Tips vid köp av dator

uzibabe

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Yamaha yzf thundercat -97
Hej
jag lär nog börja på att fundera på en ny dator då jag lånar sambons för tillfälle då min skärm brunnit upp och datorn låter som en blandning av ett lokomotiv och fågelkvitter.
Jag hade tänkt ha den till surfning, hemsidespul och arbeta med bilder i Photoshop i huvudsak. Vad rekommenderas då i form av processor, minne osv. Vill gärna skaffa en så jag klarar mig ett litet tag om det går för tekniken går ju framåt så jävla fort idag

Någon som vet något bra ställe med bra priser så tas ju de tipsen också tacksamt emot.
/Sussi

När det gäller priser så kan du kolla http://buggy.no-ip.com/

Medeldator (kan vara "lite" seg på photoshop)
En Pentium 2.4-2.8Ghz räcker i hastighet
512MB-1GB i ram hjälper till att hålla många program igång
Hårddisk är nästan 120-160GB att rekommendera för priserna är så låga
Grafikkort kan du antigen välja att köra på inbyggda på moderkoret (finns i många fall) eller skaffa typ en MX4000 eller liknande om du inte spelar

Även om den inte ska klara "så mycket" rek jag nog minst 768MB-1GB i minne. Framförallt om du ska pyssla en del med bilder.
Och glöm integrerade grafik. Lägg hellre dom pengarna du tjänar på att inte ha grafiken på moderkortet på ett hyfsat grafikkort. Även det billigaste är oftast bättre än ett integrerat.
Och hårddisk tror jag att även 200GB är prisvärda nu. Men hellre ett bra märke och 160GB än ett sämre och 200GB

Sen måste jag slå ett slag för AMD. Har kört AMD nu i 4 år utan problem. Tycker intel i många sammanhang är långsammare än vad AMD är. Fast det är kanske bara som jag tycker :rolleyes:

Ebay ett hett tips...

Kan säkert skrapa ihop ett grymt system till halva priset mot Sverige (Jag gjorde iaf det häromdagen).. Och detta endast på "Buy it Now"'s, man kan säkert få det billigare om man orkar sitta och bjuda lite.

Från komplett.se

Funkar till allt, köp till 512mb minne om du vill men jag lovar att du inte behöver det än på ett bra tag.

Skärm köps lämpligast på blocket för att hålla nere priset och strömkabel, mus, tangentbord på lokala dataaffären om du saknar det.

Bifogat

• Paket.JPG
    Paket.JPG
    88.4 KB · Visningar: 50
Freddy82 skrev:
Från komplett.se

Funkar till allt, köp till 512mb minne om du vill men jag lovar att du inte behöver det än på ett bra tag.

Skärm köps lämpligast på blocket för att hålla nere priset och strömkabel, mus, tangentbord på lokala dataaffären om du saknar det.

För det hon ska ha datorn till kan du lätt spara en tusenlapp på ett annat grafikkort. Hon behöver definitivt inte ett radeon9800pro kort, ett enklare radeon för 3-400 räcker mycket långt t.ex.

Skalman skrev:
För det hon ska ha datorn till kan du lätt spara en tusenlapp på ett annat grafikkort. Hon behöver definitivt inte ett radeon9800pro kort, ett enklare radeon för 3-400 räcker mycket långt t.ex.

Oops :tomten ,det har du rätt i, tog med det av gammal vana när jag bygger datorer.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8