Tips & trix: Biarritz

sp33dy

Svärmorsdrömmen.
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
WR450, DB7
Afton.

Reser till Biarritz i nästa vecka och planerar att stanna där ett tag, förutsatt att vädret och humöret håller i sig. Är det någon som har tips på boende, sevärdigheter och aktiviteter (förrutom surfingen) så mottas dom mycket tacksamt!

Niklas

sp33dy skrev:
Afton.

Reser till Biarritz i nästa vecka och planerar att stanna där ett tag, förutsatt att vädret och humöret håller i sig. Är det någon som har tips på boende, sevärdigheter och aktiviteter (förrutom surfingen) så mottas dom mycket tacksamt!

Niklas

Kom hem därifrån i morse. Vandrarhemmet i Anglet (http://www.fuaj.org/eng/hostels/aj_fiche.php?aj_id=147.html) är helt ok. Rätt billigt, framför allt om du stannar en längre tid, och typ 10 min gång till stranden. Däremot är det buss som gäller om du ska in till Biarritz.
Vi var bara där 5 dagar så det var nästan bara surfing och strandliv för vår del. Har du bil kan jag rekomendera en tur till San Sebastian eller kanske ännu längre in i Spanien (Pamplona tex).
Vågorna var inte mycket att hurra för. Bäst var faktiskt på de södra stränderna i Anglet. Inne i Biarritz var det för mycket folk och för små vågor.

Hör dig för med locals om hur vågorna ser ut lite längre norrut. Blir det lite större vågor är nog Hossegor det bästa. Framför allt vid högvatten (tidvattentabeller finns överallt). Stränderna kring Biarritz är lite knepiga. Långsamma vågor som bryter långt in och längs hela vågen på en gång så det blir svårt att få till något åk annat än rakt fram i vitvattnet.
Är du som jag total rookie är det iofs riktigt bra att lära sig ta vågorna och komma upp på brädan. Det tar några dar, mycket längre än man tror och hoppas, att få koll på det. Räkna även med rejäl träningsvärk i armarna och rätt mycket stryk från vågorna.

Tjo

Tack för svaren. :tummenupp
Har du någon prisuppgift på nämnda vandrarhem, hittade nämligen ingen på hemsidan.

sp33dy skrev:
Har du någon prisuppgift på nämnda vandrarhem, hittade nämligen ingen på hemsidan.

Mellan tummen och tummen säger jag 15€/natt inkl frulle och lakan. Tror det var 18-20€ första natten och sen blev det billigare. Man var tvungen att köpa något medlemskort oxå och det gick väl på 3-4€ eller nåt. Kolla med den där svenska vandrarhemsprylen (STF?) om du kan köpa det här hemma innan.
Varning för en snubbe som nog bor kvar där några veckor. Han är NewZ/britt och har problem med blåsan när han är full ... Att vakna av att det droppar något varmt i pannan är inget jag rekomenderar. :huvet

Se till att ha flera olika idhandlingar med dig. Vandrarhemmet tar passet och om du ska hyra bräda eller något så vill de oxå ha ett id.

Fråga på du bara så ska jag försöka komma ihåg :D

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...