Tips vid försäljning?

• Thread starter Thread starter Mingves
  • Start date Start date
Dangerous_Dave skrev:
Nä det är sant, men tar du hans körkort kan du i alla fall anmäla om han skulle sno den :tummenupp

Grejen är att det inte räknas som stöld, bara otillåtet nyttjande. Helt sjukt men så är det....jag har ju tillåtit han att köra.

///M

provkörning på en ny hoj.. gör upp affären, sen kan han åka. Om du döljer nått så har han ju konsumentköplagen eller va den heter på sin sida. men du döljer ju inget..

//jaG

Mingves skrev:
Grejen är att det inte räknas som stöld, bara otillåtet nyttjande. Helt sjukt men så är det....

///M

Jag tänkte använda mig av följande kontrakt vid provkörning ifall jag skulle sälja min hoj.

Det är bara ändra så att det passar din hoj. Efter att han skrivit på så borde du ha en viss tryghet mot vissa händelser. Vill han inte skriva på = ingen provkörning.
Glöm för allt i världen inte att kolla hans körkort.

Härmed intygar undertecknad att vederbörande ämnar att provköra följande motorcykel, Yamaha YZF-R1, registreringsnummer xxx-000.
Provkörningen skall vara en kortare tur, på max 20 min, för att utvärdera motorcykelns skick och kondition.

Skulle det under provkörningen inträffa att undertecknad på något sätt skadar motorcykeln så förbinder sig undertecknad att köpa motorcykeln för ursprungspriset i annonsen (xx xxx kr).

Med skada åsyftas följande eller likvärdiga händelser:
Motorcykeln välter och får repor eller andra skador,
Motorcykeln får maskinella skador på grund av oaktsamhet,
Motorcykeln kraschar eller är vållande till trafikolycka,
Motorcykeln får andra skador som leder till att marknadsvärdet sjunker.

------------------------------------------
Namn, ort, datum

Zeb_Macahan skrev:
provkörning på en ny hoj.. gör upp affären, sen kan han åka. Om du döljer nått så har han ju konsumentköplagen eller va den heter på sin sida. men du döljer ju inget..

//jaG
Konsumentköplagen gäller bara nästan bara vid köp av handlare. Så jag förstår att han vill testa, men jag vill inte riskera att stå där utan hoj....

///M

När jag sålde min cross så sa jag innan han fick provköra den så tog jag dom pengarna jag ville ha för hojen sen fick han testa den. Det funkade.

Wiseguy skrev:
Jag tänkte använda mig av följande kontrakt vid provkörning ifall jag skulle sälja min hoj.

Det är bara ändra så att det passar din hoj. Efter att han skrivit på så borde du ha en viss tryghet mot vissa händelser. Vill han inte skriva på = ingen provkörning.
Glöm för allt i världen inte att kolla hans körkort.

Härmed intygar undertecknad att vederbörande ämnar att provköra följande motorcykel, Yamaha YZF-R1, registreringsnummer xxx-000.
Provkörningen skall vara en kortare tur, på max 20 min, för att utvärdera motorcykelns skick och kondition.

Skulle det under provkörningen inträffa att undertecknad på något sätt skadar motorcykeln så förbinder sig undertecknad att köpa motorcykeln för ursprungspriset i annonsen (xx xxx kr).

Med skada åsyftas följande eller likvärdiga händelser:
Motorcykeln välter och får repor eller andra skador,
Motorcykeln får maskinella skador på grund av oaktsamhet,
Motorcykeln kraschar eller är vållande till trafikolycka,
Motorcykeln får andra skador som leder till att marknadsvärdet sjunker.

------------------------------------------
Namn, ort, datum

Smart, det är faktiskt något som handlarna använder sig av ju! Djävligt smart!!!

//M

Körkort är ganska svåra att förfalska. I varje fall dom nya.
Man ser snabbt ifall det är äkta eller ej.

Kolla att bilden stämmer överens med personen i fråga. Kolla att alla andra uppgifter också stämmer.

Är du lite osäker be honom rabbla upp sitt personnummer. Man rabblar enkelt upp sitt eget. Men skall man försöka rabbla upp ett som man har lagt på minnet för 10-20 minuter sen blir det oftast svårare.

Mingves skrev:
Vad gäller provkörningen så kräver jag att jag skall få åka med bakpå. Hojen är ny och den har garanti så det skall inte vara något som kånglar. Jag vill inte stå där utan hoj.
///M

Jag skulle aldrig köpa en hoj som jag inte fått provköra själv. Låter ju helt puckat!

Last edited:
Ta ett foto på honom innan han provkör...

Är han med på att du sitter där bak så sitt bak för i helvette! Inte värt att loosa hojen. Även om du håller i hans postväxel så tror jag att han kan åka och cansla den under tiden. Så är det med bankväxel iaf.

Så sitt bak, ta absolut inga risker om han är på... :brinnerup

Killen som köper hojen ska ha orginalkvittot.
Han ska ha alla bevis på att han fått hojen ärligt - du har ingen glädje av kvittot mer...

UltraMarine skrev:
Killen som köper hojen ska ha orginalkvittot.
Han ska ha alla bevis på att han fått hojen ärligt - du har ingen glädje av kvittot mer...

Jag håller med. Sedan ska den följa med vid varje köp av hojen.
Den som sålt hojen har ingen glädje av originalkvittot utan kan nöja sig med en kopia.

Vad gäller provkörning så ta pant av något slag. Postväxeln duger, någon sa att man kan upphäva den men det tror jag knappast för då bör du väl i all rimlig mening ha kvar postväxeln för att "häva" den

Kollar man mot bilregistret, så brukar det stå "kreditköp med återtaganderätt" om det finns lån på hojen/bilen.

Kan ju lätt kollas genom att skicka ett SMS till 71456 med fordonets regnummer.

I 90% är det säkert eller ingen skojare som kommer och är intresserad, man märker nog rätt fort vad det är för filur.
Det hela blir så omständigt om man ska gå igenom varje detalj, behåll postväxeln när han åker med hojen, det ska väl räcka.

Nu är det väl slut med trådar om den här hojen kan man hoppas.(nja föresten det blir väl en "nu är den såld" tråd med iofs)

Silwer skrev:
I 90% är det säkert eller ingen skojare som kommer och är intresserad, man märker nog rätt fort vad det är för filur.
Det hela blir så omständigt om man ska gå igenom varje detalj, behåll postväxeln när han åker med hojen, det ska väl räcka.

Nu är det väl slut med trådar om den här hojen kan man hoppas.(nja föresten det blir väl en "nu är den såld" tråd med iofs)

Hojen e såld, han lånade mig postväxeln och han åkte en tur. Hoppas den blir glad med sin nya ägare:)

///Mats

ja man får väl säga grattis då och hej då för den här sidan kommer väl inte du besöka mer finns säkert fina bil sidor med forum men lika fina grabbar som det är här kommer du inte stöta på innom bilvärden ;)

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025