tips vid försäljning av hoj

Sususs

äntligen slipon
Gick med
10 Mar 2005
Hoj
sv 650 -04a-såld
Nu är det tyvärr dags att sälja pärlan.
Har ni några tips om hur man ska göra vid provkörning?
Just nu så har jag endast trafikförsäkring på den så jag får inte tillbaka ett jota om den blir stulen eller lagd.

Köpte den själv utan provkörning och kan garantera för kunden att motorn,växellåda är i toppskick. Hojen har gått 700 mil.

Har sökt lite runt på forumet...många kör med pengar innan man lämnar över nycklarna.

Just nu så har jag endast trafikförsäkring på den så jag får inte tillbaka ett jota om den blir stulen eller lagd.

Köpte den själv utan provkörning och kan garantera för kunden att motorn,växellåda är i toppskick. Hojen har gått 700 mil.

Har sökt lite runt på forumet...många kör med pengar innan man lämnar över nycklarna.

Det är ett svårt ämne.
Lånar du ut hojen för en provtur så finns det en liten liten risk att det personen var just en tjuv och kommer alltså inte tillbaka med hojen. Då blir du helt utan ersättning från FB. Ganska så surt.
Ett alt. är att bara tanka i 3-4liter bensin i tanken och sedan låta en polare följa efter på egen cykel vid en provtur. Dock så har du bara trafikförsäkring på hojen och att en polare kör efter på egen hoj avhjälper inte att spekulanten ändå kan krascha.

Ett annat alt. är att köparen helt enkelt lämnar över hela köpesumman i handen på dig. Då är det förstås köparen så tar en stor risk, han kanske inte är intresserad efter provturen men då kanske du som säljare tagit pengarna och åkt från platsen.Kanske är det bästa alt. för dig som bara har trafikförsäkring.

Att försöka hålla kvar tex. köparens polare eller flickvän som pant om köparen tex. kraschar är bara att glömma. Då kan du bli åtalad för frihetsberövning.

Last edited:

Det är så olika det där vad kunden vill. Jag har sålt två hojar utan provkörning(varav en just sv650). Den tredje hojen sålde jag till en gammal arbetskollega så det var ju lugnt.

Vad ska du ha för hojen? Finns det servicebok?

Pengar i näven + vittnen.

Bra sätt är att han spanar in hojjen, sen kör ni till motormännen och gör ett M-test som ni båda betalar halva på. Duger inte det så får han väl kika på en annan håll. Senaste försäljningen av hoj ville killen provköra men hade inga pengar på sig, så jag bad han dra till johans mc och provköra där.

Det är så olika det där vad kunden vill. Jag har sålt två hojar utan provkörning(varav en just sv650). Den tredje hojen sålde jag till en gammal arbetskollega så det var ju lugnt.

Vad ska du ha för hojen? Finns det servicebok?

Alla papper å kvittorn finns. Service bok finns också med. Sen följder det med lite smågodis också som slipon,hugger,helkåpa,tanksskydd,sadelväska,kätting o skivbromslås etc..

Pris 50500kr

Alltså hela köpesumman i handen eller provköra någon annans hoj. Egentligen hoppas man ju att han inte vill ha den så man "måste" ha kvar den ett år till å njuta av ännu en sommar :)

Last edited:
Hjälpte bror min köpa en cykel i onsdag. Vi kom överens om att är det så att jag verkligen ska köpa den efter en inspektion av hojen då provkör jag. Märker jag att motor och växellåda är okej så ska pengarna i näven. Gör klart med prut och sånt innan. Tänk på att man inte åker typ 10 mil för att provköra en cykel.

Lycka till

Senaste affären löste jag så att jag skrev ett kontrakt som i stora drag gick ut på att återlämnas inte hojen i det skick den var när provkörningen inleddes tillföll provkörarens hoj mig för ersättning för skador/självrisker på min hoj. Givetvis kollade jag leg på honom osv samt följde efter på min andra hoj. Gick hur bra som helst. :tummenupp

EDIT: Kanske lite väl att kräva hela köpeskillingen i handen innan provkörning. Kan tänka mig att det har en avskräckande effekt. Bättre då att upprätta något slags kontrakt ni båda skriver på som garanterar dig ersättning för uppstådda skador eller självrisker.

Last edited:
Att prova ut vilken hojmodell man vill ha tycker jag hör hemma hos firmorna. Att åka runt och sparka däck och provköra hos privatpersoner känns mer som ett nöje för många än ett seriöst intresse att köpa. En seriös köparer besiktigar hojen diskuterar pris och kanske tom betalar innan han gör "rullande" beskting för att kontrollera saker som t.ex broms och växellåda.

Jag själv avstår provkörningen om objektet inte längre är intressant efter att jag sett det "live". Blir ju en riktigt otrevlig situation om det skulle hända något under provkörningen oavsett om det beror på mig eller är fel på hojen.

Edit: :mattias

Last edited:
Pengar i näven + vittnen.

Vad är syftet med vittnen ?
Att anmäla hojen stulen på den lokala polisstationen behöver du inga vittnen till.

För försäkringsbolagen så tror jag inte att de bryr sig om du har vittnen eller inte. Det som avgör om det är stöld eller inte beror på om du frivilligt har lämnat från din nyckel eller inte.

Senaste affären löste jag så att jag skrev ett kontrakt som i stora drag gick ut på att återlämnas inte hojen i det skick den var när provkörningen inleddes tillföll provkörarens hoj mig för ersättning för skador/självrisker på min hoj. Givetvis kollade jag leg på honom osv samt följde efter på min andra hoj. Gick hur bra som helst. :tummenupp

EDIT: Kanske lite väl att kräva hela köpeskillingen i handen innan provkörning. Kan tänka mig att det har en avskräckande effekt. Bättre då att upprätta något slags kontrakt ni båda skriver på som garanterar dig ersättning för uppstådda skador eller självrisker.

