Tips till grillfesten i midsommar önskas!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vi är ett större gäng som tänkte ha grillbuffé på midsommarafton, men givetvis blir det sedvanlig mat också men det blir på dagen.

Så vad ska man göra för något? Vi är två som anordnar och tänkte låta alla lägga 150:-/skalle så fixar vi resten.
Mina ideér är iaf än så länge marinerad fläskfilé/oxfilé, kycklingfilé, grillspett med grönsaker såsom rödlök, champinjoner, majs, tomater och nåt mer kanske.

Men fyll gärna på med era ideér! Jag såg nån tråd om marinad mm, ska skriva upp det...

Vi är ett större gäng som tänkte ha grillbuffé på midsommarafton, men givetvis blir det sedvanlig mat också men det blir på dagen.

Så vad ska man göra för något? Vi är två som anordnar och tänkte låta alla lägga 150:-/skalle så fixar vi resten.
Mina ideér är iaf än så länge marinerad fläskfilé/oxfilé, kycklingfilé, grillspett med grönsaker såsom rödlök, champinjoner, majs, tomater och nåt mer kanske.

Men fyll gärna på med era ideér! Jag såg nån tråd om marinad mm, ska skriva upp det...

Ska ni göra mat till många och det ska drickas öl o.s.v. så hade jag nog stått över både oxfilé som fläskfilé. Fläskfilé är ett elände att få bra om man ska försöka elda på en massa annat samtidigt och oxfilé kräver sin man det med. Fläskfilén slutar oftast vidbränd eller så är den rå i mitten och då börjar framfallt tjejerna gnälla och så springer de till grillen för att elda på sina egna bitar lite ytterligare för att de ska bli klara.....

Kör istället fläskkarré som är BILLIGT men blir ruggigt gott med en chilimarinad som man pressar ner ordentligt med lime i. Fördelen med fläskkarré är att den nästan aldrig kan överlagas... En överlagad OX-filé är pengar i sjön. Kör oxfilé till nyår med ugn och köttermometer...

Fläskkarré som sagt. Köp en rejäl benfri fläskkare i bit. Skär rätt tjocka bitar och banka ut dem med en köttklubba eller kastrull. Lägg i en påse med chilimarinad och pressad lime..
(OBS! TORKA AV köttet innan du grillar det. Det gäller egentligen alla marinader och allt kött som skall grillas)

Jag hävdar fortfarande att "min" mangosalsa är bland det godaste tillbehör man kan ha...

Om man stuvat i sig tonvis med färskpotatis till sillunchen så föreslår jag en bulgur-sallad till det grillade. Det är lätt som f*n att göra även till många.

Gör en stor hög bulgur. Blanda i:
- Avocado
- hackade soltorkade tomater
- rödlök
- halverade körsbärstomatertomater
- (ev lite ruccola)
- klart

Det ska alltså vara mest bulgor så det ersätter potatis...

Jag röstar på färdiga grillspett med kyckling. Snbbt. Lätt. Gott.
Fläskkarré är grisigt.

Ett annat tips är picnicbog.. tunnare skivor, mindre bitar, men det går snabbt att grilla en gigantisk hög med dem.. Även de är enkla eftersom de knappt går att "överlaga"..

Kör samma marinad. Chili-lime. :tummenupp

Ska du göra kycklingspett själv är tipset att du köper kycklinginnerfilé! :fakta

Hur kommer det sig att korvgubben inte rekommendera det självklara som korv. I alla dess korvvarianter som finns att grilla:D

*bikt-mode on*
Ska korvgubbe vara ärlig så hatar han korv i så gott som alla former.
De enda godkända varianterna som korvgubbe får i sig är kokt med bröd, stark senap och rostad lök och ev räksallad samt möjligen pilsnerkorv och schysst salami...
*bikt-mode off*

:)

fläskfile e alltid gott ju.. blir lättuggat oså..
annars som bruka va billigt o gott e skinksnitsel(stavn?)

Jag är kung på att grilla fläskfille så det kommer det garanterat bli. Gott som fan och karré är bara sämre kött som jag inte är vidare förtjust i. Bog kommer det också bli litegrann, men det finns färdigmarinerat här i stan som är väldigt gott så ett par paket köpes.
Oxfilé är ju egentligen skitenkelt att grilla, bara släng på det i skivor och låt det ligga ett par minuter på varje sida sen är det ätbart. Halvblodigt ska det vara förstås.
Men finns det något utöver det vanliga att grilla? Jag kommer köpa färsk lax och grilla även denna, möjligtvis att jag kanske grillar en gös eller två också, det borde vara riktigt gott. Fisk är en stor favorit, det ihop med citron/dill-marinerad färskpotatis är bland det bästa man kan käka på sommaren.
Mangosalsan, hur gick den nu igen?

