Tips till KK 08

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Nu startat jag en ny tråd dår jag vill att folk lägger upp mer tips till uppkörning och mindre skitsnack som det har blivit i "Körkort 2008"-tråden.

Här är en del samlad info från olika trådar på det här forumet och en del egna tips från körskolelärare:



LÅGFARTSBANAN får man inte rulla igenom. Alltså, dragläge genom hela svängen är det enda som gäller. Och lite korrigeringsbroms. Inte broms hela tiden.
*Ta höjd för vändningen, se till att kunna runda näst sista konan relativt tight, och ta ut svängen bra, för att göra vändningen enklare, sedan är det bara att åka.
*Håll långt ut på kopplingsgreppet och låt det precis nästan börja driva, det är konstant slir som gäller, eller bara rulla, se upp så kopplingen inte hugger, det krånglar till det för er.
*Varva rovan lite för balans/drivning (jag ruppade lite, inte konstantvarv), och fotbromsa om det går för fort. Mjuk, planerad körning är nyckeln, kika inte på konerna närmast, utan ha blicken lite högre, det hjälper med.
*Sitt avslappnad, luta dig aldrig framåt i krypkörningen, det blir bara svårare. Varva mkt med gasen och slira på kopplingen (du behöver egentligen aldrig dra in kopplingen helt, om du inte behöver sänka farten).


HÖGFARTSBANAN
Få in rätt teknik på högfartsbanan innan öka hastighet i början.
*Luta hojen. sitt upprätt själv i serpentinen. I kurvan, luta mycket. Bromsa enbart bak innan svängen. Dragläge i kurvan för att kunan ge gas som fan på vägen ut.
*Se till att skära genom grindarna innan själva undanmanövern, det är hela grejen, låt bågen göra jobbet. Börjar man luta med själv i varje sväng blir det stressigt, det är lättare att bara vicka runt bågen.
*Släpp av med ett par konor kvar, ta ut ordentligt för vändningen och gör den på 2:an, har man lagomt med fart med sig gör man den med kopplingen inne, ger gas och klappar i 3:anpå väg
tillbaka mot bromsningen.
*Tänk ett steg längre på högfartsbanan, inte bara saken som kommer efter konen närmast. 2ans växel genom vändningen, 3an i slalomen.


BROMSPROV
*Bromsa innan konen, det tar en sekund från att man tänker; nu ska jag bromsa, till att man verkligen bromsar. I 70 är det ca 21m och i 90 ca 27m som ni vet. Detta resulterar i kortare bromsstrecka på provet.
*Kör i 85 när du ska göra 90 bromsen, man ser ingen skillnad på 90 och 85.
*Min lärare pratade om "tripp-trapp-trull"-effekten. Dvs i 90 och du skall genomföra en tvärnit, släpp gasen, titta långt bort, ta ett djupt andetag
(då rätar du automatiskt på ryggen) knip med knäna, sen kommer det han snackade om, (1) bromsa först med bakbromsen lite lagom så hojen "sätter
till sig", (2) sen börjar du bromsa med handbromsen och (3) direkt efteråt
klämmer du in kopplingen, bygg upp ett tryck i frambromsen, släpp av på bakbromsen, knip åt hårdare och hårdare på frambromsen (och eftersom du inte klämmer åt allt vad du kan direkt är det ingen risk för låsning), sen rätt var det är så står du still. Svårare än så är det inte, men försök komma över rädslan, få in vanan kring hela processen då det inte finns tid att tänka "hur var det nu jag skulle göra" när det väl är dags. Öva öva och öva till det
sitter!
*Min lärare sa alltid att jag skulle lägga allt fokus på bromsningen med frambromsen. Lägg bara an bakbromsen. Att öva korrekt bromsning där man faktiskt andvänder båda kan man ägna sig åt efter att man klarat lappen och det inte kostar 12kr/min att öva på det. (Hur bra är detta tips? Ser uppkörningsförrätarna att man gör så?)
*70 och 90-broms, släpp gasen 5 meter innan så du lägger över lite vikt på gaffeln, ta sikt långt framåt (sjumilablicken), raka armar (inte stela) rak rygg, håll åt med knäna runt tanken (de avlastar rygg/armar) och bestäm dig.
Jag vet inte riktigt hur jag gör, det bara händer, men det brukar kännas som man vrider ur en disktrasa, inget ryck, men ett bestämt kramande.
Foten lägger man an en smula bara, släpp av den när farten sjunker, annars låser du.