Går säkert att upprätta ett kontrakt. Men det gäller att bevisa att det är just personen som provkör som välter och har orsakat skadorna etc. Kan tänka mig att om det skulle bli tvister gäller det att kontraktet är korrekt skrivet isf..

En seriös köparer besiktigar hojen diskuterar pris och kanske tom betalar innan han gör "rullande" beskting för att kontrollera saker som t.ex broms och växellåda.

Absolut medhåll! Garanterar säljaren att allt är schysst tar jag honom inledningsvis på orden, och gör en ordentligt kontroll av hojen, torrgasar osv.

De flesta av felen går dessutom att upptäcka utan att faktiskt köra hojen. När allt är klart DÅ kan man ta en körning (mot överlämnande av handpenning) och kolla av att allt faktiskt är schysst.

Blir helt vansinnig när jag upptäcker däcksparkare som bara tar upp min tid för att de ska prova ut hojmodellen och se om den passar dom.

Tar man ut 5-10.000 i handpenning tror jag man slipper de flesta nöjesprovåkarna. Men Jag skulle aldrig överlämna/skriva över en postväxel på hela summan bara för att få provköra hojen.

Är man så nojig och inte vill ta några risker får man helt enkelt låta en butik sälja den!

att återlämnas inte hojen i det skick den var när provkörningen inleddes

och hur och när bevisar du det ursprungliga skicket? Inför tingsrätten och en rättegångsförhandling? Det må fungera inför slagträet, men knappast juridiskt såvida du inte har fler vittnen än provköraren.

Last edited:
Absolut medhåll! Garanterar säljaren att allt är schysst tar jag honom inledningsvis på orden, och gör en ordentligt kontroll av hojen, torrgasar osv.

De flesta av felen går dessutom att upptäcka utan att faktiskt köra hojen. När allt är klart DÅ kan man ta en körning (mot överlämnande av handpenning) och kolla av att allt faktiskt är schysst.

Blir helt vansinnig när jag upptäcker däcksparkare som bara tar upp min tid för att de ska prova ut hojmodellen och se om den passar dom.

Tar man ut 5-10.000 i handpenning tror jag man slipper de flesta nöjesprovåkarna. Men Jag skulle aldrig överlämna/skriva över en postväxel på hela summan bara för att få provköra hojen.

Är man så nojig och inte vill ta några risker får man helt enkelt låta en butik sälja den!

Kan hålla med att det kanske är lite väl häftigt att kräva hela beloppet för provkörning. Men en handpenning för provkörning ska jag kräva iaf. Sen får man väl använda sunt förnuft och försöka läsa vad det är för typ av spekulant.

Vad är syftet med vittnen ?
Att anmäla hojen stulen på den lokala polisstationen behöver du inga vittnen till.

För försäkringsbolagen så tror jag inte att de bryr sig om du har vittnen eller inte. Det som avgör om det är stöld eller inte beror på om du frivilligt har lämnat från din nyckel eller inte.
Vittnen om att den eventuella köparen överlämnat pengar innan provkörning, kanske?

Last edited:
Jag sålde min imorse. Köparen hade med sig en testpilot och efter 5-10min av snack, kollande osv så drog han en repa utan att ha presenterat några pengar.
Jag tror du kommer långt på magkänslan. Hur verkar köparen, vad säger han, hur säger han det osv.

och hur och när bevisar du det ursprungliga skicket? Inför tingsrätten och en rättegångsförhandling? Det må fungera inför slagträet, men knappast juridiskt såvida du inte har fler vittnen än provköraren.

Jo visst finns det luckor i ett sånt avtal, men hellre att skriva något som både köpare och spekulant skriver under än att bara dela ut nycklarna. Känns bättre om inte annat. Sen som många skriver är ju magkänslan kanske det absolut viktigaste. Det är skitsvårt det där med provkörningar. Du kan knappast räkna med att få hojen såld om du vägrar låta "kunden" provköra, samtidigt kan det bli ett helvete om han klotar hojen eller drar..

*Handpenning som täcker självrisk, alternativt, någon form av pant är väl det ända raka.
*Har man möjlighet, ska man nog följa med på en annan hoj också.

(detta under förutsättning att magkänslan säger mig att personen i fråga är vettig och seriös. Ringer varningsklockorna och personen vägrar lämna nån form av pant skulle jag inte släppa iväg honom utan vänta på en annan, bättre, köpare)

Det bästa alternativet är väll endå att bara ha 0.5 - 1 liter i tanken, man testar ju motorcykeln för att kolla att det inte är något fel, inte för att se om den passar ens behov.

Jag sålde min imorse. Köparen hade med sig en testpilot och efter 5-10min av snack, kollande osv så drog han en repa utan att ha presenterat några pengar.
Jag tror du kommer långt på magkänslan. Hur verkar köparen, vad säger han, hur säger han det osv.
Gjorde likadant när jag sålde min hoj. Det kom en ung kille tillsammans med sin flickvän och farsa och inspekterade hojen grundligt och provkörde avslutningsvis utan att visa upp pengar. Jag upplyste honom dock om att en lagd hoj är en såld hoj men är man ett tvättäkta svin så skiter man ju i det utan bara lämnar tillbaka hojen och sticker hem.

Ta hans körkort samt ta foto på köparen. Max 2-3 liter i tanken å låt en polare åka efter. Det är ju dock ingen garanti om han skulle "lägga" mc´n. Men magkänslan avgör nog om köparen är seriös. Lycka till.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back