Mangoröra (Till ca 6 personer)

1 medelstor Mango
½ gurka
1 liten röd lök
3 normalstora röda tomater
saften av 1 lime och lite rivet skal
socker och salt efter smak
Vill du ha lite hetta i den så går det utmärkt att hacka ner en eller två chili

Hacka allt i små bitar.
Blanda ihop
Rör i limesaften, skal, socker och salt
Låt stå och dra minst 3-4 timmar.

Blir ganska mycket vätska när det stått och dragit, går bra att ösa bort det så att inte röran blir så ”blöt”

Passar till buffé, grillat, kallskuret, på smörgåsar…
Tycker den är supergod och den brukar bli väldigt uppskattad när ja bjussar på mat :)

Något som är gott att ha på grillspett är baconlindade syltlökar tillsammans med kött och grönsaker. Saltet från baconen och syrligheten från syltlöken passar super ihop. Det smälter riktigt i munnen. Mmmmm.
En annan sak som är gott är att pensla kycklingfile bitar med jordnötsmör och sätta på spett och grilla.

Ett annat tips är picnicbog.. tunnare skivor, mindre bitar, men det går snabbt att grilla en gigantisk hög med dem.. Även de är enkla eftersom de knappt går att "överlaga".
Annars så kan man se till att hålla sig framme strax efter påsk då mataffärerna börjar rea ut de färdigkokta påskskinkorna. En sån håller sig lätt i några månader i frysen. Bara att skiva och marinera lite och sedan så kastar man skivorna på grillen och låter de bli lite lagomt varma och få en fin yta. Enkelt och gott!

(i övrigt så tycker jag att fläskkött är övervärderat och bökigt att tillaga)

Annars så är inte vitlöksmarinerade lammkotletter helt fel heller. :tummenupp

(i övrigt så tycker jag att fläskkött är övervärderat och bökigt att tillaga)

För 39kr/kg är det väl snarare undervärderat?!
Köpte riktigt bra karré men visst varierar kvalitén...

Har man en seriös grillare som har koll och full fokus på grillen så är både fläsk och oxfilé bra men när man ska grilla till många finns alltid risken att man slarvar/stressar. Därav mina råd och tips om att välja bort dessa alternativ.

Lyssna på korvgubben. Ska man grilla på midsommar till många, och samtidigt få nån ro själv och kunna dricka lite grillvätska ska man inte hålla på och krångla till det.
FLäskkarré is da shit! Man kan ej misslyckas.

De känsliga filéerna tar man fram till den lilla skaran gäster vid ett annat tillfälle.

Något som är gott att ha på grillspett är baconlindade syltlökar tillsammans med kött och grönsaker. Saltet från baconen och syrligheten från syltlöken passar super ihop. Det smälter riktigt i munnen. Mmmmm.
En annan sak som är gott är att pensla kycklingfile bitar med jordnötsmör och sätta på spett och grilla.

Mmm båda låter supergoda..måste prova :tummenupp

*bikt-mode on*
Ska korvgubbe vara ärlig så hatar han korv i så gott som alla former.
De enda godkända varianterna som korvgubbe får i sig är kokt med bröd, stark senap och rostad lök och ev räksallad samt möjligen pilsnerkorv och schysst salami...
*bikt-mode off*

:)

Korvis :gråta..vad menar du att du inte gillar korv..det är ju basföda ffs. Nu vet jag inte vad jag skall tro på..tomten finns ju inte och korvis gillar inte korv EGENTLIGEN :uäääähh

Last edited by a moderator:
Ett måste är grillad halloumi med lite pressad lime på! Har du tid och ork så blandar du ca 2 matskedar finhackad röd chilli med 2 matskedar olivolja som du låter stå några timmar. Rör om och droppa över osten - pressa sedan lite limesaft över. Mmmmmm...

Varför funkade inte grilltråden ?? :va

Jag vill ha en alldeles egen.

Angående grillningen så kommer jag förbereda det mesta dagen innan (marinera mm) och sedan komemr jag börja grilla grönsaker och en del kött innan jag grillar fläskfilé och oxfilé, det blir mycket enklare så. Men jag håller med om att det är lite mer stressigt att grilla just sådant men jag är ju ett proffs så det går nog bra :gnissla

men jag är ju ett proffs så det går nog bra :gnissla

...jag ser framför mig hur alla slår sig till bords.. ätandet börjar och efter bara några minuter köar tjejerna till grillen....

- "Jodå, dee_cati, det var jäääättebra grillat.. men jag vill bara ha just min köttbitt liiite mer grillad." *kvitter*
- "..samma med mig!" *fnitter*
- "jag med.. du grillade jättebra, du kunde ju lixom bara inte veta att typ lilla jag ville ha det lite mer välgrillat!
*tråna & åma*

såg inte ifall någon nämnt lamm? helt klart underskattat.
Är ju fruktansvärt gott med när det legat i en rosmarinmarinad :)

Visst lammkotletter varierar enormt i pris men oftast finns det hela lammframdelar att köpa.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back