Tips till min första bandag.

cowboy83

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
fireblade-98
Ja nu e de bokat å inbetalt till åkning på gelleråsen 12 juli.

Finns de nån som vill dela med sig av några tips vad man ska tänka på och behöver ha med sig dit?

Vad är det igentligen jag behöver ha gjort med hojen? Behöver jag naja olje plugg filter å så?

Tacksam för alla tips å råd:yoparty

Naja behöver du inte göra. Kolla så att dina bromsbelägg är bra! Kolla dina däck, åk inte på något som "kanske" funkar. Ta med dig nån flaska som du kan fylla på med vatten. Käka ordentligt under dagen men det har väl din mamma redan berättat för dig :tungan

Naja behöver du inte göra. Kolla så att dina bromsbelägg är bra! Kolla dina däck, åk inte på något som "kanske" funkar. Ta med dig nån flaska som du kan fylla på med vatten. Käka ordentligt under dagen men det har väl din mamma redan berättat för dig :tungan[/QUOTE

Så jag behöver inte naja nått av sakerna på hojen då?:)
Däcken e ok nu å beläggen ganska nya men skadar ju inte att ta med några reserv ju..
Mat å vatten e ju en självklarhet:tungan

Efter det är det bara tuta å köra å skrapa knän?

Så jag behöver inte naja nått av sakerna på hojen då?:)
Däcken e ok nu å beläggen ganska nya men skadar ju inte att ta med några reserv ju..
Mat å vatten e ju en självklarhet:tungan

Är det vanlig åkning behöver inget najas. Det är bara för rr-träning då hojen ska uppfylla svemos regler. För vanliga åkningar gäller enbart trafikgodkänd hoj om du inte bokat in dig i licensklasserna.

Ett litet tips första gången. Ladda inte järnet direkt utan ta spår efter nån föråkare och kör lugnt iaf ett eller två pass. Resten lär de nog ta upp under dagen.

Kolla in infon från LMS trafikövningar. Det är körning på bana för gathojar. Där ges en hel del matnyttigt fö dig. http://www.lms.se/web/_pages/index_sektion.asp?NodeId=4&PageId=1&SektId=86

Beror på vad ditt mål är med bandagen...
Skrapa knän är inte = köra fortast Fast det är grymt roligt :)

Om du inte kört bana innan så är mitt tips att du tar det lugnt i början och lär dig banan innan du börjar leka rossi.
Dessutom om du inte har stålomspunna bromsslangar så se upp för kurvan efter start/mål rakan. Efter några varv blir bromsarna svampiga och bromssträckan upplevs längre och längre.

Ha det så kul och lycka till...

Ett tips för att få ut så mycket som möjligt av dagen är att inte tveka att be någon av instruktörerna köra bakom dig och titta hur du kör. De kan komma med väldigt nyttiga tips som gör din körning mycket roligare/säkrare/snabbare. :tummenupp

tjo
Var på gelleråsen i går på min första sporthojskurs.:tummenupp
Drick vatten e mängder och ta med HUVUDVÄRKSTABLETTER.:va
Har du långt att köra så ta hojen på släp.:tummenupp
Kör i din egen takt. de e ingen tävling, du ska lära dig att köra fort MEN säkert!:tuttar
Jag fick skäll flera gånger då de svajade lite på inbromsningarna o var lite haisidervarning!
Men de behövde jag höra så nu efteråt :tummenupp
Haka på nån och lär dig linjerna. sen kommer de av farten.:D
Lyssna på teorin och träna på momenten.

:hojcbr

Last edited:
Slappna av kör mjukt med kontroll hitta en rytm.

Skit i tider och sånt där trams :tummenupp

Och lämna prestigen hemma, låt som är snabbare köra om och haka inte på
för snabba förare, sen va dan lider, när du kan spåret hyfsat kan man ju ladda vartefter.
Blir du trött, gå in i depå en sväng eller kör ett långsamt varv och hämta kraft.

Och tänk på att de ska bara va kul :tummenupp

Full gas och full broms är inte nödvändigtvis det snabbaste sättet att ta sig runt en bana. Hitta en mjuk bra rytm i stället. Märker du att du inte hänger med i kurvorna, dra inte på järnet på rakorna, utan låt de snabbare ekipagen köra om, tills du själv får upp farten.