VÄGKÖRNING
Bromsa alltid med både fram och bakbroms.
*Bromsbredksap med alal fingrar på frambromsen i bostadsområden.
*Mesa inte på kurviga vägar. Gena så mycket som går säkert.
*Blicken->pilen->filen är också nåt han kommer att trycka på. Titta, blinka, sväng. Jag gjorde som så många andra som har haft bilkort länge, blinka, titta, sväng vilket är fel.
*Ta plats, visa auktoritet, men kör defensivt och mjukt, med tydlig planering i förväg, bromsberedskap vid ställen där man är lite utsatt, eller kan utsätta andra för fara (korsningar, gående, etc) och rör på huvudet, titta på saker som är farliga. De vill se att man är mogen, och kan köra med marginaler.
Läs och repetera alla skyltar högt för dig själv, det är väldigt lätt att åka in på en ny gata och ha koll på all övrig trafik, och sedan missa den där 30-skylten, eller att det inte är huvudled.
*Man behöver inte bekymra sig om överdrivet exakt placering, och detaljstudier gäller inte, så enstaka missar köper de om man på det stora hela ger ett stabilt intryck.
*Släpp gas (motorbromsa alltså) från 90->70 och inte bromsa i onödan.


Kommentera gärna dessa tips om vilka som stämmer, är bättre än de andra eller komplettera allra helst.
 
Ämnesraden kommer garanterat att feltolkas :D

Däremot var det ett synerligt välskrivet inlägg :tummenupp
 
Sjyssta tips :tummenupp

När det gäller bromsteknik fick jag dock lära mig att man ska ta ett bra grepp så nära nyp som möjligt och sen bara hålla det tills bågen står stilla. Detta bidrar till att man slipper felet som många gör att bromsa ganska hårt för att sedan klämma till ännu mer och då få låsning. Var det magiska läget finns övas enklast genom att man kör i ca 40km/h och ett par gånger i rad snabbt kniper åt frambromsen (skit i bakbroms) så att framhjulet låser sig och sen släpper fort igen. Då vet man var den nyper och kan på så sätt hitta "precis innan nyp"-läget. Ett vanligt fel är dessutom att man tycker att man bromsar in för sakta i 70 och 90 och därför trycker till lite extra, vilket (givet rätt bromsläge från början) bara bidrar till låsning. Man kan tänka sig som om man hade ett väldigt litet ägg mellan handtag och bromshandtaget som inte får krossas, men som ska greppas snabbt och sen hållas kvar utan att krossas.

Sen är det viktigt att man inte bara släpper allt om man får låsning utan släpper och sen tar ett nytt (inte lika hårt) tag.

När det gäller bakbromsen så kan man i princip skita i den på uppkörningen. Klämmer du åt med benen runt tanken och sträcker på dig så nuddar du även med tårna på bakbromsen, och det är allt som räcker (verkar inte som om vägverket bryr sig så mycket så länge du inte uppenbart har foten på något annat ställe än vid bakbromsen). Att i princip skita i bakbromsen bidrar dessutom till att risken för bakhjulslåsning minskar, vilket verkar vara ett problem för många, och eftersom man i princip ska bromsa med 90% på fram så spelar det inte så stor roll att man tappar 10% ;)

ah well.. det var vad jag fick lära mig och tycker det verkar vettigt att våga öva på framhjulslåsning så man vet hur det känns.. :)
 
Ja denna tråden blev det ju inte alls mindre skitsnack i än i den andra körkortstråden:3freak

Men bra försök, trådskaparen:tummenupp

MM synd att inte trådskaparen får sortera bort inlägg han inte vill ha kvar, tack nicson för dina tips btw.. Fler såna tack.

Fick för övrigt skit idag av körskolan för att jag låg i 53-55 på 50-sträcka. Är det så noga på övningskörning? Man vet ju att det är 48-50 som gäller på uppkörningen...
 
MM synd att inte trådskaparen får sortera bort inlägg han inte vill ha kvar, tack nicson för dina tips btw.. Fler såna tack.

Fick för övrigt skit idag av körskolan för att jag låg i 53-55 på 50-sträcka. Är det så noga på övningskörning? Man vet ju att det är 48-50 som gäller på uppkörningen...

Du kan ändra ämnesraden om du vill så kanske du slipper urspårning,,,:tummenupp
 
vilken växel som man ska ha i när är ju dock något som är lite olika på olika hojar, så det kan man ju ta med en nypa salt..

går hojen som en säck skit i manövern : hitta rätt växel/hastighetsförhållande svårare är det inte :tummenupp


mina lärare tjatar väldigt mycket om att man just ALDRIG ska glida genom en sväng med kopplingen inne så som du beskrev.. ALLTID färdig med växlarna innan manövrar inleds.

"kopplingen använder man vid krypkörning, start/stopp och vid växling, inget annat!"
för att citera..
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top