Tips vid byte av lameller [CBR 900RR -94]!

twiZt

SpaceMonkey!!!
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
SeeBeAreNajnOhOhAreAre
Jaja,

jag vet att det är tjatigt men jag skulle bara vilja ha lite tips på saker man MÅSTE tänka på när man byter lamellerna. Och nej, jag har inte råd att köpa en Haynes... :(

Vad gäller ang. ex. lamellerna? Ska dessa ligga i olja 4 tim. innan montering t.ex? Skall lamellerna sitta på ett visst sätt(vridas i läge , spelar det roll åt vilket håll dom sitter åt, finns det upp/ner el. in/ut osv)? Har kört med nuvaranade olja+filter i ca 80 mil, kan jag använda samma olja igen?

Vanliga misstag? Att inte tappa ur oljan t.ex?

Vid tidigare frågeställningar av detta slaget har svaren varit långt ifrån uttömmande(enl. history)...:(
Men de gånger jag ställt frågor har det varit grymt bra respons!

Hoppas på lite proff. hjälp!
//twiZt

twiZt skrev:
Vad gäller ang. ex. lamellerna? Ska dessa ligga i olja 4 tim. innan montering t.ex?
Det är vad som brukar rekommenderas, sant. Men det är säkert olika beroende på tillverkare, material och vad det är för väder :va Låt de ligga där för att vara på den säkra sidan, vettja.
twiZt skrev:
Skall lamellerna sitta på ett visst sätt(vridas i läge , spelar det roll åt vilket håll dom sitter åt, finns det upp/ner el. in/ut osv)?
Brukar inte spela någon roll. Lamellerna ser väl lika ut runt om och är symmetriska? Däremot brukar det vara viktigt att metallskivorna stoppas i på rätt sätt, oftast ska de vridas ett "hack" och enklast är väl att ta ur hela paketet i ett och sen stoppa tillbaka nya lameller och mellanskivor exakt som de satt?
twiZt skrev:
Har kört med nuvaranade olja+filter i ca 80 mil, kan jag använda samma olja igen?
Borde väl inte vara några problem, såvida inte nåt fatalt hänt med oljan så den orsakat slitaget på de gamla lamellerna.
twiZt skrev:
Vanliga misstag? Att inte tappa ur oljan t.ex?
På min Kawa skulle det vara ett misstag att faktiskt hälla ur ny olja för att sedan hälla tillbaka den. Jag har "bäddat" åt hojen och lagt den på sidan, då kommer man åt kopplingen jättebra och slipper bry sig i oljan.

Kan det va nåt att bita i till att börja med?

twiZt skrev:
Vad gäller ang. ex. lamellerna?

Se bara till att olja in lamellerna, men några 4 timmar behöver det inte vara. När du ändå är där inne och grottar... ett vanligt fel tydligen på CBR'arna är att ryckutjämnarfjädrarna gnager bort aluminium från korgen så att fjädrarna nästan ställer sig på högkant - det gör att motorn rasslar vid vissa varvtal. Isf, byt korg. Om du tar bort kopplingskorgen, hav tålamod... när du ska passa in korgens drev mot vevaxeln. Det där lilla extradrevet ÄR en plåga att få i rätt position.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...