 350:- styck (x4).

Och som sagt var.... om punkterna brister så blir det exakt hur dyrt som helst. Så hjullager, drivpaket, styrlager osv osv ska du kolla ordentligt innan du köper hojen. Ja..... så mycket som möjligt helt enkelt.

Och om du, som jag, suxxar på vrövv när det gäller att mecka så ta med dig nån som har koll på pryttlarna.

Henren skrev:
2141519 Vad är det som ingår eller vad gör dem på 4000mila servicen?

/ Henke

Fan henke ska du köpa riktig hoj! Grattis!

Klart du ska ha en r1, inte behöver servicen gå på 10000:- den gör du själv på en halvdag! Det är ju i princip bara ventiler o olja!

Ja har en servicemanual som du kan låna om du behöver...

ozto skrev:
2141765 Fan henke ska du köpa riktig hoj! Grattis!

Klart du ska ha en r1, inte behöver servicen gå på 10000:- den gör du själv på en halvdag! Det är ju i princip bara ventiler o olja!

Ja har en servicemanual som du kan låna om du behöver...

Jo det blir nog så... bara hoppas på att den blir fin! Har kontakt med en MC mek som precis har startat eget typ och har själv R1 och verkar duktig. Han kommer nog få serva den isåfall!

Jaja det löser sig.

Hoppas på det bästa!

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back