Ja nu e de bokat å inbetalt till åkning på gelleråsen 12 juli.

Finns de nån som vill dela med sig av några tips vad man ska tänka på och behöver ha med sig dit?

Vad är det igentligen jag behöver ha gjort med hojen? Behöver jag naja olje plugg filter å så?

Tacksam för alla tips å råd:yoparty

Kolla däck, kör du till banan så bör du har 1 mm kvar MINST när du skall köra hem, bromsbelägg, drivpaket, samt att hojen inte läcker olja någonstans.
Ta med om du kör hojen dit, najtråd el buntband, så du kan "tråckla" fast kåpor vid ev marksyning om det behövs.

Lura inte upp dig i för högt tempo, kör inte över DINA begränsingar, SKIT i de som kör bakom dig, de skall ta hänsyn till dig som ligger före dem vid ev omkörningar.

Hej och välkommen till din första bandag!

Den dagen är det vi, Actionpics som har bandagen.

Har inte kollat i vilken grupp du anmält dig till men men...

Viktiga punkter inför dagen kan du få utav mig, mer information får du på förarmötet. Information om tider och sånt kommer i ett mail närmare gällande dag.

* Prata med en instruktör i den gruppen du kör och meddela att det är din första gång på en bandag. Då förklarar dom lite mer utförligt för dig om en del saker. Du har chans att prata med instruktörerna efter vårt förarmöte.

* Se till att du har körkort med dig

* Se till att din mc är i bra skick. Då pratar vi om att du har bra däck (komma med slitet och köra en hel dag är inte bra), kolla att bromsbelägg är okej och inte slut, kolla av drivpaketet ev spänna/släppa kedjan, kolla att det inte läcker olja från din hoj, kolla packboxar samt gör en översyn att allt sitter fast. Reg.skylt ska vara på i alla grupper utom oförsäk/licens.

* Tejpa eller plocka bort dina backspeglar

* Har du icke original system på så ta med det. Låter den förmycket kan din dag avslutas med att du går över bullergränsen och då är bra att ha originalet med för att fortsätta köra hela dagen.

* Ta hjälp av instruktör redan i första passet, låt dom visa spårval och tips för dig.

* Kör inte på som du vore kung av banan, utan anpassa tempot. Det är skillnad att köra bana mot gata.

* Tänk på att bara för man kör fort på gatan är man inte bäst och snabbast på banan, även dessa personer brukar behöva hjälp för at förbättra sin körning.

* På plats om det är fin dag så drick mycket (vatten) och ät. Det är varmt och tungt att köra .

* Ha all skyddsutrustning med och att att det är helt.

* Tidtagning är bara ok i licens/oförsäk. gruppen

* Fråga gärna oss om du undrar något, vi finns där för hjälpa dig. Vi som arbetar har tröjor som det står Actionpics CREW på och instruktörerna har neongula västar.

* Vill du fråga oss innan bandagen så maila oss på info@actionpics.se

Varm välkommen
/Liwa1

Tack alla för massa goda råd:tummenupp

hojen har nästan nya däck( i början av sommaren.. inte hunnit så många mil pga av för mycket jobb tyvärr..) å blev även nytt driv paket då ju.. så hoppas allt sånt ska va ok tills dess.

ska kolla på å köpa stålomspunna bromsslangar innan ochså..

hur e de med skyllten? får jag ha uppe i skärmen så man inte ser den direkt eller måste det vara som polisen vill ha den? tänkte ju precis gå ut å såga lite plast från baken av hojen så den ser lite vettig ut:)

är anmäld till lugna gruppen och funderar på å ringa å kolla om de fanns nån plats på kinnekulle den 11 juli men de var ju inte actionpics som hade den körningen..
Betalade ju in idag så ni kanske inte har húnnit se min inbetalning än?

Annars hoppas vi på fint väder så lovar jag att ta det riktigt lugnt i början å lära känna banan ordentligt så öka lite i taget.. Måste ju inte köra fortast för å knäskrapa lite:tummenupp

E de nån inne som vet hur de e med skylten hur synlig den måste va eller om de räcker med att den finns på hojen? Vill ju ge mig ut å modda lite i plast häcken på hojen..???:confused:

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...