Tips vid köp av Husa.

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Har nu gått utan hoj sen jag sålde min 125:a 2001. Har gått o sneglat på Husa i nått år eller två nu. Fick i Lördags prova en FS650, det räcka med att killen startade den och jag var såld.
Söker nu lite tips från ägare av FS:en. Den ska användas till att åka i stan och på sjön till vintern. Vet att KTM är lite mer väg anpassad och kräver lite mindre service. Men jag är inte främmande för att utföra olje/filter byten och ventil justeringar samt att jag vill ha en riktig räser annars får det vara.

Så vad är det man ska tänka på när man tittar på en begagnad Husaberg mäst tänker jag då på motard modellen. Har hört att man ska helst ha en 03 eller nyare. Därför de tidigare modellerna hade problem med balansaxel/lager, stämmer detta? Och i så fall är det svårt/dyrt att uppgradera sin 01/02 till en 03 spec?
Om det är någon som har en Husaberg FS650e 03 eller uppgradera till 03 spec till salu kan ni ju komma med förslag.

Det var allt så kom med tips och förslag...

Hälsningar Henke
 
Klockren hoj med dubbel uppsättning hjul här

Likadan

Grundregeln är att nyare = bättre. På en 01 är det lämpligt att byta lite lager (vipparmar + balansaxel). På 02 är det mest vipparmarna. Man MÅSTE inte byta men det är balsma för samvetet att veta att det ärgjort. 03 är ok som de är. Välkommen till "husasekten", hehe :tummenupp
 
-03 och framåt har även lite annat elsystem än de tidigare modellerna, inte lika trångt under tanken med kabelhärvor mm. På -01 och -02 drivs lyset på en separat krets och resten på en annan, på -03 och framåt tar alla förbrukare strömmen direkt från batteriet. Bra eller dåligt..., vet inte faktiskt.

En -03 eller nyare är nog att föredra då du får många problem åtgärdade "gratis" redan från början.
 
Hej,
Husaberg ÄR justa vad du skriver en racer med allt vad det innebär, Du skriver att du vill åka i stan, tänk då på att Husan saknar kylfläkt och bli snabbt överhettad vid mycket start och stopp, tomgångskörning (stadskörning). Går dock att "kitta" med en elfläkt elen finns tillockmed framdragen på -04an iallafall.
//P
 
Låter som du tänkt igenom ditt val och undersökt en del så du vet vad du ger dig in i vilket är viktigt med en hoj som Husan.
Nu är det bara att leta upp en hoj och börja ha kul då.

Mitt tips vid ev köp är att ta med dig nån som har åkt Husa ett tag och kan lite om hojarna. Ett tränat öga och inte minst öra är bra att ha.
Även om du är bra på hojar så ger en Husa ofta ifrån sig lite oljud som kan vara helt ofarligt eller en varning vilket är omöjligt att skilja på om man inte är van...
Har du chansen så lägg hojen på sidan och skruva ut olje pluggen med magneten på och kolla så det inte sitter metallskrot på den, lite fina spån blir det alltid men metallbitar är en varning. Kör hojen genom alla växlar både under acc och motorbroms för att göra dig säker på att ingreppen osv är ok. Och låt gärna en van Husa-förare testköra den för att känna efter att effekten är ok...
Dålig plast är bara ett plus så skit i det. Plasten på en Husa byter du för 2000 men du kan ofta pruta mer än så om den är dålig.

Och, dubbellagring för balansen samt de nya vipporna är viktigt. Balansen KAN klara sig ändå men rasar den så blir det dyrt. Vipporna rasar förr eller senare helt säkert om det är de gamla, däremot blir det inte fullt lika dyrt att fixa.

Daniel
www.supermotard-racing.com
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top