Tips till grillfesten i midsommar önskas!

flintastek

Köp en flintatek till en och var gärna men svinhud på och tjock svål.
grilla den stenhårt tills den liknar en förkolnad hockeypuck då är den klar att avnjutas. Du kan även äta den rå det är som suschi fast godare. Annars kan du pröva att grilla Senapsgravad sill eller klassisk löksill.

Smaklig måltid!
/M:tummenupp

såg inte ifall någon nämnt lamm? helt klart underskattat.
Är ju fruktansvärt gott med när det legat i en rosmarinmarinad :)

Visst lammkotletter varierar enormt i pris men oftast finns det hela lammframdelar att köpa.

Bra att du sa, jag hade planerat att köpa några lammracks men hade totalt glömt bort det. Svårt att få tag på i fina delar men när man väl gör det så är det ljuvligt gott!
Halloumi har jag aldrig lyckats med, blir bara gummi för mig :( Men tipsa om ett bra märke så kan jag pröva en bit.

Förstår inte hur man kan säga att fläskkaré inte är någon höjdare! Bättre kött för pengarna finns ju inte. Underbart gott! :)

Karré och entrecote av alla olika slag (gärna lamm eller vilt) brukar vara enklast att lyckas med tycker jag såsom så många andra. Dessutom är det av yttersta vikt att inte glömma bort de baconlindade korvarna. Köp shysst wienerkorv, eller prinskorv om du är böjd åt det hållet, linda bacon runt och grilla för sig eller på spett.
Grillspett gör du förstås av ekrar från något kraschat crossframhjul eller från grannens ungars trampjonne.

Marinader:
1. Lika delar soya och olja, en liten skvätt balsamvinäger + kryddor du gillar (eller alla som finns i skåpet).
2. Färskpressad lime + socker + gin + vitpeppar (finmald).

Sås:
Hacka grön paprika och champinjoner, fräs på hög temp, kort tid i olja, häll på krossade tomater och krydda med cayennpeppar. Låt sjuda ihop på låg temp. Inte så kinkigt med tiden, kan förberedas innan och värmas.

Last edited:

Halloumi har jag aldrig lyckats med, blir bara gummi för mig :( Men tipsa om ett bra märke så kan jag pröva en bit.

:pannkyss Halloumi ÄR ju gummiaktig...den skall vara det :)
Men om du skär ganska tunna skivor o grillar eller mindre tärningar och steker i HET olja så skall du se att det blir bra. Stekt o grillad halloumi är svingott.

Sedan kan jag säga att marinerad o grillad aubergine är SÅ jäkla gott (salta på bitarna först för att driva ut lite vätska. Skivor är godast..ganska tunna. Låt ligga i en skål med lite salt i ca 30 min under lock tills du kan hälla av en del vätska.
Sedan marinerar du i MASSOR med pressad citron (inte några halvfabrikat :ajjabajja) och olivolja...man kan ha vitlök om man tycker att det är gott.

:pannkyss Halloumi ÄR ju gummiaktig...den skall vara det :)
Men om du skär ganska tunna skivor o grillar eller mindre tärningar och steker i HET olja så skall du se att det blir bra. Stekt o grillad halloumi är svingott.

Sedan kan jag säga att marinerad o grillad aubergine är SÅ jäkla gott (salta på bitarna först för att driva ut lite vätska. Skivor är godast..ganska tunna. Låt ligga i en skål med lite salt i ca 30 min under lock tills du kan hälla av en del vätska.
Sedan marinerar du i MASSOR med pressad citron (inte några halvfabrikat :ajjabajja) och olivolja...man kan ha vitlök om man tycker att det är gott.

Hmm, få se om jag kan få tag på en bit halloumi imorrn då. Aubergine är riktigt gott, jag har ätit det mestadels i turkiska grytor men kan tro att det är gott att grilla också. Får väl skriva upp det också och se om de har det på ica-butiken.
Nu har jag iaf stått 3 timmar i köket och marinerat kött (fläskfilé, oxfilé), gjort såser, en jävla massa grillspett mm. Handlade mat för 1500:- och det blev knappt nåt alls tyckte jag :va Men det blir nog gott som fan hoppas jag.
Imorrn blir det till att fixa potatisgratängerna och den citronsmör-marinerade färskpotatisen, det finns inget godare. Våga vägra potatissallad, avskummens favorit :gnissla

ta en rejäl lammstek, skär lite snitt i den, rulla den i olivolja, pressad vitlök och rosmarin, kör den först i ugn ett tag på låg värme för att få den lite förstekt. Sen när det är dags låter du den rotera sakta över glöden tills den får fin färg och är lite lagon rosa inuti, lägg lite enris på glöden så får du en extra touch på det.

Skiva sen direkt från spettet och servera med sallad och hasselbackspotatis...

Lamm is da shit on da grill ;)
/Danne

Ahhh, grillfesten blev lyckad! Oxfilén var populär, likaså fläskfilén, som båda var perfekt genomstekta.
Det som floppade var laxen, jag tyckte den smakade skit :( Penslade den bara med en thaichili-marinad och saltade men den var inget vidare anser jag själv.
Kycklingen blev som vanligt, halvtorr efter grillning men helt ok.
Godaste av allt var dock tillbehören och främst då pestosåsen samt en curry-special och sen givetvis den grillade majsen.
Tjejens efterrätt var dock höjdpunkten tyckte alla, hemmagjord vit choklad/pistageglass med ananas, färska jordgubbar och nån konstig chokladbit typ. Jag måste åka upp dit festen var och hämta hem det som blev kvar, sen ska jag svulla hela eftermiddagen :D

Kycklingen blev som vanligt, halvtorr efter grillning men helt ok.
Jag har en kompis som brukar koka kycklingfiléerna innan han ska steka dem. Då är köttet tillagat och stekningen är enbart för att få yta på det. Kanske funkar vid grillning också?

Men jag vet inte hur länge han brukar koka eller så.

TILLTUGG: Stora champinjoner som man skär roten av och gröper ur.
Sedan fyller du hålrummet med ädelostsås från tub. Grilla någon minut...

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back