tips till ventil justering husa 650 -02

Larry

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Ort
lule
Hoj
ktm 450exc sm
läste i boken och där stod det så här
put the engien in tdc position on the compression stroke?
och undrar vad detta betyder
sen om nån har nått annat tips om vad som skall görsa innan sesongen
mer än olja,filter?
 
Larry skrev:
läste i boken och där stod det så här
put the engien in tdc position on the compression stroke?
och undrar vad detta betyder
sen om nån har nått annat tips om vad som skall görsa innan sesongen
mer än olja,filter?

Söker du på "Husaberg ventiljustering" kommer du säkert få upp 20trådar med olika beskrivningar på hur du ska göra...

edit: den här tråden t.ex. förklarar ganska bra på ett par olika sett...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=1482

//@
 
Last edited:
Larry skrev:
läste i boken och där stod det så här
put the engien in tdc position on the compression stroke?
och undrar vad detta betyder
sen om nån har nått annat tips om vad som skall görsa innan sesongen
mer än olja,filter?
Det betyder att kolven ska vara i topp (i kompressionstakten) när ventilerna justeras. En fyrtaktsmotor snurrar ju 2 varv på en arbetstakt jämfört med en tvåtaktare som bara snurrar ett varv. Kolven kan då vara i topp men på fel varv med en fyrtaktsmotor. Att motorn står rätt kan man kolla genom att rucka lite på vipporna (med kolven i topp). Både insug och avgasvippan brukar ha ett litet spel om man ruckar upp/ner och ingen ventil får vara nedtryckt.

Att kolven står i topp (tdc) kan man kolla med en indikatorklocka eller genom att sticka ner en skruvmejsel eller liknande föremål genom tändstiftshålet samtidigt som man drar runt motorn. Drar runt motorn gör man enklast med en hylsa och ett spärrskaft på muttern som håller svänghjulet.

Service när man tar ut hojen brukar väl vara olja, filter och göra rent luftfiltret. Drivpaketet kan man ju göra rent och smörja upp också.
 
leckert

leckert då är det bara att börja skruva=)....tack för hjälpen
 
glömde

när man läser instruktions boken å dylikt så står det att man ska ha en indikator klocka?...är det ett måste eller går det bra med skruv mejseln?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top